Opekorkeassa tapahtuu

Jamkin ammatillisen opekorkean blogi - oppiminen, ohjaus ja koulutuksen kehittäminen ja tutkimus - Blogiin ei tuoteta enää uutta sisältöä | Jamk's School of Professional Teacher Education's blog - Blog is no longer updated.
Opiskelija ja projektin kaksi työntekijää pöydän äärellä keskustelemassa Dynamo-rakennuksen aulassa
17.12.2021 Toimittaja

Työstä opintopisteitä opinnollistamalla

17.12.2021 Toimittaja
Ohjaus Työelämäyhteistyö Yritykset

Moni opiskelija työskentelee koulutustaan vastaavissa tehtävissä jo opintojensa aikana. Työssäkäynnillä rahoitetaan opintoja ja samalla hankitaan myös kokemusta työelämästä. Opintojen aikainen työnteko ja itse opiskelu eivät kuitenkaan aina kohtaa toisiaan.

Nuori nainen katsoo auringon valaisemaa hiekkatietä, selin kameraan.
15.12.2021 Toimittaja

Hyvinvointivalmennus opiskelijan tukena

15.12.2021 Toimittaja
Ohjaus Tutkimushankkeet Työhyvinvointi

Osana opiskelijahyvinvoinnin yhteiskehittäminen -hanketta on toteutettu yksilöllisiä hyvinvointivalmennuksia tukemaan opiskelijoiden pärjäämistä ja opiskeluhyvinvointia koronan aikana. Yksilöllisessä valmennuksessa on kuultu opiskelijan huolia liittyen opiskeluun ja hyvinvointiin ja etsitty yhdessä keinoja niiden helpottamiseksi sekä opintojen sujumisen edistämiseksi.

Tiina Parviainen ja Jari Karttunen
13.12.2021 Toimittaja

Keskustelua sosiaalisesta ja koulutuksellisesta inkluusiosta

13.12.2021 Toimittaja
Erityisopetus Verkostoituminen

Moskovassa, Venäjällä, järjestettiin 20.-21.10.2021 kansainvälinen tieteellinen ja käytännöllinen konferenssi Inclusive education and society strategies, practices, resources (Inklusiivisen koulutuksen ja yhteiskunnan strategiat, käytännöt, resurssit). Sen pääjärjestäjä oli Venäjän federaation opetusministeriö yhdessä Unescon Tietotekniikan koulutusinstituutin ja Venäjän liittovaltion tutkimusyliopiston kauppakorkeakoulun kanssa. Jo kuudennen kerran järjestetty kansainvälinen konferenssi toimii asiantuntijafoorumina, jossa keskustellaan inklusiivisen koulutuksen kehittämisestä Venäjällä ja muissa […]

Kuvituskuvassa kaksi iloista naista varastotyössä
25.11.2021 Toimittaja

Kunnissa tukemassa maahanmuuttajien työllistymistä

25.11.2021 Toimittaja
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Ohjaus Yritykset

Jyväskylän ammattikorkeakoulun hallinnoima Kotopaikka2-hanke toimii kahdeksassa keskisuomalaisessa kunnassa tukemassa kuntien tavoitteellisemman maahanmuuttotyön kehittymistä. Kuntien työllisyyden ja maahanmuuttotyön toimijoille on hankkeessa järjestetty monikulttuurisuusosaamisen kehittämisen valmennuksia, joihin joissakin kunnissa myös uudet valtuutetut ovat osallistuneet. Näiden lisäksi monessa hankkeen kohdekunnassa maahanmuuttotyön tavoitteellisuutta on lähdetty tarkistelemaan maahanmuuttotyön johtamisen ja vaikuttavuuden arvioinnin näkökulmista. Maahanmuuttajien työllistymistä Kotopaikka2-hanke tukee tarjoamalla tietoa aloista […]

Ulkotilassa nurmikolla iso ryhmä koululaisia nostaa ilmaan värikästä varjoa.
7.9.2021 Toimittaja

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus osana ammatillisen opettajan ydinosaamista

7.9.2021 Toimittaja
Ohjaus opettajankoulutus vastuullisuus

Demokratia ja ihmisoikeudet ovat keskeisiä suomalaisen koulutuksen arvolähtökohtia aina esiopetuksesta korkea-asteen koulutukseen asti. Ihmisoikeusperustaisessa oppimisyhteisössä ihmisoikeuksia opetetaan, kunnioitetaan, suojellaan, edistetään ja toteutetaan käytännössä kaikessa työskentelyssä. Koulutuksen rooli merkittävänä tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen yhteiskunnan rakentajana tiedostetaankin laajalti.

