Opekorkeassa tapahtuu

Jamkin ammatillisen opekorkean blogi - oppiminen, ohjaus ja koulutuksen kehittäminen ja tutkimus - Blogiin ei tuoteta enää uutta sisältöä | Jamk's School of Professional Teacher Education's blog - Blog is no longer updated.
30.11.2020 Toimittaja

Uusia yrittäjyyskasvatuksen materiaaleja opettajille

30.11.2020 Toimittaja
opettajankoulutus Yrittäjyyskasvatus

Ammatillinen opettajakorkeakoulu on ollut mukana 3-vuotisessa Erasmus+ -rahoitteisessa START IN -kehittämishankkeessa, jossa yhdessä 6 muun Euroopan maan kanssa on kehitetty materiaalia opettajan yrittäjyyskasvatuksen edistämiseen. Materiaalia on testattu ja se on saanut hyvää palautetta. Erityisen suosittuja ovat olleet yhteiskunnallisen ja innovatiivisen yrittäjyyden osa-alueet, kuten myös toiminnallisen yrittäjyyskasvatuksen edistäminen. Projektin tuotoksia kootusti: Opas osallistavan ja innovatiivisen yrittäjyyskasvatuksen kehittämiseen […]

10.11.2020 Toimittaja

Tavoitteellinen videopedagogiikka tukee myös yhteistoiminnallista oppimista

10.11.2020 Toimittaja
Osaamisen kehittäminen Verkkopedagogiikka

Digitaalisuus on osa arkipäiväämme. Opettajien ja opiskelijoiden digitaidot ovatkin auttaneet tänä vuonna selviämään, kun korona-pandemian takia tehtiin digiloikka etäopiskeluun ja -opetukseen. AMK-opettajille tehdyn kyselyn mukaan (Ikonen, Kullaslahti, Laitinen-Väänänen & Tyrväinen 2020) siirtyminen täysin verkko-opetukseen oli sujunut pääsääntöisesti hyvin.

Kotopaikka-hankkeen kuvituskuva jossa eri alojen työntekijöitä, kuten keittiö-, rakennus- ja tehdastyöntekijä sekä Kotopaikan pieni punainen mökki
5.10.2020 Toimittaja

JAMK yhdessä kuntien kanssa kehittämään kuntien tavoitteellista maahanmuuttotyötä

5.10.2020 Toimittaja
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Ohjaus Osaamisen kehittäminen Työelämäyhteistyö Yritykset

Kotopaikka2-hanke käynnistyi Ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteistyö keskisuomalaisten kuntien kanssa jatkuu, kun uusi Kotopaikka2 – Kotoutumisen paikalliset prosessit haltuun -hanke startattiin syyskuun alussa. Kohdekunnissa tehdään nyt työtä kohti entistä tavoitteellisempaa ja osaavampaa verkostomaista maahanmuuttotyötä. ESR-rahoitteinen Kotopaikka2 – Kotoutumisen paikalliset prosessit haltuun -hanke (1.9.2020-30.9.2022) jatkaa aiemmin Kotopaikka-hankkeessa (1.3.2017-31.7.2019) tehtyä työtä ja vastaa havaittuihin jatkokehittämisen tarpeisiin kohdekuntien tavoitteellisen maahanmuuttotyön […]

Karttapallon pohjoinen puolikas, jossa Eurooppaa ja Venäjää näkyvissä.
2.10.2020 Toimittaja

Pro-VET marches on!

2.10.2020 Toimittaja
opettajankoulutus Osaamisen kehittäminen Verkkopedagogiikka Verkostoituminen

Every blog and every article we read these days seems to follow what has become a familiar thread; the Covid-19 coronavirus pandemic has caused untold damage and we have had, according to your point of view, either unnecessarily or justifiably harsh restrictions placed upon what we can do, where we can go and who we […]

17.9.2020 Toimittaja

Mallinnuksesta tukea vaativan erityisen tuen työhön ja kehittämiseen

17.9.2020 Toimittaja
Erityisopetus Ohjaus Verkkopedagogiikka

Koronakevään 2020 nopea siirtymä etäopetukseen muutti vaativan erityisen tuen piirissä työtä tekevien opettajien ja ohjaajien työtä, jossa korostuu yleensä kontaktiopetus, pienryhmässä oppiminen ja yksilöllinen ohjaus. Ennakoimaton siirtymä etäopetukseen haastoi erityisen tuen toimijoita pohtimaan, kuinka oppimisen tuki ja ohjaus toteutetaan, kun toimitaan verkkoyhteyksin ja etänä. Tarmoa, työnäkyä ja tulevaisuusvisioita -täydennyskoulutushankkeen koulutuksen Erityisopettajan voinnin etäolohuone toteuttivat JAMK […]

11.6.2020 Toimittaja

Mitä on monikulttuurinen osaaminen ja mihin sitä tarvitaan?

