3.11.2022
MOPEDE project partners visit Finland
3.11.2022 Capacity Building for Modernising TVET Pedagogy in Ethiopia – MOPEDE is a project within the Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument (HEI ICI) programme which supports cooperation projects between higher education institutions in Finland and the developing world. The projects support the HEIs as they develop their subject-specific, methodological, educational and administrative capacity. The programme […]
31.10.2022
Future of the Modern Work -tapahtuma – Oi, jospa oisin saanut olla mukana!
31.10.2022 LIPPA-hankkeessa työpaketti 3 sparraa opiskelijan työelämätaitoja työelämän ja ammattikorkeakoulun rajapinnalla. ICT-alan opiskelijoita on osallistettu kyselyin sekä tapahtumin ideoimaan erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä. Yhtenä konkreettisena toiveena nousivat esiin erilaiset yritysvierailut, ja tätä toivetta toteutettiin jo viime keväänä. Samanlaista osallistavaa työtapaa olemme harjoittaneet myös ICT-alan yritysten kanssa, ja heidän puoleltaan nousi esille tarve sellaiseen vuoropuheluun ICT-alan opiskelijan […]
28.10.2022
Opettajankouluttajan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen kehittyy – dialogisia askelmia digitaalisissa ympäristöissä
28.10.2022 TOVE – Opettajankouluttajien tunnetoimijuuden ja vuorovaikutusosaamisen vahvistaminen digitaalisissa ympäristöissä -hanke kehittää ja tutkii opettajankouluttajien ja opinto-ohjaaja- ja erityisopettajakoulutuksen kouluttajien sekä opiskelijoiden hyvinvointia vahvistavaa tunne- ja vuorovaikutusosaamista digitaalisissa ympäristöissä. Siinä rakennetaan tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämismalli erilaisia digitaalisia ympäristöjä hyödyntävään opetukseen ja ohjaukseen.
25.10.2022
Opiskelijahyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen korkeakoulussa – ajatuksia korkeakouluharjoittelusta
25.10.2022 Korkeakouluharjoittelija kokosi palvelukartan korkeakouluopiskelijoille tarkoitetuista hyvinvoinnin palveluista. Opiskelijahyvinvoinnin tukemiseen liittyy keskeisesti korkeakouluyhteisön sisällä tapahtuva toimijoiden yhteistyö sekä sitä tukevat korkeakoulun ulkopuoliset hyvinvoinnin palveluverkostot.
18.10.2022
Minä opiskelijana 2.0 -kysely – Kuinka hyvinvointihanke mahdollisti uudenlaisen työkalun käyttöönoton Jamkissa
18.10.2022 Mistä on kyse? Opetus- ja kulttuuriministeriön koronarahoituksella aloitettu OHKE-hanke (Opiskelijahyvinvoinnin yhteiskehittäminen) on aloittanut useita uusia ja innovatiivisia opiskelijoiden hyvinvointia tukevia toimenpiteitä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Koska allekirjoittanutta kiehtovat suunnattomasti erilaiset testit ja tilastot, ja olen muutenkin kaikin puolin nörtti, päätin osallistua hankkeen alkaessa vuonna 2021 työpakettiin, jossa alettiin kehittää hyvinvointikyselyä. Oppilaitoksella oli tuolloin selkeä tarve pystyä keräämään […]
17.10.2022
Fit for 4.0 MOOC lanseerattiin Brysselissä
17.10.2022 Fit for 4.0 hankkeessa tuotettiin MOOC-koulutusmoduuli, joka tukee opettajien digipedagogisen osaamisen kehittymistä, jota neljäs teollinen vallankumous (Industry 4.0) edellyttää. Se esiteltiin syyskuussa Brysselissä hankkeen päätöskokouksessa. ”Fit for 4.0: training trainers and teachers for the 4.0 paradigm” -hanke on Euroopan komission rahoittama Erasmus + -ohjelmaan sisältyvä hanke.
20.9.2022
Urasuunnittelutaitoja ja työelämävalmiuksia – NAU!-hanke edistämässä tasa-arvoa korkeakoulusta työelämään siirtymisessä
20.9.2022 Miten korkeakoulussa saadaan tuettua eri aloilla opiskelijoiden tasavertaista siirtymistä työelämään ja valmiutta itsensä työllistämiseen yrittäjänä? Opiskelijoiden ideoimaa verkkokurssia pilotoitiin Jamkissa.