21.6.2021 Toimittaja

Potentiaali-hanke tukemassa Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskehittämistyötä

21.6.2021 Toimittaja
Ohjaus Tutkimushankkeet vastuullisuus

Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia on kehittänyt tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötään Jyväskylän ammattikorkeakoulun osatoteuttaman Potentiaali-hankkeen tukemana syksystä 2020 alkaen.

Eri värisiä lautapelinappuloita puisella alustalla
14.6.2021 Toimittaja

InnoFlash-yhteistyössä ideoita tasavertaiseen siirtymiseen ammattikorkeakoulusta urapolulle

14.6.2021 Toimittaja
Ohjaus Työelämäyhteistyö vastuullisuus Yrittäjyyskasvatus

Naiset tasa-arvoisesti uralle – NAU! -hanke teetti Jyväskylän ammattikorkeakoulun InnoFlash-viikon toimeksiantona opiskelijoilla ideoita siihen, miten tutkinto-opiskelijoiden ammatti-identiteettiä voidaan kehittää ja urasuunnittelua tukea yhteistyössä työelämän kanssa. Miten korkeakoulussa saadaan tuettua eri aloilla opiskelijoiden tasavertaista siirtymistä työelämään ja valmiutta itsensä työllistämiseen yrittäjänä? Opiskelijoiden kehittämät konseptit liittyivät alumniyhteistyöhön, työnhakualustoihin, työelämälähtöisempiin projekteihin sekä opettajien ja opiskelijoiden osaamisen kehittämiseen aivan […]

19.5.2021 Toimittaja

All Change and No Change for Pro-VET

19.5.2021 Toimittaja
Hankehallinnointi opettajankoulutus Verkkopedagogiikka

The last time I wrote in this blog we had just about all finished the alpha testing phase of our project’s VOOCs (Vocational Open Online Courses) and we were looking forward to releasing the 2nd iterations to begin beta testing. This transition from 1st to 2nd iterations has proven not to be as simple as […]

OSMO2-projektin nimi ja henkilöitä piirroshahmoina. Euroopan sosiaalirahaston logot.
17.5.2021 Toimittaja

OSMO2 -valmennus tarttuu Ohjaamon monikulttuurisen osaamisen kehittämisen tarpeisiin

17.5.2021 Toimittaja
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Ohjaus vastuullisuus

OSMO2 – Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti tarjoaa valmennuksia valtakunnallisesti, ja Ohjaamoiden valmennusprosessit suunnitellaan aina niiden omista tarpeista käsin, kunkin Ohjaamon aikatauluihin ja ajankohtaisiin tarpeisiin kohdentuen. Projektin valmentajat esittelevät valmennusprosessia nyt uuden valmentajan silmin. Kun projektin valmentajat ovat olleet yhteydessä Ohjaamoihin, ovat hankkeen teemat: kieli- ja kulttuuriosaaminen, monikulttuurinen ohjausosaaminen, toimintaympäristöosaaminen ja ohjaajan itsetuntemus koettu tärkeiksi, ja […]

Bologna city center, Italy, landscape
12.5.2021 Toimittaja

Virtual visits brought partners and stakeholders together to discuss local solutions

12.5.2021 Toimittaja
Erityisopetus Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus vastuullisuus

Thanks to the virtual visits to the TEIRESIAS centre at the Masaryk University in the Czech Republic and the University of Bologna, Italy, it has been possible for the EATHEN project members to observe the local environment and the services for students with disabilities and from marginalized groups to support their studies in higher education.

