30.11.2020
Uusia yrittäjyyskasvatuksen materiaaleja opettajille
30.11.2020 Ammatillinen opettajakorkeakoulu on ollut mukana 3-vuotisessa Erasmus+ -rahoitteisessa START IN -kehittämishankkeessa, jossa yhdessä 6 muun Euroopan maan kanssa on kehitetty materiaalia opettajan yrittäjyyskasvatuksen edistämiseen. Materiaalia on testattu ja se on saanut hyvää palautetta. Erityisen suosittuja ovat olleet yhteiskunnallisen ja innovatiivisen yrittäjyyden osa-alueet, kuten myös toiminnallisen yrittäjyyskasvatuksen edistäminen. Projektin tuotoksia kootusti: Opas osallistavan ja innovatiivisen yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen […]
10.11.2020
Tavoitteellinen videopedagogiikka tukee myös yhteistoiminnallista oppimista
10.11.2020 Digitaalisuus on osa arkipäiväämme. Opettajien ja opiskelijoiden digitaidot ovatkin auttaneet tänä vuonna selviämään, kun korona-pandemian takia tehtiin digiloikka etäopiskeluun ja -opetukseen. AMK-opettajille tehdyn kyselyn mukaan (Ikonen, Kullaslahti, Laitinen-Väänänen & Tyrväinen 2020) siirtyminen täysin verkko-opetukseen oli sujunut pääsääntöisesti hyvin.
5.10.2020
JAMK yhdessä kuntien kanssa kehittämään kuntien tavoitteellista maahanmuuttotyötä
5.10.2020 Kotopaikka2-hanke käynnistyi Ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteistyö keskisuomalaisten kuntien kanssa jatkuu, kun uusi Kotopaikka2 – Kotoutumisen paikalliset prosessit haltuun -hanke startattiin syyskuun alussa. Kohdekunnissa tehdään nyt työtä kohti entistä tavoitteellisempaa ja osaavampaa verkostomaista maahanmuuttotyötä. ESR-rahoitteinen Kotopaikka2 – Kotoutumisen paikalliset prosessit haltuun -hanke (1.9.2020-30.9.2022) jatkaa aiemmin Kotopaikka-hankkeessa (1.3.2017-31.7.2019) tehtyä työtä ja vastaa havaittuihin jatkokehittämisen tarpeisiin kohdekuntien tavoitteellisen maahanmuuttotyön […]
2.10.2020
Pro-VET marches on!
2.10.2020 Every blog and every article we read these days seems to follow what has become a familiar thread; the Covid-19 coronavirus pandemic has caused untold damage and we have had, according to your point of view, either unnecessarily or justifiably harsh restrictions placed upon what we can do, where we can go and who we […]
17.9.2020
Mallinnuksesta tukea vaativan erityisen tuen työhön ja kehittämiseen
17.9.2020 Koronakevään 2020 nopea siirtymä etäopetukseen muutti vaativan erityisen tuen piirissä työtä tekevien opettajien ja ohjaajien työtä, jossa korostuu yleensä kontaktiopetus, pienryhmässä oppiminen ja yksilöllinen ohjaus. Ennakoimaton siirtymä etäopetukseen haastoi erityisen tuen toimijoita pohtimaan, kuinka oppimisen tuki ja ohjaus toteutetaan, kun toimitaan verkkoyhteyksin ja etänä. Tarmoa, työnäkyä ja tulevaisuusvisioita -täydennyskoulutushankkeen koulutuksen Erityisopettajan voinnin etäolohuone toteuttivat JAMK […]
11.6.2020
Mitä on monikulttuurinen osaaminen ja mihin sitä tarvitaan?
11.6.2020 Monikulttuurisen osaamisen kouluttajana minulta on useammankin kerran kysytty, mihin ja miksi monikulttuurista ohjausosaamista tarvitaan? Miksi ei riitä, että on ohjaustilanteissa tai elämässä yleensäkin ihmisille ystävällinen ja kohtelias? Vaikka ystävällinen ja avoin suhtautuminen ovat tärkeitä vuorovaikutuksen lähtökohtia ohjauksessa, monikulttuurinen osaaminen liittyy kiinteästi ohjaajan ammatillisuuteen ja on ystävällistä suhtautumista syvempää ja laajempaa osaamista.
14.5.2020
Peli tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden opettamisen tukena
14.5.2020 Kokemuksellinen peli soveltuu oppilaitosten pedagogiseksi työkaluksi Oppilaitosten tehtävänä on myös varmistaa ja edistää yhdenvertaisuutta ja tukea tasa-arvon toteutumista. Tämä tapahtuu esimerkiksi purkamalla oppimistulosten ja ammatinvalintojen eriytymistä. Oppilaitoksissa tulee tunnistaa seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä ja että siihen osataan puuttua.