11.6.2020 Toimittaja
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Ohjaus vastuullisuus

Monikulttuurisen osaamisen kouluttajana minulta on useammankin kerran kysytty, mihin ja miksi monikulttuurista ohjausosaamista tarvitaan? Miksi ei riitä, että on ohjaustilanteissa tai elämässä yleensäkin ihmisille ystävällinen ja kohtelias? Vaikka ystävällinen ja avoin suhtautuminen ovat tärkeitä vuorovaikutuksen lähtökohtia ohjauksessa, monikulttuurinen osaaminen liittyy kiinteästi ohjaajan ammatillisuuteen ja on ystävällistä suhtautumista syvempää ja laajempaa osaamista.

Valma-opettajia Keravalla luokkatilassa. He pitelevät käsissään suuria arpakuutioita.
14.5.2020 Toimittaja

Peli tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden opettamisen tukena

14.5.2020 Toimittaja
Ohjaus Verkostoituminen

Kokemuksellinen peli soveltuu oppilaitosten pedagogiseksi työkaluksi Oppilaitosten tehtävänä on myös varmistaa ja edistää yhdenvertaisuutta ja tukea tasa-arvon toteutumista. Tämä tapahtuu esimerkiksi purkamalla oppimistulosten ja ammatinvalintojen eriytymistä. Oppilaitoksissa tulee tunnistaa seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä ja että siihen osataan puuttua.

Project manager Graham Burns working at home
4.5.2020 Toimittaja

Out of chaos comes order – remote working experiences in Pro-VET

4.5.2020 Toimittaja
Hankehallinnointi Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus opettajankoulutus Osaamisen kehittäminen Verkkopedagogiikka

Returning to work after the winter break at the beginning of March 2020, JAMK staff were told that in response to the emerging threat from the coronavirus outbreak, all but the most essential foreign travel had been forbidden by university’s management board. Immediately thoughts turned to cancelling flights and accommodation for those transnational meetings that […]

28.2.2020 Toimittaja

Kolmivuotinen TTT4WBL-projekti on päättymässä

28.2.2020 Toimittaja
Osaamisen kehittäminen Tutkimushankkeet Työelämäyhteistyö

Mielenkiintoinen ja työntäyteinenkin taival työssä tapahtuvan oppimisen ohjaamisen kehittämishankkeessa alkaa tulla päätökseen. Olemme olleet mukana tutkijapartnerina kiinnostavassa kokeilussa Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

28.2.2020 Toimittaja

Jatkuva oppiminen on arkipäivää myös yrityksissä

28.2.2020 Toimittaja
Osaamisen kehittäminen Työhyvinvointi Yritykset

Työn luonteen muuttuessa jokaisen työntekijän on hallittava paitsi fyysiseen ja psyykkiseen työkykyyn myös osaamisen vanhenemiseen liittyvää työkykyriskiä. Haasteena silloin on oman osaamisen tunnistaminen – tietoisuus siitä onko oma osaaminen ajantasaista ja miten voi kehittää omaa osaamista? Osaamisen kehittäminen on haaste erityisesti pk-yrityksille resurssien ja osaamisen kannalta. Samoin freelancereilla ja henkilöillä, jotka hankkivat elantonsa eri tavoin […]

modernin tanssin esitys, vauhdikkaasti liikkuvia henkilöitä mustalla taustalla
17.2.2020 Toimituskunta

Hankehumpan ja rivitanssin johtamista oppilaitoksissa…

17.2.2020 Toimituskunta
Hankehallinnointi Osaamisen kehittäminen Verkostoituminen

Nykyään oppilaitosten arkea tuntuvat olevan moninaiset tanssit. Tällaisen kuvan voi saada kohtaamalla oppilaitoksen johtoa ja tekemällä kuulemastaan hieman rytmikkäitä tulkintoja. Hankehumpalla (#hankehumppa) tarkoitetaan sellaista tanssia, jossa tanssin rytmi vaihtelee erittäin nopeaan, repiväänkin, tahtiin. On hetkiä, jolloin molemmat osapuolet ovat vietävissä ja toisaalta on hetkiä jolloin molemmat vievät eri suuntiin. Sopii kysyä, onko tanssin järjestäjä etukäteen […]

