20.12.2019
Koulutus muutoksen veturina
20.12.2019 Työelämä muuttuu ja työtehtävät muuttuvat. Useat ammatit poistuvat kokonaan robotiikan, digitalisaation ja tekoälyn myötä, ja jäljelle jäävä osa ammateista muuttaa muotoaan. Voimme vain ennustaa, millä aloilla tarvitaan kymmenen vuoden päästä uusia osaajia, emmekä edes osaa kuvitella, millaisille uusille ammateille tulevina vuosikymmeninä on tarvetta. On ennustettu, että tulevaisuudessa yhä useampi työntekijä saa leipänsä useasta eri paikasta […]
19.12.2019
Oppimisen henkilökohtaistamista Personalised Learning -projektissa
19.12.2019 Personalised learning – Guidelines for personalised learning -projekti on saatu päätökseen. Projektia toteutettiin yhdessä 5 eurooppalaisen kumppaniorganisaation kanssa. Kehittämistyössä tarkasteltiin ja jaettiin käytäntöjä eri näkökulmista oppimisen ja opetuksen henkilökohtaistamista eri koulutusasteilla sekä koulun ja kodin yhteistyönä.
3.12.2019
Experiences and Research Results of the TTT4WBL Project
3.12.2019 The experiences and research results of the TTT4WBL project were presented in EAPRIL Conference in Tartu on 28.11.2019. The European Association for Practioner Research on Improving Learning (EAPRIL) promotes practice-based research on learning in the context of lifelong learning. EAPRIL wants to promote and develop practices in educational, business and professional contexts, including workplace learning. (https://eapril.org/) […]
29.11.2019
Pro-VET at the West Balkans Cluster Meeting in Albania
29.11.2019 In cooperation with our project’s Executive Agency, the EACEA, Albania’s National Erasmus+ Office (NEO) arranged the first ever West Balkans Cluster meeting in Durrës, Albania from 22 to 23 October and invited all Erasmus+ projects to be represented who are active in the region. Accordingly, Project Manager Graham Burns, and Professor Dr Nataša Papić-Blagojević from […]
18.11.2019
Jokainen ala tarvitsee näkijänsä, tekijänsä ja kehittäjänsä
18.11.2019 Ammatillisen opettajan työtä tekniikan aloilla voi hyvästä syystä kuvata tulevaisuuteen tähtääväksi ja sitä ennakoivaksi. Työelämän ja ammattien murroksissa ihmisen työn tekemisen tapa on jo moneen kertaan muotoutunut uudelleen, usein teknologian tai digitalisaation vaikutuksesta. Ammateissa työskenteleviltä vaadittava osaaminen onkin ymmärrettävä ajassa muuttuvana syklisenä muutosprosessina, jatkuvana oppimisena. Jokainen ammattiala tarvitsee näkijänsä, tekijänsä ja kehittäjänsä. – Työssäni pääsen […]
17.11.2019
Pro-VET One Year In: Making good progress
17.11.2019 The Pro-VET (Professional Development of Vocational Education Teachers’ with European Practices) team met either side of the summer holidays firstly in Jyväskylä, Finland in June and then in Tver, Russia in September. The aim of these meetings was two-fold; to compete the state-of-the-art analysis concerning the current situation in VET teacher education in both Serbia […]
15.11.2019
Ammatillinen opettajakorkeakoulu mukana Potentiaali – Stereotypioita purkavan ohjauksen kehittämishankkeessa
15.11.2019 Eriytyminen miesten ja naisten aloihin näkyy yhteiskunnassamme muun muassa mies- ja naisenemmistöisten alojen palkkaeroina sekä miesten ja naisten erilaisina urapolkuina. Henkilökohtaisella tasolla yksilö ei pääse hyödyntämään koko potentiaaliaan, jos hän ei koe voivansa hakeutua alalle esim. sukupuolensa takia. Kansantaloudellisesti segregaatio voi ilmetä esimerkiksi kohtaanto-ongelmana, jossa työpaikat ja työntekijät sijoittuvat alueellisesti eri paikkoihin.
23.9.2019
Yrittäjyyskasvatuksen verkko-oppimisympäristöä pilotoidaan myös Valteri-koulussa
23.9.2019 Yrittäjyyskasvatusta Euroopassa kehittävä Start in -hanke on edennyt käytännön pilotointivaiheeseen. Kuudessa maassa peruskoulujen opettajat tutustuvat yrittäjyyskasvatuksen verkko-oppimisympäristöön ja sen yrittäjyyskasvatusta tukevaan sisältöön.
