Vihreisiin kumihanskoihin puetut kädet muodostavat sydänkuvion.

Yrityksen arvot ohjaavat muutoksissa

Syksyllä 2021 käynnistyneisiin mikro- ja pk-yritysten muutoskyvykkyyttä ja työhyvinvointia kohentaviin MUTKA-valmennuksiin kuuluvat yhtenä keskeisenä asiana kestävän kehityksen periaatteet, kun yritysten kehittymistä tuetaan korona-ajan jälkeen. Kestävän kehityksen periaatteisiin lukeutuu ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys. Hanke on sitoutunut ottamaan kestävän kehityksen periaatteet toimintatavoissaan huomioon ja pyrkii siihen aktiivisesti myös yritysten kehittämisvalmennuksissa yhdessä yritysten kanssa. Saarijärven…

Jatka lukemista

Korkeakoulun erityisopettajan vinkit saavutettavaan opetukseen

Opetus, jonka suunnittelussa ja toteuttamisessa on otettu huomioon saavutettavuus, palvelee kaikkia oppijoita. Saavutettavuudessa on kyse monesti pienistä arkisista asioista, joita jo opetustyössä teemmekin. Saavutettavuutta voidaan ajatella ikään kuin silmälaseina, joiden kautta tarkastelemme esimerkiksi opetusta, opetukseen käytettyjä menetelmiä, oppimisympäristöjä ja yksilöiden oppimista. Saavutettavuuden näkökulman tiedostaminen ja ymmärtäminen mahdollistaa saavutettavan pedagogiikan suunnittelun ja toteuttamisen. Olen työskennellyt Jyväskylän…

Jatka lukemista
Muutamia ihmisiä purjeveneen keulassa, edustalla suuri purje.

Ammatillisten opettajien digitaitojen kehittyminen myötätuulessa – EU-projektin avulla tukea opettajien osaamiseen

Lokakuun ensimmäisellä viikolla ammatillisten opettajien digitaitojen kehittämiseksi suunniteltu SHOW VET Erasmus+ -projektitapaaminen pidettiin Alankomaissa Friisinmaan pääkaupungissa Leeuwardenissa. Perille pääsee reilun kahden ja puolen tunnin junamatkan päätteeksi Amsterdamista Schipolin lentokentältä koilliseen kohti Pohjanmerta. Emäntänä toimi ROC Friese Poort, joka on alueella toimiva suuri ammatillinen oppilaitos. Oppilaitoksella on ympäri kaupunkia ja lähialuetta useita kampuksia, joissa opiskelee kaikkiaan…

Jatka lukemista
Twenty people standing in a row in front of trees and buildings.

Edureform: a phoenix from the flames

Like many countries around the world currently, India is facing big challenges in modernizing its education system. Teaching methodologies and pedagogical knowledge are generally in need of revision as the technological changes brought about by Industry 4.0 begin to influence the world of work. Education must therefore be capable of teaching pupils the skills that…

Jatka lukemista
A group of over 20 people standing on stairway.

Pro-VET: the final year

Well, what a final year we have had in the Pro-VET project. If you remember, we started way back in 2018 with a consortium of 12 partners. There were four from western Europe; JAMK UAS (FI), Aeres UAS (NL), WCI (IE), and ITB Uni HB (GE), four from Serbia; UNS, UB, NSSB and VISER/ATUSS, as…

Jatka lukemista
Group of people in a park

Curriculum co-creation process and digital exposure for Nepalese teachers in Finland

Two intensive workshop weeks were dedicated to working on curriculum co-creation in Finland. Over 20 Nepalese university teachers spent one week at HAMK and one at Jamk University of Applied Sciences working on finalising their newly developed courses with their Finnish colleagues. Both Tribhuvan University and Nepal Open University have been developing eight courses in…

Jatka lukemista
Over 20 people sitting in an auditorium where the seats are like stairs. One person waving hand standing on the stairs.

MOPEDE project partners visit Finland

Capacity Building for Modernising TVET Pedagogy in Ethiopia – MOPEDE is a project within the Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument (HEI ICI) programme which supports cooperation projects between higher education institutions in Finland and the developing world. The projects support the HEIs as they develop their subject-specific, methodological, educational and administrative capacity. The programme…

Jatka lukemista
Kolme henkilöä keskustelee tapahtumassa.

Future of the Modern Work -tapahtuma – Oi, jospa oisin saanut olla mukana!

LIPPA-hankkeessa työpaketti 3 sparraa opiskelijan työelämätaitoja työelämän ja ammattikorkeakoulun rajapinnalla. ICT-alan opiskelijoita on osallistettu kyselyin sekä tapahtumin ideoimaan erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä. Yhtenä konkreettisena toiveena nousivat esiin erilaiset yritysvierailut, ja tätä toivetta toteutettiin jo viime keväänä. Samanlaista osallistavaa työtapaa olemme harjoittaneet myös ICT-alan yritysten kanssa, ja heidän puoleltaan nousi esille tarve sellaiseen vuoropuheluun ICT-alan opiskelijan…

Jatka lukemista