Kokemuksia Resto-kisasta: näin ammattitaitoa testattiin
Tämän vuoden mittelö Sadunomaisessa Kainuussa testasi marata-alojen opiskelijoiden ammattitaitoa erityisesti elämys- ja aktiviteettimatkailun saralla. Myös Jyväskylän ammattikorkeakoulun edustusjoukkue koottiin näitä järjestäjäkoulun teemoja noudatellen. Niin syntyi Aarni: neljän opiskelija tiimi täynnä vahvaa osaamista luonto- ja hyvinvointimatkailusta, ruoka- ja juomapalveluista, kansainvälisyydestä, markkinoinnista sekä elämystuotannosta.
Pian tiimin rakentumisen jälkeen tapasimmekin jo koko tiimin voimin ja kahden kuukauden ankara valmistautuminen tulevaa koitosta varten alkoi – olimmehan lähdössä muutaman viikon kuluttua hakemaan kultapokaalia takaisin Keski-Suomeen. Näiden seuraavien viikkojen aikana meidän oli määrä muun muassa tutustua toisiimme kunnolla, perehtyä Kainuuseen ja alueen matkailuun sekä muistutella mieliin restonomiopintojen aikana opittuja asioita.
Yksi tärkeimpiä tehtäviä oli kuitenkin sekä tiimin nimen että sadunomaisin keinoin toteutettavan joukkue-esittelyn keksiminen. Halusimme lähteä täysin kisojen teemaan mukaan ja lähteä rakentamaan tiimin tarinaa satujen pohjalle. Keskisuomalaisten tarujen ja satujen puuttuessa päätimme tarttua paikallisen olutpanimon tarinoihin. Panimo Hiisi innostui kuin innostuikin ideastamme ja lähti mielellään sponsoriksemme kisoihin. Tästä oli meille suuri etu, sillä pystyimme heidän avullaan toistamaan samaa teemaa aina tiiminimestä esittäytymiseen ja pukeutumiseen saakka.
Viikkojen vähetessä tuli eteemme myös ennakkotehtävä. Epäonneksemme kyseinen tehtävä sattui juuri hiihtoloman jälkeiselle viikolle, jolloin puolet joukkueestamme oli Berliinissä ottamassa selvää matkailualan uusimmista tuulista. Onneksi tehtävänä oli luoda eväsleipätuote kajaanilaiselle leipomo- ja kondiittoriliikkeelle, joten joukkueemme ruoka- ja juomapuolen ammattilaiset pääsivät loistamaan taidoillaan. Tehtävään liittyi myös sosiaalisen median mainoskampanja, johon pääsimme kaikki antamaan täyden panoksemme.
Ensimmäisestä koitoksesta jäi koko joukkueelle tyytyväinen olo ja innostus tulevaa kohtaan kasvoi entisestään. Päivät alkoivat käydä vähiin, mutta toisaalta vietimme myös entistä enemmän aikaa joukkueen kesken. Valmistautumisemme ei suinkaan ollut ainoastaan kisojen yhteistyökumppaneiden tutkimista ja teorioiden pänttäämistä, vaan viimeisiin päiviin mahtui paljon muutakin. Ehdimme muun muassa istua yhdessä iltaa, testata tiimitaitoja ja ongelmanratkaisutaitoja Prison Island -pelissä ja käydä ulkona syömässä.
Lopulta koitti kauan odotettu hetki ja reissumme satumaiseen Kainuuseen pääsi alkamaan. Saavuimme Kajaaniin hyvissä ajoin kisoja edeltävänä päivänä ja kävimme tutustumassa omatoimisesti ennakkotehtävän toiseen toimeksiantajaan, Pekka Heikkisen leipomo-konditorialiikkeeseen, sekä Vuokatin Angry Birds puistoon. Loppuillan keräsimme voimia ja keskittymistä tulevaa koitosta varten.
Keskiviikkoaamuna suuntasimme Vuokattiin ja Break Sokos Hotel Vuokatin auditorioon kuulemaan kisojen avauksen. Lyhyen puheen jälkeen kisajoukkueet pääsivätkin jo estradille esittelemään itsensä ja joukkueemme sai kunnian aloittaa. Kuuleman mukaan runonlausuntamme jäi mieliin erilaisena ja voimakkaana esityksenä. Olimme itsekin tyytyväisiä ja esittäytyminen antoi hyvän virittäytymisen tulevaan. Alkujännityksen poistuessa joukkuehenki ja voitontahto olivat huipussaan.