10.9.2019
Kuittikopioita ja etäohjausta
10.9.2019 Lähdimme kolmen hengen tehoporukalla heti lukukauden alkajaisiksi ohjauskäynnille Nepaliin hankekumppanimme Tribhuvanin yliopiston vieraaksi. Meillä oli sovittu tuolle matkalle kaksi teemaa. Ensinnäkin hankkeemme lähestyy loppuaan, ja se merkitsee, että hallinnolliset ja taloudelliset asiat täytyy olla kunnossa ennen raportointia ja sitä paljon puhuttua tilintarkastusta. Toiseksi, nyt on viimeiset hetket käsillä, että saamme varmistettua hankkeelle sisällöllisesti hyvät tulokset. […]
17.6.2019
TTT4WBL-hankkeen tutkimusaineisto kerätty
17.6.2019 Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittämistä koskevassa tutkimuksessa saavutettiin kesän kynnyksellä yksi sen mittavimmista tavoitteista. Massiivinen 3 Baltian maassa tapahtunut aineistonkeruu on saatu päätökseen kesäkuun alussa. Erilaisilla kyselylomakkeilla koottu aineisto muodostuu lähes 1300 vastauksesta. Aineistoa on koottu Baltian maissa koulutetuilta työpaikkaohjaajilta sekä koulutuksen alussa (583) että 6 kuukautta koulutuksen päättymisen jälkeen (293). Lisäksi tietoa on koottu oppilaitosten […]
14.6.2019
Yhdessä oppien eteenpäin
14.6.2019 Pysytään pinnalla -hankkeessa on valmennettu yrityksiä kohti parempaa tuottavuutta ja työhyvinvointia. Haastattelimme kahden jyväskyläläisen yrityksen yrittäjiä, jotka kertoivat kokemuksiaan sparrauksesta ja yhteisestä kehittämistyöstä. Ihanaa – hyvä kun on potkittu eteenpäin! Kehystämö Galleria Patina tarjoaa asiakaslähtöistä kehystämöpalvelua Jyväskylässä. Patinan yrittäjän, Ella Hirsiahon, kanssa käydyt dialogikeskustelut ovat keskittyneet yrityksen toiminnan kehittämiseen ja imagon kirkastamiseen. Patinan kanssa tehtävään […]
6.6.2019
Uudet hankkeet tukevat Ohjaamoja jatkossakin
6.6.2019 Kevät toi opekorkealle kaksi toivottua hankepäätöstä, kun JAMK ammatillisen opettajakorkeakoulun koordinoimille TESSU2- ja OSMO2-projekteille myönnettiin rahoitus vuosille 2019-2021. Tarpeelliseksi koettu yhteistyö nuorten Ohjaamojen kanssa siis jatkuu! ”Tässä uudessa TESSU2 – Aitoon monialaiseen yhteistyö- ja ohjausosaamiseen Ohjaamoissa -projektissa autamme vakiintuneita Ohjaamo-tiimejä toimimaan monialaisesti ja vertaisoppivasti niin, että Ohjaamon henkilöstö kehittää ja arvioi yhdessä omaa toimintaansa. Valmennuksella […]
5.6.2019
Kotopaikan Aamubrunsseilla kuntien kotouttamisprosessien hyvät käytännöt näkyväksi
5.6.2019 Päättyvän Kotouttamisen paikalliset prosessit haltuun (Kotopaikka) -hankkeen (ESR) kevään toiminnassa on painottunut hankkeen tulosten ja hyvien käytäntöjen levittäminen niin kohdekunnissa kuin valtakunnallisestikin. Alueilla kiinnostusta herätti 2-osainen Aamubrunssi-tilaisuus, joka järjestettiin Saarijärven Biotalousinstituutissa 21.5. ja Keuruun Vanhassa Pappilassa 24.5. Kumpaankin kutsuvierastilaisuuteen osallistui kohdekunnista maahanmuuttajien parissa toimivia sekä kokemusasiantuntijoita keskustelemaan kuntien ja hankkeen hyviä käytänteitä näkyväksi. Kuntien maahanmuuttajatyön […]
13.5.2019
Saavutettavuus- ja esteettömyystietoa henkilöstölle ja opiskelijoille
13.5.2019 OHO!-kahveilla 26.- ja 27.3. JAMK:n henkilökunnalle ja opiskelijoille jaettiin tietoa opiskelun saavutettavuudesta ja esteettömyydestä. Paikalla Lutakon ja Rajakadun kampuksilla oli asiantuntijoita OHO! – ja DigiCampus-hankkeista, JAMKOsta sekä Hyvinvointiyksiköstä. Etkö päässyt JAMKin OHO!-kahveille? Ei hätää, OHO!-hanke on koonnut maistiaisia tilaisuudesta. Tarjolla on lyhyitä opiskelijoiden ja asiantuntijoiden videoita sekä OHO!-hankkeen blogissa juttu, jossa käsitellään tilaisuuden teemoja. Lue blogi: […]
30.4.2019
Osallisuuden ja ihmisoikeusperustaisuuden vahvistaminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
30.4.2019 Miten opettajankoulutuksen opetussuunnitelmissa, toimintatavoissa ja toimintakulttuurissa osallisuus ja ihmisoikeusperustaisuus tällä hetkellä näkyvät ja toteutuvat? Entä miten niiden toteutumista voitaisiin entisestään vahvistaa? Demokratia ja ihmisoikeudet ovat keskeisiä suomalaisen koulutuksen arvolähtökohtia aina esiopetuksesta korkea-asteen koulutukseen asti. Opettajalla on tärkeä rooli demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen toteuttamisessa. Siten myös opettajankoulutuksen yhtenä tehtävänä on tukea ja kehittää opettajaopiskelijan demokratia- ja ihmisoikeuskasvatusosaamista […]
24.4.2019