17.12.2021
Työstä opintopisteitä opinnollistamalla
17.12.2021 Moni opiskelija työskentelee koulutustaan vastaavissa tehtävissä jo opintojensa aikana. Työssäkäynnillä rahoitetaan opintoja ja samalla hankitaan myös kokemusta työelämästä. Opintojen aikainen työnteko ja itse opiskelu eivät kuitenkaan aina kohtaa toisiaan.
15.12.2021
Hyvinvointivalmennus opiskelijan tukena
15.12.2021 Osana opiskelijahyvinvoinnin yhteiskehittäminen -hanketta on toteutettu yksilöllisiä hyvinvointivalmennuksia tukemaan opiskelijoiden pärjäämistä ja opiskeluhyvinvointia koronan aikana. Yksilöllisessä valmennuksessa on kuultu opiskelijan huolia liittyen opiskeluun ja hyvinvointiin ja etsitty yhdessä keinoja niiden helpottamiseksi sekä opintojen sujumisen edistämiseksi.
13.12.2021
Keskustelua sosiaalisesta ja koulutuksellisesta inkluusiosta
13.12.2021 Moskovassa, Venäjällä, järjestettiin 20.-21.10.2021 kansainvälinen tieteellinen ja käytännöllinen konferenssi Inclusive education and society strategies, practices, resources (Inklusiivisen koulutuksen ja yhteiskunnan strategiat, käytännöt, resurssit). Sen pääjärjestäjä oli Venäjän federaation opetusministeriö yhdessä Unescon Tietotekniikan koulutusinstituutin ja Venäjän liittovaltion tutkimusyliopiston kauppakorkeakoulun kanssa. Jo kuudennen kerran järjestetty kansainvälinen konferenssi toimii asiantuntijafoorumina, jossa keskustellaan inklusiivisen koulutuksen kehittämisestä Venäjällä ja muissa […]
25.11.2021
Kunnissa tukemassa maahanmuuttajien työllistymistä
25.11.2021 Jyväskylän ammattikorkeakoulun hallinnoima Kotopaikka2-hanke toimii kahdeksassa keskisuomalaisessa kunnassa tukemassa kuntien tavoitteellisemman maahanmuuttotyön kehittymistä. Kuntien työllisyyden ja maahanmuuttotyön toimijoille on hankkeessa järjestetty monikulttuurisuusosaamisen kehittämisen valmennuksia, joihin joissakin kunnissa myös uudet valtuutetut ovat osallistuneet. Näiden lisäksi monessa hankkeen kohdekunnassa maahanmuuttotyön tavoitteellisuutta on lähdetty tarkistelemaan maahanmuuttotyön johtamisen ja vaikuttavuuden arvioinnin näkökulmista. Maahanmuuttajien työllistymistä Kotopaikka2-hanke tukee tarjoamalla tietoa aloista […]
7.9.2021
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus osana ammatillisen opettajan ydinosaamista
7.9.2021 Demokratia ja ihmisoikeudet ovat keskeisiä suomalaisen koulutuksen arvolähtökohtia aina esiopetuksesta korkea-asteen koulutukseen asti. Ihmisoikeusperustaisessa oppimisyhteisössä ihmisoikeuksia opetetaan, kunnioitetaan, suojellaan, edistetään ja toteutetaan käytännössä kaikessa työskentelyssä. Koulutuksen rooli merkittävänä tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen yhteiskunnan rakentajana tiedostetaankin laajalti.
21.6.2021
Potentiaali-hanke tukemassa Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskehittämistyötä
21.6.2021 Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia on kehittänyt tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyötään Jyväskylän ammattikorkeakoulun osatoteuttaman Potentiaali-hankkeen tukemana syksystä 2020 alkaen.
