Kieroutunut markkinointi
Nykypäivänä markkinointia tulee jokaisen ovista ja ikkunoista. Avaat internet selaimen ja saat kasan myytäviä tuotteita singahtamaan näytöllesi sekunneissa. Opiskelijan budjetilla, nettiselaimeni tehokkuus vastaa mummoa kahvi jonossa, jolla ei ole mihinkään kiire. Mitä tästä voimme ymmärtää, käsittääkseni sen, että tuotteita en ollut tilaamassa, koska nettiselaimeni kapasiteetti ylitti juuri suorituskykynsä ja omasta suorituskyvystäni en tässä edes uskalla mainita.
Näin kävi, kun halusin ostaa itselleni talvitakin netistä ja kävin erilaisia nettisivuja lävitse. Kävin lävitse useita, koska olen erittäin tarkka siitä, mihin rahani laitan. Nettiin jää muistiin sivut, joilla olen käynyt ja jokaisella sivulla vieraillesi, näin myös edellisten sivujen tarjonnan. Nämä mainokset välkkyy jokaisella sivulla käydessäni ja rasittaa minun puhelimen kautta tulevaa liittymääni ja lataus rupeaa joka kerta hidastumaan avatessani uuden sivun. Ajattelevatko markkinoinnin osaajat, että tulen takaisin samalle sivustolle uudestaan, jos näen saman tuotteet uudestaan, jota en alun perinkään halunnut ostaa?
Onko nykyajan markkinointi mennyt yli Suomalaisen, pienen opiskelijaihmisen ymmärryksen? Vaikka tarvitsisin tuotetta, sivuutan sen, koska Suomalaisen äidin kasvattama Suomalainen tyttö ei voi sietää tyrkyttämistä edes netin välityksellä. Toisaalta taas, jos etsin tiettyä tuotetta, enkä löydä sitä helposti, revin pelihousuni, pistän yrityksen määrittelemättömäksi ajaksi pannaan, enkä periaatteestakaan osta tuotetta, jota todellakin tarvitsen.
Tämän esimerkin edellisestä virkkeestä haluaisin soveltaa oikeaan kauppareissuun, sama siis pätee netin ihmeellisessä maailmassa. Äitini siis on hyvin tarkka kaupassa saamastaan palvelusta. Hän vihaa myyjiä, jotka tulevat heti iholle, hyvä jos edes olet vielä kaupassa sisällä. Sama pätee minuun.. Tulee olo, että tavara myydään väkisin sinulle, vaikka et sitä haluaisikaan. Nyt mietitään toisenlainen kauppareissu, olen tulossa kauppaan ostamaan esimerkiksi tyynyä. Tulen sisälle ja huomaan, että kaupan henkilökunta seisoo tiskin takana, hyvä niin, saan rauhassa tehdä ostokseni. Tilanteeseen tulee käänne ja haluan myyjän kertovan tyynyistä enemmän, jolloin tarvitsenkin henkilökunnan apua ja lähden etsimään sitä. Nyt tarkkana! Etsittyäni henkilökuntaa, en löydä asiantuntevaa ihmistä KOKO kaupasta. Suutun! Lähden kotiin ilman tyynyä, jonka olisin välttämättä tarvinnut, koska edellinen lensi roskiin, kun ei ollut sellainen, joka myyjä oli sen sanonut olevan!
Nyt hyvät yritykset, tuotteiden ja palveluiden tarjoajat, verovelvolliset ja katelaskelmien hallitsijat, oletteko varmoja, että markkinointisuunnitelmanne on viimeisen päälle viilattu? Tämä on tarkkaa, sillä Suomalaisen äidin kasvattama Suomalainen tyttö haluaa ostaa tuotteen, jonka hän tarvitsee, silloin kun hän itse sitä tarvitsee. Tuotetta ei saa tyrkyttää, mutta se tulee olla helposti löydettävissä, kun sitä etsin. Mikäpä olisi helpompaa, kuin miellyttää Suomalaista naista, vai olenko pahasti väärässä?