12.4.2023
Vastavalmistuneen ammattilaisen osaaminen ICT-alalla
12.4.2023 Jyväskylän ammattikorkeakoulussa toteutettavan LIPPA-projektin tavoitteena on etsiä keinoja madaltaa koulutuksen ja työelämän välisiä raja-aitoja ICT-alalla sekä kehittää ja kokeilla uudenlaisia välineitä sujuvoittamaan erityisesti nuorten siirtymiä opinnoista työelämään. Tähän tavoitteeseen liittyen toteutimme syksyllä 2022 yrityshaastatteluita, joista vastasivat Jamkin ICT-alan asiantuntijat Marko Rintamäki ja Tuula Kotikoski sekä hankkeessa pedagogiikan asiantuntijana toimiva Hanna Frilander ammatillisesta opettajakorkeakoulusta. Yrityshaastattelut toteutettiin […]
4.4.2023
Yhteisöllistä ja yhdenvertaista kohtaamisosaamista kehittämässä
4.4.2023 Mitä on kohtaamisosaaminen ja miten sillä tuetaan yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta korkeakouluyhteisössä niin opetuksessa, ohjauksessa kuin muissakin kohtaamistilanteissa? Tätä pohdittiin yhdessä, kun Yhteisöllinen ja yhdenvertainen ammattikorkeakoulu (YYamk) -hankkeessa toteutettiin 17.11.2022 kohtaamisosaamisen koulutus verkkovälitteisesti. Koulutus oli suunnattu koko korkeakouluyhteisölle eli sekä opiskelijoille että opetus- ja ohjaushenkilöstölle. Koulutuksen tavoitteena oli perehtyä keskeisiin dialogitaitoihin, joiden avulla voidaan edistää yhdessä […]
31.3.2023
Mentorointia verkko-opetuksen tueksi
31.3.2023 Kun yhteiskunnassa ja työelämässä tapahtuu muutoksia, on myös ammatillisen opettajan päivitettävä osaamistaan. Digitaalisuuden laajeneminen kaikille elämän alueille tarkoittaa myös opettajan työn muuttumista: muutama vuosi sitten scifiltä vaikuttaneet tekoäly, oppimisanalytiikka ja erilaiset verkkoympäristöt ovat tulleet jäädäkseen myös opetukseen. Mutta miten opettaja selviää näiden uusien haasteiden keskellä ja löytää omaan työhönsä soveltuvia tapoja hyödyntää digitaalisuuden tarjoamia mahdollisuuksia? […]
23.3.2023
Experiencing Finland and Finnish teacher education for the first time
23.3.2023 Anu Verma and Nalini Patel came to Jamk School of Professional Teacher Education for two months as Ph.D. student research interns funded by the Erasmus Plus project, EDUREFORM from India. Since then, they have been working and living in Jyväskylä, Finland. What inspired Anu and Nalini to come? What have they experienced and learned during their stay?
23.3.2023
Asiantuntijaverkostojen rakentaminen tärkeää jo opiskeluaikana ICT-alalla
23.3.2023 ICT-alalla koulutuksen ja työelämän välisten raja-aitojen madaltaminen ja opiskelijoiden työelämään siirtymisen sujuvoittaminen ovat olleet Jyväskylän ammattikorkeakoulun LIPPA-projektin keskeisiä tehtäviä. Olemme järjestäneet erilaisia luovia ja innovatiivisia sparraus- ja keskustelusessioita niille opiskelijoille, jotka tarvitsevat tukea opinnoista työelämään siirtymiseen. Opiskelijatapahtumissa taas opiskelijat ovat voineet verkostoitua työelämän edustajien kanssa ja saaneet käytännönläheisiä vinkkejä, jotka auttavat työn tai harjoittelupaikan hakemisessa […]
19.3.2023
Vuoropuhelua oppilaitoksen yhteisöllisyydestä ja verkkovuorovaikutuksesta hybridityön aikana
19.3.2023 Digitaalinen teknologia on tullut jäädäkseen opetusalalle. Teknologia tarjoilee uudenlaisia joustavia toimintaympäristöjä oppilaitosten ja oppimisen ekosysteemeille. Kun perinteiset kohtaamiset siirtyvät osin luokkahuoneista, taukopaikoista ja toimistoista verkkoon, kuinka huolehditaan oppilaitoksen yhteisöllisyydestä ja hyvinvoinnista? Jyväskylän ammattikorkeakoulun tutkijoiden ja asiantuntijoiden 2022–2023 toteuttamassa valmennuspilotissa ammatillisten oppilaitosten henkilöstö kehitti ja tarkasteli yhteisöllisyyttä vahvistavaa vuorovaikutusta verkkoympäristössä. Valmennus ja siihen liittyvä tutkimus toteutettiin […]
27.2.2023
Mitä sinulle kuuluu, korkeakouluopiskelija?
