Suomi näyttävästi esillä Terra Madre Salone del Gusto –tapahtumassa Italiassa
Ensimmäistä kertaa historiassa Suomi oli suuremmalla joukolla mukana Slow Foodin joka toinen vuosi järjestettävässä suurtapahtumassa. Food from Finland ja VisitFinland olivat valinneet teemoiksi hyvinvoinnin ja suomalaisen luonnon. Tapahtuma järjestettiin Torinossa, Piemonten maakunnan pääkaupungissa, syyskuussa 2016.
Tapahtuman teemana oli tällä kertaa ’Loving the Earth’. Uutta oli se, että tapahtuma levittäytyi ympäri Torinoa, sen puistoihin, aukioille, kaduille, museoihin, palatseihin, teattereihin – ilman sisäänpääsymaksua. Muutos oli rohkea ja haasteellinenkin, mutta Slow Food International halusi osoittaa sillä avoimuuden ja suvaitsevaisuuden tärkeyttä nyky-yhteiskunnassa. Kaiken kaikkiaan ratkaisu oli toimiva, tosin vaati kävijöiltä hieman aiempaa enemmän suunnittelua ja liikuntaa. Kuluttajille suunnatun myyntitapahtuman paikkana oli laaja Valentino –puisto; erilaiset teemat, työpajat ja luennot oli ripoteltu ympäri kaupungin keskustaa.
Pohjoismaista oli Suomen lisäksi mukana Norja ja Ruotsi. Suomesta tapahtumaan osallistui järjestävien tahojen lisäksi kuusi ruokayritystä (Dammenberg, Puhdistamo, Biokia-Superberry, FP-Kotaja, Mahla Forest, Vavesaaren tila), yksi tiedotusorganisaatio (Arktiset aromit) ja kahdeksan matkailuyritystä (Rukan alueen yrittäjiä sekä Serlachius museot). Suomen osasto oli valoisa ja tilava, paljon luonnonpuuta ja taustana suomalainen koivumetsä.
Tuote-esittelyn ja myynnin lisäksi Suomen osastolla oli B2B –tapahtuma kontaktien luomiseksi. Lisäksi kokit Joona Lehto ja Jarmo Pitkänen loihtivat kutsuvieraille maistiaisia hyödyntäen mukana olevien tuottajien raaka-aineita. Tuuli Kotajan mukaan tapahtuma onnistui yli odotusten ja oli tunnelmaltaan innostava ja iloinen. ”Teimme neljän päivän aikana n. 8000 maistatusta ja myimme hillomme loppuun jo tapahtuman toiseksi viimeisenä päivänä.” Kotajan mukaan tapahtuma oli yritykselle tärkeä askel Italian markkinoille. ”Olemme nyt olleet yhteydessä ostajiin ja tilauksia on jo toimitettukin.” Kotaja pitää tärkeänä kuluttajan kohtaamista ja hänen mielestään puhdas suomalainen ruoka ja Suomi matkailumaana on hyvä yhdistelmä tällaisessa tapahtumassa. Kaiken kaikkiaan Food from Finland kiinnosti kävijöitä ja sai hyvin näkyvyyttä mm. Italian pääuutislähetyksessä.
Italian eri alueiden ruokatuotteet ja -tuottajat esittäytyivät aktiivisesti, kävijät saivat maistella ja ostaa tuotteita. Valentino -puiston lisäksi eri puolella Torinoa oli teemaalueita esim. hunajalle, viineille, Slow Foodin suojelluille perinteisille Presidia/Makujen arkki -tuotteille. Perinteiden tuotteiden valmistuksesta saattoi seurata myös työnäytöksiä, alla esimerkki Etelä-Italian Campanian maakunnasta: tomaattien sitomista perinteisesti.
Terra Madre Salone del Gusto -tapahtumassa keskeistä on myös kestävyys, niin tuotteissa, esillepanossa, materiaaleissa kuin jätehuollossa. Kuvan lajittelupisteitä oli tiheässä ja useimmiten vielä vieressä vapaaehtoinen lajutteluopas opastamassa kävijää.
Yksi tapahtuman keskeisistä pysyvistä tavoitteista on tuoda yhteen ympäri maailman ruuan parissa toimivat ihmiset, niin tuottajat, kuluttajat, päättäjät, kouluttajat kuin muutkin. Siitä hyvänä esimerkkinä oli iloinen kansainvälinen Terra Madre -suurkulkue Torinon hämärtyvässä syyskuisessa illassa – mottona suuryritysten ylivallan kyseenalaistava slogan ’They are giants but we are millions’ (Ne ovat jättiläisiä, mutta meitä on miljoonia).
Lisää aiheesta:
http://www.salonedelgusto.com/en/
Teksti ja kuvat viimeistä lukuun ottamatta: Minna Junttila, asiantuntija, Jyväskylän ammattikorkeakoulu