2.5.2019
Vinkkejä matkailupalvelujen kehittäjille Berliinin ITB messuilta – Miten luoda tunne-elämyksiä tapahtumiin, osallistaa sekä tarinallistaa palveluja?
2.5.2019 ”Tapahtumat matkailupalveluina” oli yksi inspiroiva teema Culture Tourism for City Breakers –hankkeen Kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumeissa kevään 2019 aikana. Vieraillessani hankkeen edustajana Euroopan suurimmassa matkailualan tapahtumassa, ITB matkamessuilla Berliinissä, pyrin etsimään ammattilaisvinkkejä tapahtumien ja matkailupalveluiden suunnittelijoille. Vaikka luentojen pääteemoiksi oli valittu tänä vuonna kestävyys ja teknologia, kiinnostavia näkökulmia löytyi myös näiden aiheiden ulkopuolelta mm. matkailupalveluiden luomisen tueksi. […]
18.4.2019
E-urheilulla bisnestä pelaajien hyvinvointia unohtamatta
18.4.2019 E-urheilu eli elektroninen urheilu on globaali ja räjähdysmäisesti kasvava ilmiö. Se on myös urheilulaji, joka on kasvattanut suosiotaan myös Suomessa parin viime vuoden aikana. Kyseessä ei ole uusi ilmiö, koska Suomessa on pitkät perinteet jo 90-luvun alkupuolelta e-urheiluun rinnastettavassa tapahtumatuotannossa eli ns. lanitapahtumissa. Nykyiset e-urheilutapahtumat ja bisnes ovat paljon suurempia kuin ennen, ne myös näkyvät […]
17.4.2019
Best Seller Competition -tapahtumassa 11.4. Turussa mitattiin myyntitaitoja
17.4.2019 Best Seller Competition juhli tänä vuonna 10 juhlavuotta. Kilpailun konsepti on lähtöisin Yhdysvalloista, Atlantasta. Turun ammattikorkeakoulu ja Haaga-Helia järjestävät kilpailun vuorovuosin Turussa ja Helsingissä. Tänä vuonna Turussa, Kupittaan kampuksella järjestetyssä kilpailussa, 24 opiskelijaa viidestä ammattikorkeakoulusta ympäri Suomen pääsivät näyttämään ratkaisumyynnin taitojaan BtoB -myyntitilanteessa. JAMKia kilpailussa edustivat myyntikärjen toisen vuoden tradenomiopiskelijat Johanna Airo, Eeva-Riikka Oja ja […]
5.4.2019
Parsa vai peruna?
5.4.2019 Keski-Euroopassa on kohta suuri juhla-aika, kun parsakausi alkaa. Ravintolat ja kaupat tarjoavat näyttävästi parsaa kaikissa muodoissa ja kansa hullaantuu. Miksemme mekin? Parsa on suomalaisten kartanoiden vanha pihakasvi, se tuli tutuksi suomalaisille jo 1700-luvulla. Parsa siirtyi mummolan pöydälle huonekasviksi, Unelma (Asparagus setaceus) on sukua ruokaparsalle (Asparagus officinalis). Emme ole kuitenkaan ehdottamassa parsan ympärille lisää pöhinää, vaan […]
26.3.2019
Monikulttuurista gastronomiaa Brexitin varjossa
26.3.2019 Jamkin restonomiopiskelijoita kouluttava Kimmo Aho kävi Lontoossa ja kertasi matkallaan Britannian ruoka- ja juomakulttuurin kehittymistä. Mitä vaikutuksia Brexitillä voisi olla matkailu- ja ravintola-alaan sekä gastronomiaan? Iso-Britannian ja Pohjois-Irlannin yhdistynyt kuningaskunta on viime aikoina kipuillut Brexitin kanssa tavalla, jota meidän ulkopuolisten on vaikea ymmärtää. Mahdollinen Brexit vaikuttaa tulevaisuudessa moniin asioihin, joiden kaikkien vaikutusta ei vielä osata […]
20.3.2019