27.2.2023 Korkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn on havaittu heikentyneen ja kuormittuneisuuden kokemuksen lisääntyneen viime vuosina. Tätä on tapahtunut jo ennen vuonna 2020 alkanutta koronapandemiaa, mutta tutkimusten mukaan pandemia-aika näyttää heikentäneen hyvinvointia edelleen. Vuonna 2021 julkaistussa Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksessa todetaan muuan muassa, että joka kolmas korkeakouluopiskelija ja naisopiskelijoista jopa 40 % kärsi ahdistuksen ja masennuksen oireista. Kansallisen […]
6.2.2023
Moodlen oppimisanalytiikka opiskelijan hyvinvoinnin tukemisessa
6.2.2023 Seinäjoen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluissa on kehitetty oppimisanalytiikan hyödyntämistä opiskelijan hyvinvoinnin tukemiseen. Kehittämistyötä ja pilotointia toteutettiin Opiskelijahyvinvoinnin yhteiskehittäminen OHKE -projektissa.
12.1.2023
Yrityksen arvot ohjaavat muutoksissa
12.1.2023 Syksyllä 2021 käynnistyneisiin mikro- ja pk-yritysten muutoskyvykkyyttä ja työhyvinvointia kohentaviin MUTKA-valmennuksiin kuuluvat yhtenä keskeisenä asiana kestävän kehityksen periaatteet, kun yritysten kehittymistä tuetaan korona-ajan jälkeen. Kestävän kehityksen periaatteisiin lukeutuu ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys. Hanke on sitoutunut ottamaan kestävän kehityksen periaatteet toimintatavoissaan huomioon ja pyrkii siihen aktiivisesti myös yritysten kehittämisvalmennuksissa yhdessä yritysten kanssa. Saarijärven […]
29.12.2022
Korkeakoulun erityisopettajan vinkit saavutettavaan opetukseen
29.12.2022 Opetus, jonka suunnittelussa ja toteuttamisessa on otettu huomioon saavutettavuus, palvelee kaikkia oppijoita. Saavutettavuudessa on kyse monesti pienistä arkisista asioista, joita jo opetustyössä teemmekin. Saavutettavuutta voidaan ajatella ikään kuin silmälaseina, joiden kautta tarkastelemme esimerkiksi opetusta, opetukseen käytettyjä menetelmiä, oppimisympäristöjä ja yksilöiden oppimista. Saavutettavuuden näkökulman tiedostaminen ja ymmärtäminen mahdollistaa saavutettavan pedagogiikan suunnittelun ja toteuttamisen. Olen työskennellyt Jyväskylän […]
21.12.2022
Ammatillisten opettajien digitaitojen kehittyminen myötätuulessa – EU-projektin avulla tukea opettajien osaamiseen
21.12.2022 Lokakuun ensimmäisellä viikolla ammatillisten opettajien digitaitojen kehittämiseksi suunniteltu SHOW VET Erasmus+ -projektitapaaminen pidettiin Alankomaissa Friisinmaan pääkaupungissa Leeuwardenissa. Perille pääsee reilun kahden ja puolen tunnin junamatkan päätteeksi Amsterdamista Schipolin lentokentältä koilliseen kohti Pohjanmerta. Emäntänä toimi ROC Friese Poort, joka on alueella toimiva suuri ammatillinen oppilaitos. Oppilaitoksella on ympäri kaupunkia ja lähialuetta useita kampuksia, joissa opiskelee kaikkiaan […]
30.11.2022
GINTL India – The start of a beautiful friendship
30.11.2022 The GINTL network focuses on teaching and learning, teacher education, curriculum development, digital learning environments and educational design. It is actively seeking and creating cooperation opportunities between higher education institutions in India and Finland.
29.11.2022
Edureform: a phoenix from the flames
29.11.2022 Like many countries around the world currently, India is facing big challenges in modernizing its education system. Teaching methodologies and pedagogical knowledge are generally in need of revision as the technological changes brought about by Industry 4.0 begin to influence the world of work. Education must therefore be capable of teaching pupils the skills that […]
15.11.2022
Oppimisanalytiikan valjastaminen opiskelijan hyvinvoinnin tukemiseen
15.11.2022 Opiskelijoiden opintojen etenemistä seurataan monin keinoin. Korkeakoulujen käytössä oleviin digitaalisiin sovelluksiin ja alustoihin kertyy oppimistehtävien lisäksi tietoa suorituksista, arvioinneista ja opintojen edistymisestä. Välineet sisältävät myös oppimisanalytiikkatyökaluja, joilla voidaan seurata opintojen etenemistä tarkemminkin.
9.11.2022
Pro-VET: the final year
9.11.2022 Well, what a final year we have had in the Pro-VET project. If you remember, we started way back in 2018 with a consortium of 12 partners. There were four from western Europe; JAMK UAS (FI), Aeres UAS (NL), WCI (IE), and ITB Uni HB (GE), four from Serbia; UNS, UB, NSSB and VISER/ATUSS, as […]
7.11.2022