Ensimmäisen päivän tehtävää varten kävimme Vuokatin ympäristössä katsomassa Break Sokos Hotel Vuokatille kuuluvat kodan, rantasaunan ja kammin sekä tehtävän toisen toimeksiantajan, Vuokatin Viinin, myymälän. Tehtävänä olikin luoda palvelupaketti joko kiinalaisille tai japanilaisille asiakkaille hyödyntäen edellä mainittuja tiloja ja Vuokatin Viinin tuotteita sekä hinnoitella tuote markkinaperusteisesti. 1,5 tunnissa oli tuotettava sekä kirjallinen raportti aiheesta sekä esitysmateriaali viiden minuutin esitelmää varten. Tehtävä oli laaja ja haasteellinen, mutta paikkoja kiertäessämme saimme hyvän idean kasaan, jolloin pystyimme käyttämään koko ajan hyödyksemme pelkästään tuotosten laatimiseen. Esityksen jälkeen saimme tuomaristolta pari kyseenalaistusta tuotoksemme kohderyhmään liittyen, mutta muuten kaikki vaikutti erittäin hyvältä. Ensimmäinen päivä päättyi Vuokatti-kiertoajeluun ja opiskelijatreffeihin, joiden jälkeen joukkueemme lähti innokkain mielin kohti seuraavaa päivää.
Toinen kilpailupäivä oli ensimmäistä huomattavasti vaativampi. Toisessa tehtävässä pääsimme analysoimaan Vuokatin ja Angry Birds puiston nettisivuja sekä tekemään niille kirjalliset ja visuaaliset kehittämissuunnitelmat. Kyseinen tehtävä oli meidän vahvaa osaamisaluetta, sillä saimme siitä oman kisasuorituksemme korkeimmat pisteet. Viimeinen tehtävä puolestaan koetteli toden teolla paineensietokykyä. 50 minuutin aikana oli luotava sekä kirjallinen tuotos että 3minuutin myyntipuhe. Lisäksi tämä tehtävä toteutettiin englanniksi. Viimeisen suorituksen jälkeen olo oli kaikkensa antanut ja huojentunut, mutta silti odottavainen iltaa ja palkintojen jakoa ajatellessa. Takaisin hotellille päästyämme otimme hetken aikaa rennosti ja aloimme valmistautua gaalailtaa varten.
Gaalailta viiden ruokalajin illallisineen kruunasi totisesti koko kokemuksen. Pääsimme nauttimaan suomalaisista ja kainuulaisista mauista niin ruoan kuin juomienkin muodossa sekä seuraamaan ruokalajien välissä olevia ohjelmanumeroita. Lisäksi pääsimme verkostoitumaan ja jakamaan kisakokemuksia saman pöydän jakaneen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun joukkueen kanssa. Illallinen oli juhlava, mutta viihdyttävä ja hyväntuulinen.
Palkintojenjaon lähestyessä tunnelma alkoi jälleen tiivistyä. Ensin palkittiin erikseen arvioidun ennakkotehtävän voittaja, jonka jälkeen siirryttiin varsinaisen kilpailun sijoituksiin. Kun saimme kuulla, että joukkueemme suunnittelema ja toteuttama Römpeli voitti ennakkotehtävän aidon tarinansa, yksinkertaisten makujensa ja kampanjasuosion ansiosta, olimme koko joukkueena pelkkää hymyä. Harmiksemme emme kuitenkaan varsinaisessa kisassa yltäneet kolmen parhaan joukkoon. Alkuun tulleen pienen pettymyksen ja harmistuksen jälkeen, emme kuitenkaan voi kuin iloita voittaneiden joukkueiden puolesta. Kilpailu oli haastava, taso kova ja toteutus aikaisemmista vuosista poikkeava. Resto 2017 -kilpailu oli kuitenkin meille yksi opiskeluaikamme mahtavimmista kokemuksista ja olemme ylpeitä suorituksestamme. Opimme myös valtavasti tämän matkan aikana. Kehityimme sekä tiiminä että yksilöinä muun muassa ammattimaisessa esiintymisessä, koulussa opittujen tietojen soveltamisessa, paineen alla toimimisessa sekä ajan ja tehtävien organisoimisessa. Nämä kaikki ovat taitoja, joita meistä jokainen tulee hyödyntämään tulevaisuudessa tavalla tai toisella.
Vielä näin kuukauden jälkeenkin haluaisimme kiittää muutamia tahoja. Ensinnäkin valtava kiitos koulutusohjelmamme opettajille, jotka näkivät meissä potentiaalia ja joiden ansiosta juuri me saimme kunnian edustaa kouluamme ja päästä osaksi tätä hienoa kokemusta. Erityiskiitos Susannalle ja edellisen vuoden kisaajalle Tonille mahtavasta sparrauksesta ennen kisoja – ilman tuota tukea emme varmasti olisi pärjänneet näinkään hyvin. Kiitos myös Mikaelille ja Marille, jotka olivat paikan päällä Kainuussa kannustamassa ja tukemassa meitä. Lisäksi kiitokset kaikille Facebook-kampanjassa Römpeliä äänestäneille, Hiisi Panimolle ja Kajaanin ammattikorkeakoululle.
Syvällä metsän siimeksessä
hehkuvan haudan vartijana
koroisiin puihin katselee
menneisiinsä kurottelee
Kiittäen
joukkue Aarni, Aaretti, Janita, Riikka ja Marjo