Namaste III – Hyvää päivää!

ToT-Nepal hanke jatkui tällä kertaa Suomessa, kun saimme lokakuun lopussa vieraaksemme 15 Tribhuvanin yliopiston edustajaa. Keskusteluissa olivat erityisesti monimuotokoulutuksen johtaminen, tietojärjestelmien rakentaminen ja toiminta sekä koulutuksen laatu. Lisäksi tutustuttiin Suomeen vähän epävirallisemmissakin merkeissä.

Koulurakennuksemme ja tietokoneemme ihmetyttivät kovasti vieraitamme. Kerroimme, että kaiken tämän rakentaminen on Suomessakin kestänyt yli 20 vuotta. Vieläkin opettelemme sekä teknistä käyttöä että erityisesti pedagogista ajattelua, jota uudenmuotoinen koulutus vaatii.

11112013Nepalilaiset vieraamme asettuivat yhteiskuvaan eduskuntatalon portaille. Oikealla projektikoordinaattori Vishnu Rai merituulessa Helsingissä sekä  tiedekunnan johtaja Prakash Man Shresthan, jonka tiedekuntalaiset nimittivät yliopiston sulttaaniksi, kun hattu oli niin sopiva.

Keskustelimme innolla myös siitä, miten olisi hyvä kehittää monimuoto-opetusta maassa, jossa infrastruktuurin rakentaminen on suuri haaste ja jossa monimuotoisuus voisi oikeasti olla monimuotoisuutta ja pedagogiset ratkaisut luovia. Siihen Nepalissa onkin kehitetty tietokonevälitteisen oppimisen lisäksi esimerkiksi itseopiskelumateriaaleja. Niiden käyttö ei vaadi sen enempää sähköä kuin tietotekniikkaakaan. ToT-hankkeessa tuemme sekä tietotekniikan pedagogisen käytön kehittämistä että muita monimuotokoulutuksen ratkaisuja.

Oppimisen ja ystävällisyyden ytimessä

Eroja ihmetellessä oli todella hedelmällistä löytää jälleen kaiken infran ja ulkoisen keskeltä oppimisen ydin. Oppimisen avulla menemme aidosti eteenpäin.

Muun muassa opettajankoulutuksessa on yksi tärkeä perusasia maasta riippumatta; opetusharjoittelu. Kuinka harjoittelujakso on hyvä järjestää, mitä tukea opetusharjoittelija tarvitsee ja miten harjoittelua ohjataan? Näitä kysymyksiä pohdimme paljon yhdessä ja niiden äärellä jatkamme jälleen Nepalissa marras-joulukuun vaihteessa.

Vakavan keskustelun ohella meillä oli lukuisia epävirallisia osuuksia, joiden aikana saimme kuulla esimerkiksi Nepalin tulevista vaaleista, perhe-elämästä ja kampusten kuulumisista. Lisäksi vierailimme maaseudulla, tutustuimme Jyväskylän keskustaan ja osa ryhmäläisitä ehti toki piipahtaa kaupunkimme nepalilaisessa ravintolassakin.

Huipentumana Jyväskylään, Hämeenlinnaan ja Helsinkiin suuntautuneella opintomatkalla oli käynti eduskuntatalossa. Tapasimme opetusministeri Krista Kiurun, joka sai nepalilasten lahjana Token of Love -reliefin.

kristakiuru_tokenoflove_nepal

Meitä suomalaisia isäntiä ja emäntiä lämmittivät erityisesti opintokäynnin palautekaavakkeiden monet kiitokset ystävällisestä vastaanotosta. Että mekin onnistuimme siinä, mitä saamme itse joka kerta kokea Nepalissa; vieraanvaraisen, lämpimän ja ystävällisen vastaanoton.

Teksti: Tuovi Leppänen