Suomalaisten tapa myydä
Suomi yllätti makumaailmallaan
Tänä vuonna Suomella oli suuri kunnia päästä International Grüne Woche 2019 – messujen kumppanimaaksi. Suomi sai käytettäväksi 1600 neliöisen hallin, missä oli yli 80 suomalaista yritystä joka puolelta Suomea. Erittäin monipuolinen yritysvalikoima houkutti paljon kuluttajia tutkimaan, mitä pieni kylmä Pohjoismaa voi tarjota heille.
Suomen hallista löytyi monenlaista. Suosituimpia raaka-aineita olivat Suomen metsistä poimitut marjat, joista oli tehty mehua tai viiniä. Enkä ihmettele yhtään, miksi ne olivat suosittuja. Olihan niiden maut taianomaiset. Lisäksi tarjolla oli monia muita mielenkiintoisia tuotteita, esimerkiksi ruusunmarjanlehdistä tehtyä hilloa.
Miten suomalaiset erottuivat muista?
Kulttuuriero näkyi vahvasti myyntitaktiikassa. Suomalaiset keskittyivät esillepanoon ja odottivat kärsivällisesti, että asiakas lähestyi itse heitä. Suomalaiset puhuivat rauhallisesti ja odottivat omaa puheenvuoroa. Erittäin tärkeää suomalaisille on, että palvelutilanteessa keskitytään vain yhteen asiakkaaseen eikä moneen samanaikaisesti. Hallin tunnelma oli siis rauhallinen, vaikka välillä käytävillä oli ruuhkaa.
Varsinkin Keski-Euroopan maiden pisteillä oli erittäin kova meteli. Myyjät huutelivat kilpaa ja heidän myyntipisteensä oli epäjohdonmukaisesti rakennettu. Näin suomalaisena tuntui, että olet keskellä suuria torimarkkinoita, missä yrittäjät houkuttelevat sinua tulemaan maistamaan heidän tuotteitaan. Kovan vilinän takia keskittyminen oli erittäin haastavaa ja moni myyntipiste jäi näkemättä.
Keskellä suurta messua, Suomi pärjäsi hyvin.
Suomen halli ei jättänyt kylmäksi, toisin kuin Suomen talvi yleensä tekee. Hallin tunnelma oli leppoisa, sillä lavalla soi rauhallista suomalaista musiikkia, välillä kantelesävelmiä. Hyvä meininki motivoi palvelemaan asiakkaita. Myyjistä huokuva aito onnellisuus ja hymy houkutti ihmisiä juttelemaan ja tutkimaan, mitä kojusta löytyy. Vaikka välillä tuli vastaan kielimuuri, asiakkaita palveltiin niin, että heille jäi hyvä mieli saamastaan palvelusta.
Onneksemme saksalaiset olivat uteliaita ja moni lähestyi myyntipisteitä hiljaa, mutta itsevarmasti. He olivat vaativia asiakkaita, sillä he tahtoivat kuulla yksityiskohdatkin tuotteista. Kova myyntityö tuotti tulosta ja Jyväskylän myyntikojut myivät lähes tulkoon kaiken, minkä olivat Saksaan tuoneet. Kymmenen päivän kestävät messut olivat rankat, mutta todella urakan arvoiset. Kaikki olivat tyytyväisiä tulokseen ja lähdimme kotiin hymysuin voittajina.
Teksti ja kuvat: Laura Sysoeva, tradenomiopiskelija (myynnin kärki)