Vuoristokyliä ja viidakkoseikkailua Vietnamissa

2401_viidakko

Tammikuumme saa aivan uudenlaisia sävyjä, kun aloitamme Boost-hankkeen kolmannet workshopit Dong Hassa. Paikalliset opettajankouluttajat ovat käynnistäneet suunnittelemansa kehittämisprojektit. Tällä kertaa kaikkien tiimien yhteisenä teemana on aluekehitystyö.

Dakrong – yksi maan köyhimmistä alueista

Yhteistyöoppilaitoksemme QTTTC on Quang Trin maakunnan ainoa korkeakoulu, joten sen tehtävänä on kehittää koko maakuntaa. Aluekehitysajattelu on kuitenkin Vietnamissa vielä varsin alkutekijöissään.

QTTTC:ssä tunnetaan heikosti maakunnan eri alueiden tarpeita. Siksi suuntaamme kehittämistiimien kanssa Dakrongiin, jossa saamme tietoa alueesta, sen tarpeista ja kehittämissuunnitelmista. Vierailemme myös kolmessa eri koulussa.

Dakrongin alue on erittäin köyhää vuoristoaluetta: noin 30 % talouksista hankkii vain 20 US dollaria kuukaudessa. Aluetta halutaan kehittää matkailua edistämällä. Myös meille halutaan näyttää luonnonsuojelualueen nähtävyyksiä. Yksi niistä on maan uumenista tuleva, polttavan kuuma virta, johon aiotaan rakentaa uimapaikka turisteille.

Alueella on myös lukuisia luolia, joiden arvellaan vetävän matkailijoita. Vietnamin sodan aikana näissä luolissa eli miljoonia ihmisiä vihollista paossa. Rämmimme sademetsässä liaaneista kiinni pidellen yhdelle näistä luolista, oppaamme raivaa viidakkoveitsellä reittiä auki edellämme. Sade ja niljakkaat polut näyttävät tropiikista vaarallisen puolensa. Selviämme kuitenkin tuntien viidakkoseikkailusta pienillä pintaruhjeilla, vaikkakin läpimärkinä ja kuraisina. Huojentuneina leukailemme, että teemme aluekehitystyötä vaikka viidakkoveitset heiluen.

Tuoreita ideoita ja iloa investoinneista

2401_padit

Opettajankoulutuksessa olevia opiskelijoita on kolmena päivänä mukana workshopeissa. Yhdessä workshopeista ideoimme QTTTC:n markkinointia ja avointen ovien päivää. Opiskelijoilta syntyy monia hyviä ideoita siitä, miten tavoittaa nuoret potentiaaliset opiskelijat: Facebook, nettisivut, entisten opiskelijoiden tarinat ja kansainvälisen yhteistyön näkyminen uusien opiskelijoiden hankkimisessa. Vietnamilaisten nuorten toiveet ovat aivan samanlaisia kuin muiden nuorten eri puolilla maailmaa.

Joulukuun lopussa saimme tehtyä hankkeessa suunnitellut investoinnit opettajankoulutusyksikköön Dong Hassa. Hankinnat sisälsivät muun muassa tietokoneita, mobiililaitteita, tukiasemia, serverin ja skannerin. Hankittujen laitteiden tarkoituksena on parantaa verkkopedagogiikan infrastruktuuria ja edistää kirjaston digitalisointia.

Laitteita puretaan pakkauksista paraikaa, kun käymme opettajien kanssa katsomassa niitä kirjastossa. Tarkoitus on, että mm. tabletit ovat niin opettajien kuin opiskelijoidenkin lainattavissa oppimista tukemaan. Tablettilaitteet villiinnyttävät opettajat ottamaan kuvia toisistaan. Kokeilemisen iloa seuratessa tulee ihan joulufiilis.

Vierailulla opetusministeriössä

Matkamme lopuksi pääsemme Hanoissa opetusministeriöön esittelemään hanketta ja vaihtamaan ajatuksia työelämäyhteistyöstä ja verkkopedagogiikan kehittämisestä. Vietnamissa kehitetään vauhdilla tietoverkkoympäristöä ja Viettel tarjoaa oppilaitoksille tietoverkkoyhteydet koko maassa. Ongelmana oppilaitoksissa on kuitenkin tietoteknisten laitteiden puute.
Kutsumme opetusministeriöstä asiantuntijoita tulevan toukokuun ja marraskuun workshopeihin tutustumaan siihen, mitä olemme tehneet hankkeessa. Kutsu otetaan myönteisesti vastaan – saa nähdä, onko meillä toukokuussa arvovaltaisia vieraita Dong Hassa.

Hevosen vuosi

2401_valokujaTämän kertaiset workshopimme osuvat aikaan, jolloin Vietnamissa valmistauduttiin uuden vuoden TET-juhlaan: alkamassa on hevosen vuosi. Kaikkialla viritellään kukkaan juuri puhkeaviin persikkapuihin koristeita samaan tapaan kuin meillä joulukuusiin. Abban Happy New Year soi joka paikassa.

Suomeen palatessamme meitä odottaa kova pakkanen ja maakin on viimein peittynyt lumeen. Valkoista hiljaisuutta ihmetellessä tulevat mieleen näkemiemme vuoristokylien köyhät asumukset ja kaupunkien meluisa liikennekaaos: ihminen sopeutuu monenlaisiin ympäristöihin.

Toimijat-(2)
Dakrongin alueen erityispiirteisiin tutustumassa Kaija Hannula (vas.), Tuija Rautio ja Irmeli Maunonen-Eskelinen JAMKista, Tauno Tertsunen HAMKista sekä tulkki Mrs. Lam ja projektipäällikkö Mr. Dang QTTTC:ltä.

Kirjoittajat: Irmeli Maunonen-Eskelinen, Tuija Rautio ja Kaija Hannula