Ilma tiivistyy luokkahuoneessa, jossa opiskelijat käsittelevät keräämäänsä haastattelutietoa ryhmäpöytiensä ääressä. Tänään keskiviikkona, Jamkin innovaatioviikon kolmantena päivänä, luokallinen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoita tuottaa satoja ideoita markkinointitapahtuman toteutuksesta. Miten tähän aiheeseen on päädytty ja voiko tämä kirjava post it-lappujen meri todella jalostua viikon päätteeksi järjellisiksi konsepteiksi? Joukko jyväskyläläisiä keskustan kivijalkaliikkeitä lähti viime vuonna mukaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun vetämään Pysytään […]
Yhteiskehittämistä, kokeiluja ja hyppysellinen innovaatioita
20.3.2019
19.3.2019
Suomeen suuntautuva matkailu kasvoi vuonna 2017 kovaa vauhtia ulkomaisten yöpymisten lisääntyessä yhteensä 14% edellisvuoteen verrattuna. Samaan aikaan ilmastonmuutos etenee korostaen matkailun ympäristöllisiä vaikutuksia ja nostaen matkailun sopeutumistarvetta. Matkailijat ovat alkaneet huomioida matkailua kestävyyden ja vastuullisuuden näkökulmasta. Matkailuelinkeinossa toimivilta vaaditaan kykyä ja osaamista toimia uudella tavalla. Vastuullisuusosaaminen tulee olemaan tulevaisuudessa vielä merkityksellisempää kuin se tänä päivänä […]
JAMK koordinoi valtakunnallista vastuullisen matkailun koulutuksen kehittämistä
19.3.2019
8.3.2019
”Se, joka ei ota riskejä, ei juo shampanjaa”
8.3.2019 Kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumissa inspiroiduttiin yhteisöllisestä kaupunkikulttuurista ja pohdittiin kulttuuri- ja matkailutoimijoiden välistä yhteistyötä. Culture Tourism for City Breakers –hankkeen järjestämässä tilaisuudessa 21.2.2019 puhujavieraina esiintyivät Program Manager Susanna Markkola Culture Finland -ohjelmasta ja kaupunkiaktivisti, tuottaja Jaakko Blomberg, jonka puheesta otsikon sitaatti on poimittu. Blomberg on toteuttanut mm. Illallinen Helsingin taivaan alla ja Kallio Block Party -tapahtumia sekä […]
25.2.2019
Jamk & Red Bull Ice Crashed 360 VR
25.2.2019 Helmikuun 2. päivänä 2019, Jyväskylän Laajavuoressa “Laajiksella”, JAMKin teltalla väen paljous oli suuri. Mistä oli kyse? Mitä ihmiset jonottivat teltalla?He tulivat kokemaan tekemäämme 360 VR –videota alamäkiluistelusta. Tässä blogissa kerron, miten työ tehtiin ja mitä kaikkea siinä opittiin. Kun aloitin työstämään 360-videoita, en osannut odottaa kuinka paljon kysyntää se toisi, kuinka kokemusrikasta ja kuinka hauskaa […]
4.2.2019
OsaavaPK -hankkeessa valmennetaan yrityksiä muun muassa uudistumiskyvykkyyden eli resilienssin, osallisuuden, verkostotyöskentelyn ja henkilöstöjohtamisen saralla. Hankkeen keskeisenä sanomana on ’Onnistutaan yhdessä’. Jokainen yritys tarvitsee uudistumiskyvykkyyttä alati muuttuvassa maailmassa ja kilpailutilanteessa. Resilienssi on myös ominaisuus, jota projektipäällikkönä tarvitsee taipuakseen moneen. Joustavasti yli haasteiden Projektit menevät harvoin täysin suunnitelman mukaan. Vastaan tulee yllättäviä tilanteita – usein vieläpä samanaikaisesti. […]