Opekorkeassa tapahtuu

Jamkin ammatillisen opekorkean blogi - oppiminen, ohjaus ja koulutuksen kehittäminen ja tutkimus - Blogiin ei tuoteta enää uutta sisältöä | Jamk's School of Professional Teacher Education's blog - Blog is no longer updated.
Over 20 people sitting in an auditorium where the seats are like stairs. One person waving hand standing on the stairs.
3.11.2022 Toimittaja

MOPEDE project partners visit Finland

3.11.2022 Toimittaja
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Osaamisen kehittäminen

Capacity Building for Modernising TVET Pedagogy in Ethiopia – MOPEDE is a project within the Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument (HEI ICI) programme which supports cooperation projects between higher education institutions in Finland and the developing world. The projects support the HEIs as they develop their subject-specific, methodological, educational and administrative capacity. The programme […]

Kolme henkilöä keskustelee tapahtumassa.
31.10.2022 Toimittaja

Future of the Modern Work -tapahtuma – Oi, jospa oisin saanut olla mukana!

31.10.2022 Toimittaja
Työelämäyhteistyö Yritykset

LIPPA-hankkeessa työpaketti 3 sparraa opiskelijan työelämätaitoja työelämän ja ammattikorkeakoulun rajapinnalla. ICT-alan opiskelijoita on osallistettu kyselyin sekä tapahtumin ideoimaan erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä. Yhtenä konkreettisena toiveena nousivat esiin erilaiset yritysvierailut, ja tätä toivetta toteutettiin jo viime keväänä. Samanlaista osallistavaa työtapaa olemme harjoittaneet myös ICT-alan yritysten kanssa, ja heidän puoleltaan nousi esille tarve sellaiseen vuoropuheluun ICT-alan opiskelijan […]

kädet avoimena kämmenet ylöspäin. Edessä pöydällä läppäri
28.10.2022 Toimittaja

Opettajankouluttajan tunne- ja vuorovaikutusosaaminen kehittyy – dialogisia askelmia digitaalisissa ympäristöissä

28.10.2022 Toimittaja
opettajankoulutus Osaamisen kehittäminen Työhyvinvointi

TOVE – Opettajankouluttajien tunnetoimijuuden ja vuorovaikutusosaamisen vahvistaminen digitaalisissa ympäristöissä -hanke kehittää ja tutkii opettajankouluttajien ja opinto-ohjaaja- ja erityisopettajakoulutuksen kouluttajien sekä opiskelijoiden hyvinvointia vahvistavaa tunne- ja vuorovaikutusosaamista digitaalisissa ympäristöissä. Siinä rakennetaan tunne- ja vuorovaikutusosaamisen kehittämismalli erilaisia digitaalisia ympäristöjä hyödyntävään opetukseen ja ohjaukseen.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun rakennuksen edustalla näkyvä kangaskyltti, jossa teksti Dare to care.
25.10.2022 Toimittaja

Opiskelijahyvinvoinnin tukeminen ja edistäminen korkeakoulussa – ajatuksia korkeakouluharjoittelusta

25.10.2022 Toimittaja
Ohjaus Osaamisen kehittäminen Tutkimushankkeet vastuullisuus

Korkeakouluharjoittelija kokosi palvelukartan korkeakouluopiskelijoille tarkoitetuista hyvinvoinnin palveluista. Opiskelijahyvinvoinnin tukemiseen liittyy keskeisesti korkeakouluyhteisön sisällä tapahtuva toimijoiden yhteistyö sekä sitä tukevat korkeakoulun ulkopuoliset hyvinvoinnin palveluverkostot.

opiskelijakirjoittaa kynällä
18.10.2022 Toimittaja

Minä opiskelijana 2.0 -kysely – Kuinka hyvinvointihanke mahdollisti uudenlaisen työkalun käyttöönoton Jamkissa

18.10.2022 Toimittaja
Ohjaus Tutkimushankkeet

Mistä on kyse? Opetus- ja kulttuuriministeriön koronarahoituksella aloitettu OHKE-hanke (Opiskelijahyvinvoinnin yhteiskehittäminen) on aloittanut useita uusia ja innovatiivisia opiskelijoiden hyvinvointia tukevia toimenpiteitä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Koska allekirjoittanutta kiehtovat suunnattomasti erilaiset testit ja tilastot, ja olen muutenkin kaikin puolin nörtti, päätin osallistua hankkeen alkaessa vuonna 2021 työpakettiin, jossa alettiin kehittää hyvinvointikyselyä. Oppilaitoksella oli tuolloin selkeä tarve pystyä keräämään […]

