Kuittikopioita ja etäohjausta

Lähdimme kolmen hengen tehoporukalla heti lukukauden alkajaisiksi ohjauskäynnille Nepaliin hankekumppanimme Tribhuvanin yliopiston vieraaksi. Meillä oli sovittu tuolle matkalle kaksi teemaa. Ensinnäkin hankkeemme lähestyy loppuaan, ja se merkitsee, että hallinnolliset ja taloudelliset asiat täytyy olla kunnossa ennen raportointia ja sitä paljon puhuttua tilintarkastusta.
Toiseksi, nyt on viimeiset hetket käsillä, että saamme varmistettua hankkeelle sisällöllisesti hyvät tulokset.

Talouskoordinaattori Tuire Mäen odotukset matkaa kohtaan olivat korkealla, sillä edellinen vierailu muutama vuosi sitten oli hyödyllinen ja silmiä avaava. Tälläkin kertaa yhteinen sävel partnerin talousvastaavien kanssa löytyi nopeasti huolimatta nepalinkielisistä dokumenteista. Eteemme tuotiin ensimmäisenä A3-kokoiset hankkeen kassakirjat jokaiselta vuodelta erikseen. Kirjanpito tapahtuu siis hankkeessa paperisena, ja hankkeen talous erotetaan muun organisaation taloudesta omalla pankkitilillä. Tilit saatiin pienen pähkäilyn jälkeen täsmäämään, vaikkakin suomalainen koordinaattori joutui kaivelemaan muistilokeroistaan nepalilaisten numeroiden kirjoitusasun, sillä paitsi kirjaimet, myös numerot poikkeavat omistamme.

Matkalla tapasimme myös tilintarkastajan, joka ohjeisti hankkeen nepalilaiset talousvastaavat yksityiskohtaisesti ensi kevään tilintarkastukseen liittyen. Hankkeen talousasioiden hoitaminen ei ole kiinni osaamisesta, mutta suunnitelmallisuutta ja aikatauluista kiinni pitämistä voisi partnerimme vielä kehittää. Oli kuitenkin jälleen ilo huomata, että yhteinen ymmärrys talousasioista löytyi sujuvasti.

Projektin hallinnollisesta työstä vastaavia henkilöitä talousraporttien äärellä Nepalissa.
Hankekoordinaattori Rajani Rajbhandary ja taloussihteeri Mim Bahadur Shrestha käyvät läpi hankkeen kirjapitoa Jamkin projektikoordinaattori Tuire Mäen kanssa.

Kaksi kouluttajaamme, Tuovi Leppänen JAMK:sta ja Tauno Tertsunen HAMK:sta, keskittyivät kampusten kanssa työskentelyyn. Vierailut tehtiin kahdelle Katmandun alueen kampukselle ja viidelle muulle kampukselle saatiin hyvä Skype-yhteys. Oli helpottavaa huomata, että yhteydet toimivat maan sisällä, jopa videon kanssa.

Yhteistyön tulokset alkavat näkyä

Nyt näemme, mitä tuloksia vuonna 2013 aloitettu yhteistyö Nepalissa alkaa tuottaa. Jo edellisen hankkeen aikana aloitetut koulutusohjelmat ovat vetäneet hyvin opiskelijoita ja useammalla kampuksella ollaan innostuneita viemään eteenpäin opettajankoulutuksen monimuotototeutusta. Kaikki kampukset painottavat sitä, että ToT- ja TPP-hankkeet eivät ole hyödyntäneet vain uuden monimuotokoulutuksen kehittämistä, vaan hankkeiden aikana opitut uudet pedagogiset käytänteet ja toimintamallit ovat antaneet aivan uusia eväitä toteuttaa tavallisia opettajankoulutuksen kandi- ja maisteritason ohjelmia.

Tiedekunnassa on myös kehitetty koulutusmateriaaleja, jotka sopivat nimenomaan monimuotokoulutuksen materiaaleiksi.

Nepalissa opetusmateriaalien tekeminen on edelleen tarpeen, koska avoimet oppimateriaalit eivät ole suinkaan kaikkien opettajaopiskelijoiden käytössä, hyvien internet-yhteyksien ja sähkön puutteen vuoksi. Onhan tänä vuonna hakeneista uusista opiskelijoista yli puolet Nepalin läntiseltä vuoristoalueelta ja vielä vähän kehittyneeltä Terailta, Intian rajaseudulta.

Tietokoneiden äärellä työskentelevät Mohan Paudel, Rajani Rajbhandary ja Tauno Tertsunen
Luonnontieteiden opettajankouluttaja Mohan Paudel esittelee materiaalipakettiaan projektikoordinaattori Rajani Rajbhandarylle ja Tauno Tertsuselle.

Seuraava askel hankkeessamme on syyskuussa Suomessa toteutettava hankkeen tulosten alustava esittely muun muassa suuressa European Association for International Education (EAIE)- konferenssissa Helsingissä. Hankkeen tulokset ovat esillä ohjauksen näkökulmasta myös IAEVG-konferenssissa.

 

Teksti: Tuire Mäki ja Tuovi Leppänen, JAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu

Kuvat: Tuovi Leppänen