4.5.2020
Out of chaos comes order – remote working experiences in Pro-VET
4.5.2020 Returning to work after the winter break at the beginning of March 2020, JAMK staff were told that in response to the emerging threat from the coronavirus outbreak, all but the most essential foreign travel had been forbidden by university’s management board. Immediately thoughts turned to cancelling flights and accommodation for those transnational meetings that […]
28.2.2020
Kolmivuotinen TTT4WBL-projekti on päättymässä
28.2.2020 Mielenkiintoinen ja työntäyteinenkin taival työssä tapahtuvan oppimisen ohjaamisen kehittämishankkeessa alkaa tulla päätökseen. Olemme olleet mukana tutkijapartnerina kiinnostavassa kokeilussa Virossa, Latviassa ja Liettuassa.
28.2.2020
Jatkuva oppiminen on arkipäivää myös yrityksissä
28.2.2020 Työn luonteen muuttuessa jokaisen työntekijän on hallittava paitsi fyysiseen ja psyykkiseen työkykyyn myös osaamisen vanhenemiseen liittyvää työkykyriskiä. Haasteena silloin on oman osaamisen tunnistaminen – tietoisuus siitä onko oma osaaminen ajantasaista ja miten voi kehittää omaa osaamista? Osaamisen kehittäminen on haaste erityisesti pk-yrityksille resurssien ja osaamisen kannalta. Samoin freelancereilla ja henkilöillä, jotka hankkivat elantonsa eri tavoin […]
17.2.2020
Hankehumpan ja rivitanssin johtamista oppilaitoksissa…
17.2.2020 Nykyään oppilaitosten arkea tuntuvat olevan moninaiset tanssit. Tällaisen kuvan voi saada kohtaamalla oppilaitoksen johtoa ja tekemällä kuulemastaan hieman rytmikkäitä tulkintoja. Hankehumpalla (#hankehumppa) tarkoitetaan sellaista tanssia, jossa tanssin rytmi vaihtelee erittäin nopeaan, repiväänkin, tahtiin. On hetkiä, jolloin molemmat osapuolet ovat vietävissä ja toisaalta on hetkiä jolloin molemmat vievät eri suuntiin. Sopii kysyä, onko tanssin järjestäjä etukäteen […]
10.2.2020
Pro-VET goes Dutch
10.2.2020 As the wind and rain subsided across the Netherlands, the Pro-VET team descended on the small university town of Wageningen some 93 kms southeast of Amsterdam. This was our 4th transnational meeting and our genial hosts this time were colleagues from Aeres University of Applied Sciences – or in Pro-VET speak, P2 (AHW). For five […]
29.1.2020
TECIP-hanke tulossa päätökseen – levitysseminaari Addis Abebassa
29.1.2020 TECIP-hankkeen viimeinen toiminto, hankkeen levitysseminaari pidettiin 8.1.2020 Etiopiassa, Addis Abebassa. Tilaisuus ajoittui Etiopian jouluun, jota vietetään 7.1. Etiopialaisen joulun juhlintaan kuuluu mm. perhejuhla ja vuohien teurastus. Hanke saavutti sille asetetut tavoitteet, jopa ylittäen ne. Rehellisin mielin voidaan sanoa, että hanke on lisännyt inkluusiotietämystä ja käytännön osaamista Etiopian ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Sen ansiosta inklusiiviseen oppimiseen liittyvä tieto […]
24.1.2020
Mitä kuuluu vertaisryhmämentoroinnille opettajien ja oppilaitosten arjessa?
24.1.2020 Jamkin ammatillinen opettajakorkeakoulu on alusta asti ollut tiiviisti mukana noin 10 vuotta kestäneessä vertaisryhmämentoroinnin kehitystyössä. Vertaisryhmämentorointi (verme) on pienryhmätyöskentelyyn pohjautuva osaamisen kehittämisen menetelmä, jonka avulla tuetaan toisilta oppimista sekä työhyvinvointia. Vertaisryhmämentorointia on kehitetty erityisesti oppilaitoksissa, mutta menetelmänä se on sovellettavissa alasta riippumatta. Verme-työskentelyn kulmakiviä ovat dialogisuus, kollegiaalisuus ja vertaisuus. Verme perustuu havaintoon, että ammatillisesta osaamisesta […]
9.1.2020
TTP Nepal -hankkeen loppuhuipennusta
9.1.2020 TPP Nepal -hankkeen elinkaari alkaa olla kypsässä vaiheessa, ja on tullut aika tarkastella hankkeen loppuunsaattamista ja tuloksia. Hankehan käynnistyi lukuvuoden 2017 alussa ja jatkuu vielä vuoden 2020 puolelle. Päätösseminaarissa tulosten arviointia Joulukuun ensimmäisellä viikolla oli jälleen aika matkata hanketiimin voimin Nepaliin pitämään päätösseminaaria, joka toteutettiin työseminaarina yhteistyössä kumppanimme Tribhuvanin yliopiston (TU) ja sen opettajankoulutuskampusten kanssa. […]
7.1.2020