8.4.2021 Toimittaja

TPP-Nepal project’s cooperation gave a kick-off to the new open and distance learning programmes

8.4.2021 Toimittaja
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Ohjaus opettajankoulutus Verkkopedagogiikka

The Teacher Preparation Programme through ODL Mode for Enhancing Quality in Education (TPP-Nepal Project), running from 2017 to 2020, was carried out by Finnish universities of applied sciences in Jyväskylä (JAMK) and Hämeenlinna (HAMK) in cooperation with Tribhuvan University (TU), Nepal. The goal of the project was to improve the online and distance education programmes […]

1.4.2021 Toimittaja

Työelämäläheisen ammatillisen oppimisen ja koulutuksen tutkimusohjelma valmisteilla

1.4.2021 Toimittaja
Tutkimushankkeet Työelämäyhteistyö Verkostoituminen

Viisi ammatillista opettajakorkeakoulua on lähtenyt rohkeasti visioimaan ja rakentamaan Työelämäläheisen ammatillisen oppimisen ja koulutuksen tutkimusohjelmaa (TEAM) helmikuussa 2021. Lähtölaukauksena oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja opetus- ja kulttuuriministeriön sopimus laatia tutkimusohjelma, jonka tavoitteena on ohjata ja suunnata yhteisesti toteutettavaa, työelämäläheistä, soveltavaa tutkimusta.

EATHEN project workers on field visit in front of a building
18.3.2021 Toimittaja

Creating support centres is joint-learning

18.3.2021 Toimittaja
Erityisopetus Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus opettajankoulutus vastuullisuus

During the past few weeks, colleagues from Kathmandu University, Nepal Open University and Tribhuvan University have paid visits to schools in Kathmandu and toured remote areas in Nepal to meet students with disabilities and from marginalized groups. The reason for the visits is to learn from students what kinds of challenges they encounter as they […]

26.2.2021 Toimittaja

Fit for 4.0 tarttuu teollisuuden digitaalisen vallankumouksen tuomiin osaamishaasteisiin

26.2.2021 Toimittaja
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus opettajankoulutus Verkkopedagogiikka Verkostoituminen

Ammatillinen koulutus kohtaa etujoukoissa teollisuuden digitaalisen vallankumouksen ja ns. Teollisuus 4.0 -paradigman, kun työelämästä kumpuaviin uusiin osaamistarpeisiin halutaan kouluttaa osaajia. Euroopassa vain harvoilla koulutusorganisaatioilla on riittäviä välineitä, ja opettajatkin ovat tuoneet esille osaamisen ja välineiden kehittämistarpeita. Välineiden kehittämisen ohella tulee edistää opettajien, kouluttajien, oppijoiden, oppilaitosten, yritysten, työmarkkinaosapuolten sekä eri viranomaisten välistä yhteistyötä. Tähän myös inhimilliseen […]

teacher education in Addis Abeba, computer class room
4.2.2021 Toimittaja

Modernizing the vocational teacher education in Ethiopia

4.2.2021 Toimittaja
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus opettajankoulutus Verkkopedagogiikka

Pedagogical and technological development of e-learning is one of the strategic development areas in vocational teacher education and training in Ethiopia. According to the Ethiopian Education Development Roadmap (EEDR 2018) equity seems to be well addressed in TVET gender participation. The female participation, on average, is about 51 %, but female students are enrolled in […]

Naiset tasa-arvoisesti uralle -hankkeen kuvitusta, jossa nuori nainen seisoo kannettavan tietokoneen äärellä ja katsoo sivulle. Toisessa reunassa Euroopan sosiaalirahaston ja hankkeen logot.
18.12.2020 Toimittaja

Jyväskylän ammattikorkeakoulu mukana Naiset tasa-arvoisesti uralle – NAU! -hankkeessa

18.12.2020 Toimittaja
Ohjaus Tutkimushankkeet Työelämäyhteistyö vastuullisuus

Suomalaiset työmarkkinat ovat EU:n eriytyneimpien joukossa. Naisten ja miesten ammattien segregaatio ilmenee horisontaalisesti naisten suuntautumisena opetus- ja hoiva-alalle, miesten tekniikkaan ja logistiikkaan. Eri alojen sisällä sukupuolen mukainen epätasa-arvo näkyy vertikaalisesti naisten ja miesten sijoittumisena erilaisiin työtehtäviin, palkkaepätasa-arvona sekä eriytyvänä urakehityksenä. Sukupuolten tasa-arvo edellyttää segregaatioon liittyvien ilmiöiden tunnistamista ja tunnustamista sekä asenteiden avaamista.