historiallisen rakennuksen kiviset portaat, joissa kiipeää muutamia ihmisiä. Koristeellisiä pylväitä. Vietnamissa projektityömme tavoitteet ovat korkealla, aivan kuten keisari Khai Dinhin monumentti.

BOOST-projektissamme Vietamissa yksi keskeisistä tavoitteista on Quang Tri Teacher Training Collegen (QTTTC:n) oppimisympäristöjen kehittäminen laajentamalla opiskelua niin työelämän suuntaan kuin verkkoonkin. Kehittämistiimit jatkoivat marraskuun alun workshopeissa työskentelyä toden teolla kumppanuuksien rakentamiseksi, verkkokurssien ja tietoteknisen infran kehittämiseksi sekä hankkeen seurannan ja arvioinnin toteuttamiseksi.

Maanantaiaamuna startattiin skootterit ja lähdettiin koulun ulkopuolelle. Partnership-tiimi vieraili kansainvälisessä Sepon Group -yrityksessä sekä Trung Vuong School -yksityiskoulussa, jonka pedagogiikka vastaa tämän päivän käsityksiä oppimisesta ja opettamisesta. Vierailukäynneistä valaistuneena tiimin jäsenet alkoivat innostuneesti suunnitella vastaavanlaisia visiittejä ja erilaisia työelämäyhteistyön muotoja toteuttaviksi lähitulevaisuudessa. Yhteistyön ideointiin otettiin mukaan myös oppilaitoksen opiskelijoita ja lopulta saatiin listattua kymmeniä potentiaalisia kumppaneita ja erilaisia yhteistyöideoita.

toka
Yksityiskoulun oppilaat ottivat vieraat innokkaasti englanniksi vastaan pinkeissä koulupuvuissaan. Oikealla QTTTC:n opiskelijat ideoivat jo uusia työelämäkumppanuuksia.

Laadullisen aineiston analyysi

Assessment-tiimi pysyi fyysisesti kampuksella, mutta ajatukset ulottuivat kauas tontin ulkopuolelle. Tiimi pureutui laadulliseen kehittämistyön arviointiin.  Laadullinen analyysi ja arviointi olivat tiimin jäsenille jokseenkin vierasta ja siksi asioita opiskeltiin kädestä pitäen ja jo olemassa olevia kyselyitä analysoiden.  Kouluttajalle ilon hetkiä olivat laadullisen aineiston koodauksen oppimisesta syntyneet riemun kiljahdukset ja osallistujien tyytyväisyys uuden oppimiseen. Huen yliopistossa järjestetään maaliskuussa 2014 kansainvälinen konferenssi, johon tiimiläiset ovat osallistumassa esittelemällä hankkeessa tehtyjä kehittämistoimia.

Iso ryhmä henkilöitä kokoustilassa U:n muotoisen pöydän ympärillä. Seinällä iso kuva jostain henkilöstä. Kaikille tiimeille tarjoutui mahdollisuus osallistua ensimmäistä kertaa kansainväliseen Connect Pro–istuntoon, jonka toinen osapuoli esitteli sähköisiä oppimisen arviointityökaluja Suomesta vietnamiksi.

ICT-tiimi viimeisteli tietoteknisen infran hankintasuunnitelman sekä jatkoi verkko-opintojen suunnittelua. Paikallistuntemusta työskentelyyn toivat Huen yliopiston ekspertit. QTTTC:llä opettajan työn määrittely verkko-opinnoissa vaatii vielä paljon työtä, sillä opettajalle maksetaan vain face-to-face  tunneista. Niinpä verkko-opinnot eivät nykymäärittelyllä sisällä lainkaan ohjausta ja opettajan ja opiskelijoiden työskentelyä on-line. Tähän aiomme saada muutosta aikaan.

Reissullamme oli myös aika kiittää  lämpimästi QTTC:n rehtoria ja pitkäaikaista yhteistyökumppanimme Mrs. Lieniä, joka jäi eläkkeelle haikein mielin kesken projektin.

lien

Lentojen takkuilua taifuunin sijaan

Keski-Vietnamin alueelle tuli matkan aikana parikin taifuunivaroitusta, mutta projektiryhmä selvisi muutamalla rankkasateella. Sen sijaan lentoaikataulut takkuilivat mennen tullen aiheuttaen muutoksia suunnitelmiin.  Vauhdilla alkanut matka kohti Dong Hata pysähtyi Hueen, kun kävi ilmi, että koko ryhmän matkatavarat olivat jääneet Hong Kongiin. Paluumatkalle jouduttiin yllättäen lähtemään ennen viimeisen aamun workshopia, koska paikallinen lentoyhtiö oli muuttanut aikatauluja. Finaalin jäivät siis vetämään HAMKin kumppanit.

projektilaisetOdotteluaika  Ho Chi Minhin kentällä  hyödynnettiin perustamalla kotoinen maisemakonttori matkalaukkujen ja siivouskärryjen keskelle, josta löytyi kentän ainoa vapaa pistorasia. Oikealla kuvassa Dong Hassa workshoppeja tällä kertaa vetäneet Irmeli Maunonen-Eskelinen, Tuija Rautio ja Kaija Hannula JAMKista sekä  Martti Majuri ja Tauno Tertsunen HAMKista.

Teksti: Irmeli Maunonen-Eskelinen, Kaija Hannula ja Tuija Rautio