blogi1

Opettajat Kokkolassa

Kumppaneitamme Nepalista ja Vietnamista saapui Suomeen opettajavaihtoon maaliskuussa 2014. Tulijoista neljä oli Huen yliopistosta (HUMP ja HUSC) ja yksi Lalitpur Nursing Campuksesta Kathmandusta. Vaihtojakso käynnistyi Helsingissä Diakonia-ammattikorkeakoulusta jatkuen Kokkolaan, Centria-ammattikorkeakouluun. Liityimme Kokkolassa Peunan Kaijan kanssa seurueeseen ja samalla toimme mukanamme ammatillisen opettaja-, erityisopettaja- ja opinto-ohjaajakoulutuksen näkökulman.

HOPE-hankkeessa opettajavaihdon yhtenä tavoitteena on perehdyttää kumppanit suomalaiseen sosiaali- ja terveysalan koulutukseen sekä alan työympäristöihin. Toimintaympäristöjen tuntemisella on suuri merkitys, kun Suomesta lähteviä opiskelijoita ohjataan heidän vaihtojaksojensa aikana, tai vastaavasti kun Suomeen tulee opiskelijoita Vietnamista ja Nepalista.

Kokkolassa Centrian opettajat esittelivät sosiaali- ja terveysalan tutkintojen sisältöjä, tavoitteita ja opetusmenetelmiä. Tutustuimme myös opiskelijoiden harjoittelupaikkana toimivaan Keski-Pohjanmaan keskussairaalan synnytysosastoon ja nuorisokeskus Elbaan.

Ammatillisen opettajakoulutuksen, erityisopettajakoulutuksen ja opinto-ohjaajakoulutuksen esittely viritti keskustelua suomalaisen koulutuksen sisällöistä ja toteutuksesta. Samalla pohdittiin vastaavia vietnamilaisia ja nepalilaisia käytäntöjä.

Vaihtoviikon jälkeen Phuong lähetti sähköpostin, jossa hän kiitteli onnistuneesta matkasta. Hän oli kokenut keskustelut ja vierailut tarkoituksenmukaisina sekä henkilökohtaisesti että opiskelijavaihtojen kannalta. Erikoisina elämyksiä hänelle olivat jääneet mieleen jäällä kävely sekä mereltä puhaltanut jääkylmä tuuli.

Fr. Augustinen vierailu

Opettajavaihdot jatkuivat huhtikuun lopussa kathmandulaisen St. Xavier’s Collegen rehtorin Father Augustinen vierailulla. Fr. Augustine oli ensimmäistä kertaa Suomessa ja ylipäätänsä koko Euroopassa. Urheilusta, yhteiskunnasta ja filosofiasta kiinnostuneelle vieraalle järjestyi ohjelma, joka sisälsi koulutukseen, kuntoutukseen ja suomalaiseen yhteiskuntaan tutustumista.

Perjantaiaamu käynnistyi Jamkin Hyvinvointi yksiköstä, jossa johtaja Eila Latvala otti meidät vastaan ja esitteli yksikkönsä toimintaa. Vierailun aikana keskustelu aaltoili suomalaisen ja nepalilaisen koulutusjärjestelmän ominaispiirteissä, yhtäläisyyksissä ja eroissa, kansainvälisyydessä ja monissa muissa pedagogisissa kysymyksissä, kuten esimerkiksi tiimioppimisessa. Kävimme myös älykodissa, jossa taiwanilaiset vaihto-opiskelija esittelivät meille sähköisesti toimivia apuvälineitä.

Seuraavaksi siirryimme Rajakadun toiselle puolelle, Suvimäen klubitaloon. Klubitalo on palkatun henkilökunnan ja mielenterveyskuntoutujien muodostaman yhteisö. Vierailun yhteydessä selvisi, että myös Nepalista löytyy samalla Fountain House -periaatteella toimiva yhteisö.

Iltapäivän lepotauon, suomalaisen koulutusjärjestelmän ja ammatillisen opettajakoulutuksen sekä Innovan tornista avautuvien kaupunkimaisemien esittelyjen jälkeen teimme kiertoajelun Jyväskylässä.

Omakotitalot, Jyväsjärvi, Laajavuori, Kuokkalan kirkko ja Graniitti sekä illallinen Albassa. Taloja ja järveä katsottiin liikkuvan auton ikkunasta. Kirkkoon astuttiin sisään, kuunneltiin pätkä konserttia, katseltiin arkkitehtuuria sisältä ja ulkoa. Graniitissa ihmeteltiin kallioluolaan rakennettuja erilaisia, erikokoisia, eri lajeille tarkoitettuja urheiluhalleja ja käveltiin kilpaa sisäradalla. Laajavuoressa kiipeiltiin lumihangessa, katsottiin kaukaista maisemaa ja hirviteltiin mäkihyppytornia. Albassa kerrattiin päivän tapahtumia auringonlaskun jälkeisessä valoisassa illassa.

Fr. Augustine totesi illan päätteeksi:”Näistä asioista olen lukenut ja kuullut, nyt olen myös itse saanut kokea hiljaisuuden, lumen ja valoisan yön”. (Perjantaiaamunlenkillä Fr. Augustine oli kävellyt Jyväsjärven rannalla ja ihastellut hiljaisuutta).

Nämä olivat niitä kokemuksia, joita Kathmandussa työskentelevä oppilaitoksen johtaja jakoi täällä kanssamme. Millaisiakohan mahtavat olla ammatillisen erityisopettajaopiskelija Katrin kokemukset, joka oli Kathmandussa opiskelijavaihdossa?

Teksti ja kuvat: Mari Kolu