Fit for 4.0 tarttuu teollisuuden digitaalisen vallankumouksen tuomiin osaamishaasteisiin

Ammatillinen koulutus kohtaa etujoukoissa teollisuuden digitaalisen vallankumouksen ja ns. Teollisuus 4.0 -paradigman, kun työelämästä kumpuaviin uusiin osaamistarpeisiin halutaan kouluttaa osaajia. Euroopassa vain harvoilla koulutusorganisaatioilla on riittäviä välineitä, ja opettajatkin ovat tuoneet esille osaamisen ja välineiden kehittämistarpeita.

Välineiden kehittämisen ohella tulee edistää opettajien, kouluttajien, oppijoiden, oppilaitosten, yritysten, työmarkkinaosapuolten sekä eri viranomaisten välistä yhteistyötä. Tähän myös inhimilliseen haasteeseen tartutaan 7 Euroopan maan yhteisessä Fit for 4.0 -hankkeessa.

Fit for 4.0 pyrkii tunnistamaan ammatillisen koulutuksen opettajien ja kouluttajien osaamisvaatimuksia sekä tuottaa ja pilotoi opettajille koulutusmoduuleja ja edistää Teollisuus 4.0:aan liittyvää koulutuksen ja liiketoiminnan välistä yhteistyötä.

Lue projektin julkaisu ja uutiskirje

Suomenkielinen uutiskirje 

Englanninkielinen uutiskirje

Projektin ensimmäisestä uutiskirjeestä voit lukea mm.Kuva hankkeen uutiskirjeen etusivusta, koulutusaiheinen kuvituskuva, jossa näkyy kädessään kirjaa pitävän miehen vartalon alaosa sekä nahkainen olkalaukku ja taustalla matemaattisia kaavioita.

  • kuinka kehittämistyö on lähtenyt käyntiin sekä kuulumiset ensimmäisestä projektitapaamisesta
  • millä tavoin Covid-19-kriisin työelämälle tuottamiin haasteisiin on löydetty ratkaisuja sekä
  • miksi kehittämistyö kohdistuu juuri teollisuuteen?

Projektin tuottamat kouluttajakoulutusohjelman osaamistavoitteet

julkaisun kansikuva, jossa nimi Set of competences targeted by the train-the-trainer programme

Suomenkielinen julkaisu 

Englanninkielinen julkaisu 

 

Fit for 4.0 – Training Teachers and Trainers to the 4.0 paradigm -projekti toteutetaan Erasmus+ -rahoituksella (KA 2) vuosina 2019-2022. Sitä koordinoi italialainen FOA – Instituto Formazione Operatori Aziendali.

Lisätietoja:

Fit for 4.0 -verkkosivusto

Projektin kuvaus Jamk.fi:ssä

Projekti-info myös Efvetin sivustolla

Co-funded by the Erasmus+ programme of the European union

 

 

 

Kirjoittajat: Anna-Kaisa Tiihonen, Satu Aksovaara