Möchten Sie probieren?

Tammikuussa vietimme 10 unohtumatonta messupäivää Berliinissä, maailman suurimmilla ruokamessuilla, Grüne Wochessa. Tehtävänämme oli olla apukäsinä messuilla mukana olleille keskisuomalaisille yrittäjille ja esitellä sekä myydä heidän tuotteitaan messuvieraille.

Projekti alkoi meidän opiskelijoidenkin osalta syksyllä hyvissä ajoin ennen messuja valmistautumisella tapahtumaa varten. Alkuvalmistelut sisälsivät paljon keskustelua itse messuista, Saksasta matkustusmaana, yrittäjiin ja tuotteisiin tutustumista sekä saksan kielen alkeiden opiskelua ja osalle meistä kielen kertaamista. Itse olen opiskellut aiemmin saksaa useita vuosia, mutta koska kielelle ei ole oikeastaan ollut mitään käyttöä vuosien aikana, pieni kertaaminen tuli tarpeeseen. Käytin paljon aikaa myös siihen, että tutustuin tuotteista tehtyihin saksan kielisiin esitteisiin, jotta tuotteista kertominen saksaksi onnistuisi mahdollisimman hyvin. Oma työpisteeni oli lähes koko ajan pääsääntöisesti multialaisen Markkulan marjatilan piste. Pisteellä oli esillä kylmäpuristettuja mehuja, glögiä sekä tilan läheisyydessä sijaitsevia lomamökkejä.

Hyvästä valmistautumisesta huolimatta alkumessuista saksan puhuminen jännitti melkoisesti. Varsinkin se, osaako vastata messupisteellä vieraileville asiakkaille mitään, jos he sattuvat kysymään tuotteista jotain. Ensimmäinen päivä meni melkoisen kauhun vallassa, miten näistä päivistä tullaan ikinä selviämään kunnialla, mihin ihmeeseen sitä on taas itsensä sotkenut mukaan. Muutaman messupäivän jälkeen huomasi, että tämähän sujuu! Oma myyntipuhe piteni päivä päivältä kuin huomaamatta ja tuotteiden esittely sujui paljon monipuolisemmin. Sen lisäksi, että oppi kertomaan paremmin tuotteista, joita oli itse myymässä pisteellä, siinä sivussa oppi myös naapuripisteiden tuotteista ja myös niiden esitteleminen kävi melko vaivattomasti tarvittaessa, vaikka niihin ei ollutkaan sen enempää tutustunut etukäteen. Myyntipuheet jäivät monen tuotteen kohdalta niin hyvin mieleen, että edelleen messujen päättymisen jälkeenkin ne saattavat kaikua korvissa. Päivien aikana käytetyin lause ainakin omalla kohdalla oli ”Möchten Sie probieren?” eli ”Haluaisitteko kokeilla?”, kun asiakkaita houkuteltiin pysähtymään myyntipisteelle maistelemaan mehuja.

Kokemuksena nämä messut olivat todella mahtavat ja olen todella iloinen, että lähdin mukaan. Joka päivä oli todella hauskaa. Meidän Keski-Suomen osaston porukka oli aivan mahtava, yhteishenki oli huipussaan koko 10 päivää; olimme kaikki yhtä suurta porukkaa välittämättä siitä, kuka on opiskelija ja kuka on yrittäjä. Mukana oli paljon pieniä tuottajia ja itsekin sai tutustua työn ohessa moniin uusiin ihaniin tuotteisiin ja tuottajiin. Messut olivat todella opettavainen kokemus niin myyntityön kuin vieraiden kielien puhumisen kannalta. Oli myös todella mukava nähdä, että Suomi ja suomalaisten tuottajien tuotteet kiinnostivat saksalaisia kuluttajia. Tapahtumasta jäi upeita muistoja ja jos joskus tulee uusi mahdollisuus osallistua samankaltaiseen projektiin, aion varmasti olla mukana!

Partnerland Finnland – Suomen messuosasto
Markkulan marjatilan tuotteet messuilla
Keski-Suomen osastoa
Tutustumassa tuotteisiin ennen messsujen alkua

Teksti: Restonomiopiskelija Rosa Sydänmaa