10.2.2020 Toimittaja

Pro-VET goes Dutch

10.2.2020 Toimittaja
opettajankoulutus Verkkopedagogiikka

As the wind and rain subsided across the Netherlands, the Pro-VET team descended on the small university town of Wageningen some 93 kms southeast of Amsterdam. This was our 4th transnational meeting and our genial hosts this time were colleagues from Aeres University of Applied Sciences – or in Pro-VET speak, P2 (AHW). For five […]

29.1.2020 Toimituskunta

TECIP-hanke tulossa päätökseen – levitysseminaari Addis Abebassa

29.1.2020 Toimituskunta
Erityisopetus Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus opettajankoulutus vastuullisuus

TECIP-hankkeen viimeinen toiminto, hankkeen levitysseminaari pidettiin 8.1.2020 Etiopiassa, Addis Abebassa. Tilaisuus ajoittui Etiopian jouluun, jota vietetään 7.1. Etiopialaisen joulun juhlintaan kuuluu mm. perhejuhla ja vuohien teurastus. Hanke saavutti sille asetetut tavoitteet, jopa ylittäen ne. Rehellisin mielin voidaan sanoa, että hanke on lisännyt inkluusiotietämystä ja käytännön osaamista Etiopian ammatillisessa opettajankoulutuksessa. Sen ansiosta inklusiiviseen oppimiseen liittyvä tieto […]

24.1.2020 Toimituskunta

Mitä kuuluu vertaisryhmämentoroinnille opettajien ja oppilaitosten arjessa?

24.1.2020 Toimituskunta
opettajankoulutus Osaamisen kehittäminen Työhyvinvointi

Jamkin ammatillinen opettajakorkeakoulu on alusta asti ollut tiiviisti mukana noin 10 vuotta kestäneessä vertaisryhmämentoroinnin kehitystyössä. Vertaisryhmämentorointi (verme) on pienryhmätyöskentelyyn pohjautuva osaamisen kehittämisen menetelmä, jonka avulla tuetaan toisilta oppimista sekä työhyvinvointia. Vertaisryhmämentorointia on kehitetty erityisesti oppilaitoksissa, mutta menetelmänä se on sovellettavissa alasta riippumatta. Verme-työskentelyn kulmakiviä ovat dialogisuus, kollegiaalisuus ja vertaisuus. Verme perustuu havaintoon, että ammatillisesta osaamisesta […]

Hankkeen voimahahmot professori Rajani ja Dr. Bed.
9.1.2020 Toimittaja

TTP Nepal -hankkeen loppuhuipennusta

9.1.2020 Toimittaja
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus opettajankoulutus Verkkopedagogiikka

TPP Nepal -hankkeen elinkaari alkaa olla kypsässä vaiheessa, ja on tullut aika tarkastella hankkeen loppuunsaattamista ja tuloksia. Hankehan käynnistyi lukuvuoden 2017 alussa ja jatkuu vielä vuoden 2020 puolelle. Päätösseminaarissa tulosten arviointia Joulukuun ensimmäisellä viikolla oli jälleen aika matkata hanketiimin voimin Nepaliin pitämään päätösseminaaria, joka toteutettiin työseminaarina yhteistyössä kumppanimme Tribhuvanin yliopiston (TU) ja sen opettajankoulutuskampusten kanssa. […]

project manager Graham Burns with colleagues from Belgium, the Netherlands, Slovenia, Ireland and Spain, as well as R and D Manager, Hannele Torvinen.
7.1.2020 Toimittaja

JAMK School of Professional Teacher Education in the thick of it

7.1.2020 Toimittaja
Hankehallinnointi Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Verkostoituminen

In the week leading up to the Christmas break, a two-day planning meeting was hosted by JAMK School of Professional Teacher Education to discuss and plan in outline a new Erasmus+ KA2 Strategic Partnership project idea to explore an emerging idea in the world of pedagogical approaches. Adaptive expertise in environments is an exciting new […]