TTP Nepal -hankkeen loppuhuipennusta
![Hankkeen voimahahmot professori Rajani ja Dr. Bed.](https://blogit.jamk.fi/aokkhankkeet/wp-content/uploads/sites/110/2020/01/hankkeenvoimahahmot-scaled.jpg)
TPP Nepal -hankkeen elinkaari alkaa olla kypsässä vaiheessa, ja on tullut aika tarkastella hankkeen loppuunsaattamista ja tuloksia. Hankehan käynnistyi lukuvuoden 2017 alussa ja jatkuu vielä vuoden 2020 puolelle.
![](https://blogit.jamk.fi/aokkhankkeet/wp-content/uploads/sites/110/2020/01/todistuksia-jaossa.jpg)
Päätösseminaarissa tulosten arviointia
Joulukuun ensimmäisellä viikolla oli jälleen aika matkata hanketiimin voimin Nepaliin pitämään päätösseminaaria, joka toteutettiin työseminaarina yhteistyössä kumppanimme Tribhuvanin yliopiston (TU) ja sen opettajankoulutuskampusten kanssa.
![Phuong Do-Salenius puhumassa](https://blogit.jamk.fi/aokkhankkeet/wp-content/uploads/sites/110/2020/01/phuong-esittelee-165x300.jpg)
Seminaarin ohjelma ja työpajat olivat katselmus hankkeen keskeisimpään tavoitteeseen, ODL- eli Open and distance learning -ohjelmien käynnistämiseen science, social studies ja mathematics -aineissa. Ensimmäisessä aallossa ohjelmat käynnistää Kathmandun laaksossa sijaitseva Mahendna Ratnan -opettajankoulutuskampus helmikuussa 2020, ja jatkossa myös muut 6 opettajankoulutuskampusta eri puolilla Nepalia tarjoavat samoja opintoja ODL-toteutuksina.
Lisäksi osana työseminaaria fasilitoitiin opiskelumateriaalien ja kampuskohtaisten ohjaussuunnitelmien tekijöitä sekä työstettiin hankkeen loppujulkaisuun tulevia artikkeleita.
Päätöseminaariviikon aikana hanketta arvioitiin useasta eri näkökulmasta: Hankkeen varsinaista arviointiraporttia ja toimenpidesuosituksia esitteli raportin laatinut professori Shyam Krishna Maharjan TU:sta, hankkeen suomalais-nepalilainen ydintiimi arvioi mm. keskinäistä yhteistyötä ja sen onnistumista. Arviointiin liittyen lisämausteena kuulimme Jyväskylän yliopistosta maisteriksi valmistuneen Phuong Do-Saleniuksen TPP Nepal -hankkeesta tehdyn pro gradu -työn tuloksia otsikolla Dynamics of a Higher Education Institutional Partnership in a Finnish Nepalese Capacity Building Project.
Viikon aikana ehdimme myös ihailla aamuauringon nousua Nagargotin huikeissa vuoristomaisemissa ja vierailla Suomen Nepalin suurlähettilään itsenäisyyspäivän kutsuilla – mukavat kutsut.
![maisemakuvia Nepalista](https://blogit.jamk.fi/aokkhankkeet/wp-content/uploads/sites/110/2020/01/nagargot-maisemat.jpg)
Tunnelmia ja tunteita
![Nepalilaisia kumppaneita työskentelemässä. Seija Koskela ohjaa kirjoittamistyötä pöydän vierellä.](https://blogit.jamk.fi/aokkhankkeet/wp-content/uploads/sites/110/2020/01/yhteisen-loppujulkaisun-kirj-fasilitointia-aritkkelie-300x194.jpg)
Seminaariviikon loppupuolella tunnelma alkoi olla helpottunut ja Suomi-tiimi hyvillä mielin, tunnetta voisi kuvata sanoilla ”very happy”. Koettiin, että viikon ohjelma oli onnistunut ja mielekäs kokonaisuus, joka tuki hyvin ODL-ohjelmien käynnistämistä ja jalkauttamista osaksi TU:n opettajankoulutusta. Toki työ jatkuu ja vielä on paljon tekemistä, ennen kuin TPP Nepal -hankkeelle on laitettu viimeinen piste. Loppuraportin jättämisen takaraja kun on kesäkuussa 2020.
Kirjoittaja:
Anne Leppänen
Artikkelin aloituskuvassa hymyilevät TPP-Nepal-hankkeen ”voimahahmot” professori Rajani ja Dr. Bed.