23.8.2022
Kotopaikka2 hyvässä tuloskunnossa kohti viimeistä syksyä
23.8.2022 Keskisuomalaisissa kunnissa on tuettu onnistuneesti tavoitteellista maahanmuuttotyötä ja maahanmuuttajien työllistymistä. Hanke järjesti monikulttuurisuuskoulutuksia, edisti maahanmuuttotyön johtamisen prosesseja sekä tuki työllistymistä.
21.6.2022
Erityisopettaja ammattikorkeakoulussa?
21.6.2022 Mitä erityisopettaja tekee ammattikorkeakoulussa? Korkeakoulussa erityisopettajan tehtäviin kuuluu niin opiskelijatyötä ja oppimisen ohjausta kuin korkeakoulun toiminnan ja henkilöstön tukemista konsultoivassa roolissa ja kehittäjänä. Yhteisöllinen ja yhdenvertainen ammattikorkeakoulu -hankkeen myötä myös Jamkissa toimii erityisopettaja lukuvuonna 2022-23.
13.6.2022
Nepalese partners benchmarked Teiresias Centre of Masaryk University
13.6.2022 The EATHEN partners from Kathmandu University, Tribhuvan University and Nepal Open University from Nepal, the University of Bologna from Italy, and JAMK University of Applied Sciences from Finland got together in the Czech Republic for the first time since the beginning of the pandemic to benchmark the Teiresias Centre of the Masaryk University. The visit […]
8.6.2022
Opiskelijoiden polkuja tukemassa yhdessä työelämän kanssa
8.6.2022 Eri tutkimuksissa ja ammattikorkeakoulun omissakin kyselyissä on tullut esille se, miten korkeakouluopiskelijoiden oman osaamisen tunnistaminen vaikuttaa positiivisesti heidän ammatilliseen kehittymiseensä. Oman osaamisen tunnistaminen auttaa opiskelijaa oppimaan myös sitä, miten omaa osaamista voi tuoda esille. Osaamispuheessa harjaantuminen on hyödyllistä erityisesti työnhakua varten. Samoin työn opinnollistaminen vahvistaa opiskelijan oman kehittämissuunnitelman tekemistä osana henkilökohtaista oppimispolkua. Haasteena on kuitenkin […]
7.6.2022
Smooth Hybrid and Online Working for VET – Smoothisti kehittämään ammatillisten opettajien digitaitoja
7.6.2022 Pandemian jälkeen Erasmus+ eurooppalainen liikkuvuus venyttelee taas niveliään, ja Ähtärissä saatiin aikaan yhteistä digipöhinää 17.-19.5.2022. Seinäjoen ammatillisen oppilaitoksen ammattilaisten hyvin suunniteltu ohjelma ja lämmin vieraanvaraisuus tekivät SHOW-VET -hankkeen kick off -meetingistä kaikin puolin onnistuneen ja loi perustan ja luottamuksen tulevien vuosien yhteiskehittämiselle. Euroopan eri kolkista aamun aikaisina tunteina matkansa aloittaneet eurooppalaiset ammatilliset opettajat ja hanketoimijat […]
25.4.2022
Muutoskyvykkyyttä ja työhyvinvointia PK-yrityksille
25.4.2022 MUTKA-hanke kehittää keskisuomalaisten PK-yritysten oppimis- ja muutoskyvykkyyttä ja työhyvinvointia Covid-19-pandemiasta selviytymiseksi. Hankkeen toiminnassa on mukana sekä yksinyrittäjiä että PK-yrityksiä useilta eri toimialoilta, ja uusi valmennusryhmä starttaa syksyllä 2022!
10.3.2022
Pedamuotoilu vaikuttavan oppimisanalytiikan lähtökohtana
10.3.2022 Koulutussektorin digitalisoitumisen odotetaan tukevan yhä joustavampia ja yksilön tarpeisiin mukautuvampia oppimisprosesseja. Digitalisoituneiden ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevien oppimisprosessien suunnittelu edellyttää oppijan asettamista suunnittelutyön keskiöön. Oppimismuotoilu on oppimiskokemuksen, -ympäristön ja -prosessien muotoilua. Tässä esiteltävä pedamuotoilun malli pohjautuu useisiin oppimismuotoilun malleihin ja käytänteisiin.
25.2.2022
Z.J. Clevestä ja ammatillisesta opettajankoulutuksesta
25.2.2022 Jo Z.J. Cleve sen aikoinaan tiesi. Vasta koulun täysi autonomia voi taata sen todellisen yhteiskunnallisen hyödyn ja vaikutuksen. Koulua ja koulutusta ylipäätään ajateltaessa ei voi ajatella ainoastaan välitöntä, lyhyen tähtäyksen hyötyä. Perspektiivin tulee olla laajempi.
11.2.2022