14.6.2021
InnoFlash-yhteistyössä ideoita tasavertaiseen siirtymiseen ammattikorkeakoulusta urapolulle
14.6.2021 Naiset tasa-arvoisesti uralle – NAU! -hanke teetti Jyväskylän ammattikorkeakoulun InnoFlash-viikon toimeksiantona opiskelijoilla ideoita siihen, miten tutkinto-opiskelijoiden ammatti-identiteettiä voidaan kehittää ja urasuunnittelua tukea yhteistyössä työelämän kanssa. Miten korkeakoulussa saadaan tuettua eri aloilla opiskelijoiden tasavertaista siirtymistä työelämään ja valmiutta itsensä työllistämiseen yrittäjänä? Opiskelijoiden kehittämät konseptit liittyivät alumniyhteistyöhön, työnhakualustoihin, työelämälähtöisempiin projekteihin sekä opettajien ja opiskelijoiden osaamisen kehittämiseen aivan […]
19.5.2021
All Change and No Change for Pro-VET
19.5.2021 The last time I wrote in this blog we had just about all finished the alpha testing phase of our project’s VOOCs (Vocational Open Online Courses) and we were looking forward to releasing the 2nd iterations to begin beta testing. This transition from 1st to 2nd iterations has proven not to be as simple as […]
17.5.2021
OSMO2 -valmennus tarttuu Ohjaamon monikulttuurisen osaamisen kehittämisen tarpeisiin
17.5.2021 OSMO2 – Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti tarjoaa valmennuksia valtakunnallisesti, ja Ohjaamoiden valmennusprosessit suunnitellaan aina niiden omista tarpeista käsin, kunkin Ohjaamon aikatauluihin ja ajankohtaisiin tarpeisiin kohdentuen. Projektin valmentajat esittelevät valmennusprosessia nyt uuden valmentajan silmin. Kun projektin valmentajat ovat olleet yhteydessä Ohjaamoihin, ovat hankkeen teemat: kieli- ja kulttuuriosaaminen, monikulttuurinen ohjausosaaminen, toimintaympäristöosaaminen ja ohjaajan itsetuntemus koettu tärkeiksi, ja […]
12.5.2021
Virtual visits brought partners and stakeholders together to discuss local solutions
12.5.2021 Thanks to the virtual visits to the TEIRESIAS centre at the Masaryk University in the Czech Republic and the University of Bologna, Italy, it has been possible for the EATHEN project members to observe the local environment and the services for students with disabilities and from marginalized groups to support their studies in higher education.
8.4.2021
TPP-Nepal project’s cooperation gave a kick-off to the new open and distance learning programmes
8.4.2021 The Teacher Preparation Programme through ODL Mode for Enhancing Quality in Education (TPP-Nepal Project), running from 2017 to 2020, was carried out by Finnish universities of applied sciences in Jyväskylä (JAMK) and Hämeenlinna (HAMK) in cooperation with Tribhuvan University (TU), Nepal. The goal of the project was to improve the online and distance education programmes […]
1.4.2021
Työelämäläheisen ammatillisen oppimisen ja koulutuksen tutkimusohjelma valmisteilla
1.4.2021 Viisi ammatillista opettajakorkeakoulua on lähtenyt rohkeasti visioimaan ja rakentamaan Työelämäläheisen ammatillisen oppimisen ja koulutuksen tutkimusohjelmaa (TEAM) helmikuussa 2021. Lähtölaukauksena oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja opetus- ja kulttuuriministeriön sopimus laatia tutkimusohjelma, jonka tavoitteena on ohjata ja suunnata yhteisesti toteutettavaa, työelämäläheistä, soveltavaa tutkimusta.
18.3.2021
Creating support centres is joint-learning
18.3.2021 During the past few weeks, colleagues from Kathmandu University, Nepal Open University and Tribhuvan University have paid visits to schools in Kathmandu and toured remote areas in Nepal to meet students with disabilities and from marginalized groups. The reason for the visits is to learn from students what kinds of challenges they encounter as they […]
26.2.2021
Fit for 4.0 tarttuu teollisuuden digitaalisen vallankumouksen tuomiin osaamishaasteisiin
26.2.2021 Ammatillinen koulutus kohtaa etujoukoissa teollisuuden digitaalisen vallankumouksen ja ns. Teollisuus 4.0 -paradigman, kun työelämästä kumpuaviin uusiin osaamistarpeisiin halutaan kouluttaa osaajia. Euroopassa vain harvoilla koulutusorganisaatioilla on riittäviä välineitä, ja opettajatkin ovat tuoneet esille osaamisen ja välineiden kehittämistarpeita. Välineiden kehittämisen ohella tulee edistää opettajien, kouluttajien, oppijoiden, oppilaitosten, yritysten, työmarkkinaosapuolten sekä eri viranomaisten välistä yhteistyötä. Tähän myös inhimilliseen […]
4.2.2021
Modernizing the vocational teacher education in Ethiopia
4.2.2021 Pedagogical and technological development of e-learning is one of the strategic development areas in vocational teacher education and training in Ethiopia. According to the Ethiopian Education Development Roadmap (EEDR 2018) equity seems to be well addressed in TVET gender participation. The female participation, on average, is about 51 %, but female students are enrolled in […]
18.12.2020