JGLlogoSateinen kesäkuun puolenvälin viikonloppu tarjosi pelialasta kiinnostuneille erinomaista ohjelmaa Jyväskylässä.

Mobiilialan analyytikko Tero Kuittinen (toimitusjohtaja, KLMedia) piti perjantaina 17.6.2016 klo 12.15 Jyväskylä Game Labin järjestämän yleisöluennon Jyväskylän yliopistolla Agoralla aiheenaan ”Pienet pelifirmat kansainvälisille markkinoille?”. Samaan aikaan Kankaan pergamenttihallissa käynnistyi Powerlan, viikonlopun kestävä Jyväskylän suurin pelialan tapahtuma.

Tero Kuittisen luento 17.6.2016

Tikkakoskelta kotoisin oleva Tero Kuittinen on työskennellyt monille kansainvälisille pelifirmoille erityisesti lisensointi- ja partnerisopimusten tiimoilta. Viimeiset 13 vuotta New Yorkissa asunut pelialan vaikuttajaa siteerataan säännöllisesti mm. Wall Street Journal ja New York Times -lehdissä.

Luennon aihe_17.6.2016

Perjantain luennossaan Kuittinen toi innostavasti esille pohjoismaisten pelifirmojen menestystä Amerikassa ja Aasiassa erityisesti partneruuksien, lisensointisopimusten ja yritysrahoituksen näkökulmista. Luentoa elävöitti Kuittisen erinomaiset esimerkit ja kokemukset alalta sekä niiden linkittäminen itse toimintaan ja toimintatapoihin. Tämä antoi kuulijalle erinomaisia vinkkejä miten toimia pelialalla länsimaalaisessa mahtivaltiossa USA:ssa.

Themes

Sosiaalisen median (mm. Twitter ja YouTube) merkitys on oleellinen nykypäivän markkinoinnissa ja verkostoitumisessa etenkin pelifirmoille. Sosiaalisen median käyttö Suomessa ja suomalaisissa yrityksissä on Kuittisen mukaan kuitenkin vielä lapsen kengissä verrattuna muihin maihin mm. Ruotsi, USA, Islanti. Suomalaisten tulisi olla vielä rohkeampia ja verkostoitua ahkerammin, sekä tukea muiden yritysten menestystä turhan kyräilyn ja kateellisuuden sijaan. Kuittinen kannustikin kuulijoita olemaan rohkeampia ja verkostoitumaan. Uskon, että monet paikallaolijat tästä innostuneena tulevat muokkaamaan ainakin yritystensä somekäyttäytymistä.

harmaa_luento

Kuittisen luento oli tosi mielenkiintoinen ja antoisa. Kuulijoita oli paikalla n. 30-40 korvaparia. Luennon päätteeksi yleisö intoutui käymään vuoropuhelua ja esitti hyviä kysymyksiä asiantuntijalle. Tilaisuudesta olisi ollut varmasti hyötyä myös muille kuin pelifirmoille sen esille nousseiden kulttuuristen erojen ja kansainvälistymisen teemojen ansiosta. Seuraavan kerran, kun kuulet puhuttavan Tero Kuittisesta, kiinnitä huomiosi!

Kyselyt_harmaa

 

Powerlan 17.-19.6.2016

Kopio tiedostosta logo_blackonwhite

Jyväskylässä järjestettiin viikonloppuna 17.-19.6.2016 suuri pelialan tapahtuma, Powerlan, Kankaan pergamenttihallissa lähellä keskustaa. Powerlan houkutteli paikalle pelialan harrastajia kävijämäärällisesti noin 300-400. Tapahtuman pääideana oli järjestää turnauksia eri verkkopelien edustajille (mm. League of Legends, Dota2, CS:GO) ja jokaisessa turnauksessa joukkueella oli mahdollisuus voittaa muhkea päävoitto. Valitettavaa oli huomata, että mm. League of Legends ja Dota2 eivät keränneet montaa joukkuetta turnaukseen (3 joukkuetta / peli), kun taas CS:GOssa voitosta taistelivat 22 joukkuetta. Tämä kertoo hyvin mikä on tämän hetken kuumin verkkopeli.

CSpelaajia_harmaa

Tapahtumassa jaettiin kaiken kaikkiaan n. 6000€ edestä palkintoja parhaille joukkueille. Tapahtuman tarjonnasta löytyi myös peliyrityksien pelidemojen testaamista (mm. Jyväskylä Game Labin tiimejä), oman pelin rakentamista (Gamejam), DreamHack-kisakatsomo jättiscreeniltä, Real Life Rocket League eli RCI-autoilua samaisen pc-pelin hengessä sekä konsolipelaamista olohuoneen oloisessa tunnelmanurkkauksessa. Vierailijaranneke tapahtumaan maksoi vain 2,5€ ja konepaikat 30-50€. Vierailijarannekkeen hinnalla kävi mielellään tukemassa Jyväskylän IT-opiskelijoiden osuuskunta Dynamit:ia sekä tutustumassa Jyväskylän suurimpaan pelialan tapahtumaan.

Powerlan_Lanette

Kankaan pergamenttihalli on näyttävä ympäristö ja sopi mielestäni erinomaisesti tämäntyyppisen tapahtuman järjestämiseen. Tunnelma ja fiilis on karu ja anteeksipyytelemätön. Pelaajat eivät tarvitse ympärilleen mitään siloiteltua hightech-ympäristöä. Riittää, että perustarpeet täytetään; pöytä, tuoli, toimivat yhteydet ja palvelimet sekä lepotila ja wc. Kaikki muu on plussaa ja Powerlanilla olikin kioski, sekä vierailijoille rakennettu kisakatsomo.

Hallikuvaavärikuva_hallikioski

Jyväskylä Game Labista ponnahtaneita yrityksiä oli lauantaina paikan päällä esittelemässä pelidemojaan. Endless Tea Studios esitteli jo melkeinpä valmista ensijulkaisuaan Gravitoidia. Clusterloop esitteli Emberlands -peliään, joka on tällä hetkellä STEAM Greenlightissa äänestyksessä.

Endless Tea Studios_GravitoidClusterloop_ebmerlands

Powerlan oli tapahtumana ulkopuolisen silmin onnistunut ja tarjosi kävijälle ensiluokkaisen kokemuksen. Pergamenttihallin näkeminen sisältä ja sinne rakennetut puitteet olivat itsessään jo hienoa nähdä. Muutaman pelaajan kanssa keskusteltuani nousivat esille mm. itse pelaaminen, verkostoituminen ja kavereiden kanssa oleminen tämäntyyppisen tapahtuman pääteemoiksi.

kaverit

Ensi vuonna Pergamenttihallia ei luultavasti enää ole, joten nähtäväksi jää minne järjestäjäporukka laittaa pystyyn Jyväskylän suurimman pelitapahtuman vuonna 2017. Toivon ja uskon, että Powerlan tulee ensi vuonna vielä isommin ja näyttävämmin!

Teksti: Tuomas Rauhansalo, projektitiedottaja
Kuvat: Tuomas Rauhansalo

 

Jyväskylä Game Lab (JGL) – peliala kansainväliseksi liiketoiminnaksi monitieteisellä ja -taitoisella alueellisella yhteistyöllä -hanke tulee luomaan uudenlaisia menetelmiä pelialan opetuksen tueksi Jyväskylän yliopistossa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa. Hanketta rahoittavat Keski-Suomen ELY-keskus (ESR-rahoitus, Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020), Jyväskylän yliopiston tietotekniikan laitos, Jyväskylän ammattikorkeakoulu sekä JYKES.

kaikki logot