17.10.2022 Toimittaja

Fit for 4.0 MOOC lanseerattiin Brysselissä

17.10.2022 Toimittaja
Työelämäyhteistyö Yritykset

Fit for 4.0 hankkeessa tuotettiin MOOC-koulutusmoduuli, joka tukee opettajien digipedagogisen osaamisen kehittymistä, jota neljäs teollinen vallankumous (Industry 4.0) edellyttää. Se esiteltiin syyskuussa Brysselissä hankkeen päätöskokouksessa. ”Fit for 4.0: training trainers and teachers for the 4.0 paradigm” -hanke on Euroopan komission rahoittama Erasmus + -ohjelmaan sisältyvä hanke.

Nuori nainen asentaa metallista osaa laitteeseen.
20.9.2022 Toimittaja

Urasuunnittelutaitoja ja työelämävalmiuksia – NAU!-hanke edistämässä tasa-arvoa korkeakoulusta työelämään siirtymisessä

20.9.2022 Toimittaja
Ohjaus Työelämäyhteistyö Verkostoituminen

Miten korkeakoulussa saadaan tuettua eri aloilla opiskelijoiden tasavertaista siirtymistä työelämään ja valmiutta itsensä työllistämiseen yrittäjänä? Opiskelijoiden ideoimaa verkkokurssia pilotoitiin Jamkissa.

Kuusi ihmistä hyppää ilmaan taustallaan auringonlaskun valo.
23.8.2022 Toimittaja

Kotopaikka2 hyvässä tuloskunnossa kohti viimeistä syksyä

23.8.2022 Toimittaja
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Ohjaus Osaamisen kehittäminen Työelämäyhteistyö Yritykset

Keskisuomalaisissa kunnissa on tuettu onnistuneesti tavoitteellista maahanmuuttotyötä ja maahanmuuttajien työllistymistä. Hanke järjesti monikulttuurisuuskoulutuksia, edisti maahanmuuttotyön johtamisen prosesseja sekä tuki työllistymistä.

Erilaisia ihmisten käsiä yhteen liitettynä keskellä kuvaa.
21.6.2022 Toimittaja

Erityisopettaja ammattikorkeakoulussa?

21.6.2022 Toimittaja
Erityisopetus Ohjaus Osaamisen kehittäminen Työhyvinvointi

Mitä erityisopettaja tekee ammattikorkeakoulussa? Korkeakoulussa erityisopettajan tehtäviin kuuluu niin opiskelijatyötä ja oppimisen ohjausta kuin korkeakoulun toiminnan ja henkilöstön tukemista konsultoivassa roolissa ja kehittäjänä. Yhteisöllinen ja yhdenvertainen ammattikorkeakoulu -hankkeen myötä myös Jamkissa toimii erityisopettaja lukuvuonna 2022-23.

EATHEN project partners, men and women, standing on stairs in front of a university building.
13.6.2022 Toimittaja

Nepalese partners benchmarked Teiresias Centre of Masaryk University

13.6.2022 Toimittaja
Erityisopetus Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

The EATHEN partners from Kathmandu University, Tribhuvan University and Nepal Open University from Nepal, the University of Bologna from Italy, and JAMK University of Applied Sciences from Finland got together in the Czech Republic for the first time since the beginning of the pandemic to benchmark the Teiresias Centre of the Masaryk University. The visit […]

Parikymmentä ihmistä ruokalatilassa istumassa ja seisomassa, taustalla seinälle heijastettu tapahtuman nimi. Annu Niskanen puhuu mikrofoniin.
8.6.2022 Toimittaja

Opiskelijoiden polkuja tukemassa yhdessä työelämän kanssa

8.6.2022 Toimittaja
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Ohjaus Työelämäyhteistyö Yritykset

Eri tutkimuksissa ja ammattikorkeakoulun omissakin kyselyissä on tullut esille se, miten korkeakouluopiskelijoiden oman osaamisen tunnistaminen vaikuttaa positiivisesti heidän ammatilliseen kehittymiseensä. Oman osaamisen tunnistaminen auttaa opiskelijaa oppimaan myös sitä, miten omaa osaamista voi tuoda esille. Osaamispuheessa harjaantuminen on hyödyllistä erityisesti työnhakua varten. Samoin työn opinnollistaminen vahvistaa opiskelijan oman kehittämissuunnitelman tekemistä osana henkilökohtaista oppimispolkua. Haasteena on kuitenkin […]

