Restonomit matkamessuilla Lontoossa
Osallistuimme Jamkin restonomiopiskelijoiden kolmannen vuosikurssin porukalla World Tourism Market (WTM) messuille, jotka järjestetään vuosittain Lontoossa Excelissä. Messuhalli oli valtava ja se oli jaettu kahteen osaan: toisella puolella oli Euroopan toimijat ja toisella muiden maanosien toimijat. Lisäksi rakennuksessa oli useita kahviloita ja ravintoloita, joiden jonot eivät millään laantuneet.
Näytteilleasettajista parhaiten erottautui Incredible India, joka olikin yksi tapahtuman sponsoreista. Heillä oli isoin piste, ja myös hallin käytävillä he olivat esillä. Etenkin Aasian ja Afrikan maiden toimijat toivat erityisesti esille omaa kulttuuriaan esittelypisteillä mm. kansallisasuin, rakennelmin, tuottein sekä muiden kulttuuria kuvaavin todistein.
Usealla pisteellä pääsi istumaan ja keskustelemaan kohteiden edustajien kanssa erilaisten virvokkeiden äärelle. Pääsimme itse tiedustelemaan Islannin pisteen henkilökunnalta tarkempia tietoja maan matkailutrendeistä ja markkinoinnista. Saimme asiantuntijalta vastauksia kysymyksiimme sekä arvokasta tietoa. Kuljimme avoimin mielin messujen halki ja loimme samalla arvokkaita kontakteja.
VR- teknologiaan eli virtuaalitodellisuutta oli tämän päivän trendeistä hyödynnetty melko paljon messuilla. Teknologian laadussa oli kuitenkin eroa toimijoiden välillä. Esimerkiksi Dubain, Sveitsin sekä Suomen pisteillä oli virtuaalitodellisuuslasit testattavissa. Keskeisenä aiheena nousi myös sosiaaliset vaikuttajat – blogaajat – ja heidän roolinsa matkailumarkkinoinnissa.
Joillain pisteillä järjestettiin omaa ohjelmaa messukävijöille. Intian pisteellä oli mahdollisuus saada oma henna-tatuointi käteen ja Japanin pisteellä pystyi tilaamaan oman nimensä kalligrafialla. Tokion pisteellä järjestettiin pieni esitys, jossa tuotiin uutta näkökulmaa Japanin pääkaupungista. Samalla pidettiin pientä visailua, josta saattoi voittaa pieniä palkintoja.
Teksti: restonomiopiskelijat Petra Forsman ja Jonna Veltheim