12.8.2022
Liikkumalla oppiminen – keino motivoida ja sitouttaa lapsia ja nuoria oppimaan
12.8.2022 Liikkumalla oppiminen on toiminnallisen opetuksen muoto, jossa liikkumista hyödynnetään akateemisten oppiaineiden tunneilla oppimistavoitteiden saavuttamisessa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että liikkumista integroidaan oppiainekohtaisiin tehtäviin esimerkiksi matematiikassa, äidinkielessä tai luonnontieteissä. Liikkumisen hyödyt oppimiselle ovat kannustaneet käyttämään fyysisesti aktiivisia menetelmiä alakoulun lisäksi myös yläkoulussa, lukiossa sekä korkea-asteen opinnoissa. Liikkumisen integroimisen merkitys oppimiselle Liikkumalla oppiminen (physically active learning) on […]
29.6.2022
JoPolla töihin!
29.6.2022 Joustavia polkuja työelämään (JoPo) -hankkeen työpaketissa kaksi selvitettiin sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden henkilöstösaatavuuden tilannetta, työnkuvien tasapainoa ja koulutustarpeita sekä esihenkilöiden näkemystä yleisten työelämätaitojen osaamistarpeista. Haastateltavina olivat vanhuspalvelujen, mielenterveys- ja päihdetyön, perusterveydenhuollon, vammaispalvelujen ja erikoissairaanhoidon edustajat 23 yksiköstä Jämsän, Keuruun ja Saarijärven alueilta. Haastatellut palveluntuottajat olivat sekä yksityisiä että julkisia organisaatioita. Osaamistarpeiden kartoitus toteutettiin teemahaastattelun avulla syksyllä […]
27.6.2022
Vähensikö pandemia aikuisten liikkumista ja mistä sen voi tietää?
27.6.2022 Kun covid-19-pandemia aloitti maaliskuussa 2020 laajamittaisen tosielämän ihmiskokeen, sen vaikutuksista liikkumiskäyttäytymiseen ei luonnollisesti ollut aiempaa tietoa. Miten tutkimuksella pystytään tarttumaan ennakoimattomaan tilanteeseen, miten liikkumista tässä tilanteessa voi tutkia ja kannattaako se edes, jos sosiaaliset kontaktit on kielletty ja liikuntapaikat suljettuna? Vuonna 2020 alkanut koronapandemia on vaikuttanut monella tavalla ihmisten arkeen. Siihen on vedottu, kun on […]
23.6.2022
Kuntien liikuntapaikkarakentamisen sukukupuolivaikutusten arviointiin vaikuttavia muutossuuntia valtionavustamisen näkökulmasta
23.6.2022 Liikuntapaikkarakentamiseen ja sen valtionavustamiseen, kuten kaikkeen viranomaistoimintaan muutenkin, kuuluu tasa-arvon edistämisen velvoite. Miten toteuttaa ja arvioida sitä eri tilanteissa, kun muitakin velvoitteita on? Tammikuussa 2022 tasa-arvovaltuutettu antoi lausunnon kysymykseen, oliko Espoon kaupunki toiminut tasa-arvolain vastaisesti, kun se ei viiteen vuoteen ollut toteuttanut ratsastusta tukevaa liikuntapaikkarakentamista. Lausunnon mukaan lakia ei ollut rikottu. Tasa-arvovaltuutettu muistutti kuitenkin kaupunkia, […]
22.6.2022
Säröistä uudenlainen ammatti-identiteetti
22.6.2022 Kuka minä olen muusikkona, opettajana tai artistina? Mikä on minun ääneni musiikissa, tyylini ja mitkä ovat minun vahvuuteni? Jos tämä kuulostaa tutulle, et ole ainut, jonka mieli pyörii samanlaisten kysymyksien parissa. On yleistä, että opintojen aikana kokee esimerkiksi huonommuuden ja riittämättömyyden tunnetta. Ammattiin opiskelussa oma ammatti-identiteetti alkaa muodostumaan ja sitä rakennetaan jatkuvasti. Sen rakentamiseen saattaa […]
2.6.2022
Liikuntapaikkarakentamisen vaikutukset puntarissa – mitä valtionavustuksilla on saatu aikaan?
2.6.2022 Liikuntalain (390/2015) mukaan kunnan tehtävänä on luoda edellytyksiä liikunnan ja urheilun harrastamiseen rakentamalla ja ylläpitämällä liikuntapaikkoja. Liikuntapaikkojen investointeihin on vuosittain haettavissa valtionavustusta ja näiden avustusten myöntämistä sääntelee liikuntalaki. Strategista päätöksentekoa ohjaa vuonna 2014 valmistunut valtion liikuntaneuvoston suunta-asiakirja, jonka päivitystyö on parhaillaan käynnissä. Suunta-asiakirjan mukaan avustuksia myönnettäessä tulisi suosia laajoja käyttäjäryhmiä palvelevia, ensisijaisesti kunnan tai kunnan […]
29.4.2022
Palaverikäytänteiden digiloikka
29.4.2022 Korona-aikaa on eletty jo reilun parin vuoden ajan ja työnteko sähköisiä yhteyksiä käyttäen on lisääntynyt huomattavasti. Etätyöstä on tullut uusi tapa tehdä työtä ja se on myös monen asiantuntijatyötä tekevän mielestä hyväksi havaittu. Kuitenkin samanaikaisesti jotkut kokevat, että etätyöskentely on alkanut kuormittamaan entistä enemmän, sillä työ on koettu yksin puurtamiseksi ja yhteenkuuluvuuden tunne on heikentynyt. […]
22.4.2022
Naisia ja miehiä laskemassa – Liikunnan tasa-arvon mittaaminen ja edistäminen
22.4.2022 Yksinkertaisin tapa tehdä sukupuolivaikutusten arviointia on laskea miehet ja naiset. Sukupuolikäsitysten muuttuminen ja syrjinnän moniperustaisuuden tunnistaminen ovat tehneet mittaamisesta moniulotteisempaa, muttei vähemmän tärkeää. Liikunnan ja urheilun maailmassa kyse on sekä toimijoiden omista vastuullisuusvalinnoista että resurssia jakavan ministeriön ohjauksesta. Sukupuolivaikutusten arvioinnin vaatimus ulotetaan liikuntaan Sukupuolten tasa-arvo on ollut liikuntapolitiikkaa ohjaavan opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitteena viimeistään 1990-luvun […]
14.4.2022
Projektityö on osa opettajuutta
14.4.2022 Helsingin yliopistossa opettajan pedagogisia opintoja tekevä Vivi Vaissi teki ensimmäisen opettajaharjoittelunsa Humanistisessa ammattikorkeakoulussa syksyllä 2021. Ennen harjoitteluaan hän ei tarkasti tiennyt, että korkeakouluissa opettajuus pitää sisällään myös aluekehittämis- ja projektityötä. Monipuolista kokemuksen kartuttamista ”Tavoitteenani oli saada kokemusta luentojen suunnittelusta ja pitämisestä alusta loppuun. Lisäksi toivoin pääseväni kokeilemaan uusia opetusmenetelmiä ja haastamaan itseäni kouluttajana, ohjaajana ja […]
18.3.2022