TTP Nepal -hankkeen loppuhuipennusta

TPP Nepal -hankkeen elinkaari alkaa olla kypsässä vaiheessa, ja on tullut aika tarkastella hankkeen loppuunsaattamista ja tuloksia. Hankehan käynnistyi lukuvuoden 2017 alussa ja jatkuu vielä vuoden 2020 puolelle.

Päätösseminaarissa tulosten arviointia
Joulukuun ensimmäisellä viikolla oli jälleen aika matkata hanketiimin voimin Nepaliin pitämään päätösseminaaria, joka toteutettiin työseminaarina yhteistyössä kumppanimme Tribhuvanin yliopiston (TU) ja sen opettajankoulutuskampusten kanssa.

Seminaarin ohjelma ja työpajat olivat katselmus hankkeen keskeisimpään tavoitteeseen, ODL- eli Open and distance learning -ohjelmien käynnistämiseen science, social studies ja mathematics -aineissa. Ensimmäisessä aallossa ohjelmat käynnistää Kathmandun laaksossa sijaitseva Mahendna Ratnan -opettajankoulutuskampus helmikuussa 2020, ja jatkossa myös muut 6 opettajankoulutuskampusta eri puolilla Nepalia tarjoavat samoja opintoja ODL-toteutuksina.
Lisäksi osana työseminaaria fasilitoitiin opiskelumateriaalien ja kampuskohtaisten ohjaussuunnitelmien tekijöitä sekä työstettiin hankkeen loppujulkaisuun tulevia artikkeleita.
Päätöseminaariviikon aikana hanketta arvioitiin useasta eri näkökulmasta: Hankkeen varsinaista arviointiraporttia ja toimenpidesuosituksia esitteli raportin laatinut professori Shyam Krishna Maharjan TU:sta, hankkeen suomalais-nepalilainen ydintiimi arvioi mm. keskinäistä yhteistyötä ja sen onnistumista. Arviointiin liittyen lisämausteena kuulimme Jyväskylän yliopistosta maisteriksi valmistuneen Phuong Do-Saleniuksen TPP Nepal -hankkeesta tehdyn pro gradu -työn tuloksia otsikolla Dynamics of a Higher Education Institutional Partnership in a Finnish Nepalese Capacity Building Project.
Viikon aikana ehdimme myös ihailla aamuauringon nousua Nagargotin huikeissa vuoristomaisemissa ja vierailla Suomen Nepalin suurlähettilään itsenäisyyspäivän kutsuilla – mukavat kutsut.

Tunnelmia ja tunteita

Seminaariviikon loppupuolella tunnelma alkoi olla helpottunut ja Suomi-tiimi hyvillä mielin, tunnetta voisi kuvata sanoilla ”very happy”. Koettiin, että viikon ohjelma oli onnistunut ja mielekäs kokonaisuus, joka tuki hyvin ODL-ohjelmien käynnistämistä ja jalkauttamista osaksi TU:n opettajankoulutusta. Toki työ jatkuu ja vielä on paljon tekemistä, ennen kuin TPP Nepal -hankkeelle on laitettu viimeinen piste. Loppuraportin jättämisen takaraja kun on kesäkuussa 2020.
Kirjoittaja:
Anne Leppänen
Artikkelin aloituskuvassa hymyilevät TPP-Nepal-hankkeen ”voimahahmot” professori Rajani ja Dr. Bed.