Simulaatioita ja taidon oppimista
”Piipaa piipaa” – ambulanssi kiihdyttää seinältä seinälle. Aivan kuin olisin itsekin kolaritilanteessa silminnäkijänä. Onnettomuuspaikan sijaan olemme kuitenkin eTEVÄ-hankkeen benchmarking-vierailulla Keski-Suomen Pelastuslaitoksella.
Keski-Suomen pelastuslaitokselle Jyväskylään on rakennettu ainutlaatuinen oppimis- ja harjoitusympäristö, jossa tallennettu tai reaali-aikainen videokuva luo mahdollisuuden oppia simuloivassa ympäristössä. Kehitetty oppimisympäristö on ainutlaatuinen.
Tekniset ja pedagogiset ratkaisut ovat koulutusmestari Reijo Hirven ideoimia, suunnittelemia ja toteuttamia yhteistyössä keskisuomalaisen alan yrityksen kanssa. Huone, jonne videokuva heijastetaan, on entinen varastotila. Siellä video heijastetaan neljälle seinälle, mikä luo vaikutelman todellisesta ympäristöstä. Videoiden keskelle huoneeseen voidaan sijoittaa simulaationukke, kun halutaan harjoitella esimerkiksi ensiapua. Videoilla voidaan rakentaa myös peliympäristö, jossa videon henkilöitä ja liikennevälineitä ohjataan joystickillä kuin kolmiulotteisesti huoneen seinävideoilla eri paikoissa liikkuen.
Tilannejohtamista voidaan harjoitella tai toteuttaa todellisessa palo- ja pelastustilanteessa, niin sanotulla ”etäläsnäololla”. 360-videon välittämä reaaliaikainen videokuva pystytään lähettämään langattoman järjestelmän (alueen 3-4G verkon) avulla. Kamerat on sijoitettu palo- tai pelastustilanteeseen ajettuun videotallenneautoon ja päällystö voi koordinoida sekä johtaa tilannetta huoneesta käsin videon välittämän tiedon avulla. Hirven mukaan tällainen saattaa olla tarpeellista esimerkiksi tilanteissa, joissa paikan päällä on räjähdevaara. Tilaa voidaan käytetään sekä ammattiaan oppivien koulutuksessa että ammatillista osaamista täydentävien oppimisympäristönä.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakorkeakoulun koordinoiman eTEVÄ-hankkeen toimijoilla (Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Jyväskylän ja Jämsän ammattiopistot, Ilmasotakoulu, Keski-Suomen Pelastuslaitos, Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto) on mahdollisuus tutustua video- ja simulaatioteknologioiden koulutukselliseen hyödyntämiseen kunkin omassa toimipaikassa. Tavoitteena tässä ESR-rahoitteisessa projektissa on tutkia, kehittää, kokeilla ja oppia toisiltaan videoiden sekä simulaatioympäristöjen pedagogista ja koulutuksellista käyttöä. Lue lisää hankkeesta .
Teksti: Sirpa Laitinen-Väänänen ja Markku Rissanen