Järven rannalla 10 uimapukuihin pukeutunutta aikuista ihmistä, joilla on koko vartalo ja kasvot peitetty tummalla turpeella tai savella. Heillä on kädet ilmassa tai iloisesti levällään.
7.6.2022 Toimittaja

Smooth Hybrid and Online Working for VET – Smoothisti kehittämään ammatillisten opettajien digitaitoja

7.6.2022 Toimittaja
Osaamisen kehittäminen Verkkopedagogiikka

Pandemian jälkeen Erasmus+ eurooppalainen liikkuvuus venyttelee taas niveliään, ja Ähtärissä saatiin aikaan yhteistä digipöhinää 17.-19.5.2022. Seinäjoen ammatillisen oppilaitoksen ammattilaisten hyvin suunniteltu ohjelma ja lämmin vieraanvaraisuus tekivät SHOW-VET -hankkeen kick off -meetingistä kaikin puolin onnistuneen ja loi perustan ja luottamuksen tulevien vuosien yhteiskehittämiselle. Euroopan eri kolkista aamun aikaisina tunteina matkansa aloittaneet eurooppalaiset ammatilliset opettajat ja hanketoimijat […]

Piirroskuva, jossa irti alustasta istuen meditoiva bisnesnainen ja ympärillä tietokone, puhelin, maapallo, luottokortteja, ihmishahmoja ja puhekuplia, lamppu ja muita työhön liittyviä symboleja.
25.4.2022 Toimittaja

Muutoskyvykkyyttä ja työhyvinvointia PK-yrityksille

25.4.2022 Toimittaja
Osaamisen kehittäminen Työelämäyhteistyö Työhyvinvointi Yritykset

MUTKA-hanke kehittää keskisuomalaisten PK-yritysten oppimis- ja muutoskyvykkyyttä ja työhyvinvointia Covid-19-pandemiasta selviytymiseksi. Hankkeen toiminnassa on mukana sekä yksinyrittäjiä että PK-yrityksiä useilta eri toimialoilta, ja uusi valmennusryhmä starttaa syksyllä 2022!

APOA-projektin logo ja kannettavan tietokoneen taustalla muistikirjaan kirjoittava mies.
10.3.2022 Toimittaja

Pedamuotoilu vaikuttavan oppimisanalytiikan lähtökohtana

10.3.2022 Toimittaja
Ohjaus Tutkimushankkeet Verkkopedagogiikka

Koulutussektorin digitalisoitumisen odotetaan tukevan yhä joustavampia ja yksilön tarpeisiin mukautuvampia oppimisprosesseja. Digitalisoituneiden ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevien oppimisprosessien suunnittelu edellyttää oppijan asettamista suunnittelutyön keskiöön. Oppimismuotoilu on oppimiskokemuksen, -ympäristön ja -prosessien muotoilua. Tässä esiteltävä pedamuotoilun malli pohjautuu useisiin oppimismuotoilun malleihin ja käytänteisiin.

Käsi pitelee lampun polttimoa vasten valoisaa taivasta.
25.2.2022 Toimittaja

Z.J. Clevestä ja ammatillisesta opettajankoulutuksesta

25.2.2022 Toimittaja
opettajankoulutus

Jo Z.J. Cleve sen aikoinaan tiesi. Vasta koulun täysi autonomia voi taata sen todellisen yhteiskunnallisen hyödyn ja vaikutuksen. Koulua ja koulutusta ylipäätään ajateltaessa ei voi ajatella ainoastaan välitöntä, lyhyen tähtäyksen hyötyä. Perspektiivin tulee olla laajempi.

Useita ihmisten käsiä, joissa erilaisia Lego-hahmoja.
11.2.2022 Toimittaja

Normiluovuudesta vauhtia yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseen

11.2.2022 Toimittaja
Erityisopetus Osaamisen kehittäminen vastuullisuus

Normikritiikki on analyyttinen lähestymistapa, jossa kyseenalaistetaan vallitsevia normeja ja valtasuhteita, jotka tuottavat ja ylläpitävät syrjiviä käytänteitä. Se tuo näkyväksi, miten normit päästävät sisään tai poissulkevat joko henkilöitä, asioita tai ilmiöitä. Normiluovuus on yksi lähestymistapa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseen ja keino pyrkiä muutokseen.