TECIP etenee Addis Abebassa

TECIP-projekti käynnisti jälleen aktiviteettejaan Addis Abebassa helmikuussa. Kohdeoppilaitoksemme, opettajankoulutuslaitos Federal TVET Instituutin opettajille järjestettiin kahden viikon koulutus 1.-14.2.2018. Koulutukseen osallistui 18 opettajankouluttajaa, jotka sekä suomalaisten että etiopialaisten kouluttajien johdolla perehtyivät inklusiiviseen opettajuuteen, inklusiiviseen oppimisympäristöön ja etiopialaiseen inkluusiotilanteeseen ammatillisen koulutuksen rintamalla. Ensimmäistä viikkoa luotsasi AOKKin lehtori Kaija Peuna-Korpioja yhdessä etiopialaisen Abebe Yehualaworkin kanssa. Seuraavan viikon johdosta vastasi Raija Pirttimaa Jyväskylän yliopistosta yhdessä Addis Abeban yliopiston professori Tirussewin kanssa.

Ensimmäinen viikko koostui aktivoivista, kaikki oppijat mukaan ottavista opetusmetodeista.

 

Toisen viikon tarkoituksena oli antaa osallistujille käsiteellistä taustaa oman työn kehittämiselle inklusiiviseen suuntaan. Koulutukseen osallistujat pohtivat myös sitä, kuinka oman opettajankoulutusyksikön, FTIn opetussuunnitelmaa tulisi kehittää.

Seuraava iso ponnistus oli reilun sadan ammatillisen koulutuksen opettajan kouluttaminen FTIssä, Addis Abebassa. Koska tähän ajankohtaan sattui levottomuuksia eri puolella maata, suuri jännityksen aihe oli, kuinka monen on mahdollista osallistua koulutukseen. Perjantaina 16.2. osa jo saapui, ja lauantaina 17.2. käynnistimme koulutuksen noin 80 opettajalle.

  

Mielenosoitusten ja tilanteen rauhoituttua maanantaina 19.2. koulutus käynnistyi täydellä teholla. Suomalaisilta opettajankouluttajilta maan tilanteen epävakaisuus edellyttää joustavuutta ja kykyä sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin ja järjestelyiden hitauteen.

Tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien takaaminen kiinnostu kaikkia osallistujia, jotka etiopialaiseen tapaan osallistuivat vilkkaasti keskusteluun viikon teemoista.

      

Koulutuksen lopussa osallistujilta edellytettiin oman työn kehittämissuunnitelmien laatimista (Action Plans), jotka toimivat samalla runkona opettajakollegoiden tutoroinnille omissa oppilaitoksissa.

Teksti: Maija Hirvonen
Kuvat: Maija Hirvonen, Kaija Peuna-Korpioja