15.5.2013
Yritit tuoksuivat Malako -ryhmän kevään 2013 viimeisessä workshopissa.
15.5.2013 Mesiangervopikkuleivät, yrttiteet ja -dipit maistuivat hyvinvointiteemaisessa Malako-hankkeen workshopissa 25.4.2013. Kattava tietopaketti yriteistä oli Villikatajan Annukka Partasen (FM, keruutuotetarkastaja) käsialaa ja onnekkain yrittäjä pääsi kokeilemaan hemmottelevaa yrittijalkakylpyä käytännössä. Illan aikana ryhmä sai tietoa yrtteihin liittyvästä lainsäädännöstä, yrttien tutkituista terveysvaikutuksista ja palveluista, joita on rakennettu yrttitietouden pohjalle. Illan toisena luennoijana vieraili Heidi Kihlström (TtM ) Jamkilta. Heidi […]
17.4.2013
Vuoden 2013 aikana valmistellaan kiivaasti tulevan Euroopan Unionin ohjelmakauden rahoitusohjelmia samalla, kun käynnissä olevaa ohjelmakautta lopetellaan. Ohjelmakauden vaihtuminen on TKI-tiimissämmekin ollut vuoden alkaessa aktiivinen puheenaihe. Miten siihen valmistaudutaan? Miten varmistetaan projektitoiminnan jatkuminen ohjelmakauden vaihtumisen ylitse? Alle on koottu lyhyet tietoiskut merkittävimmistä rahoitusohjelmista ja niiden ohjelmavalmisteluista. Linkeistä pääset lukemaan valmistelun aikataulusta ja sisällöistä tarkemmin.
Tietoa tulevasta ohjelmakaudesta 2014–2020
17.4.2013
16.4.2013
ITB -matkamessujen 2013 materiaalit
16.4.2013 Berliinin matkamessujen asiantuntijaluentojen materiaalit löytyvät osoitteesta: http://www.itb-kongress.de/en/DownloadCenter/ConventionPresentations/index.jsp
15.4.2013
Uudistava johtaminen – Kurkistuksia innostuksen sytyttämiseen Talk Show, osa 3/3!
15.4.2013 AIKA: ti 21.5.2013, klo 12:00 – 15:30 PAIKKA: Veturitallit Jyväskylä, Kahvila Kisko, Veturitallinkatu 6 Miten johdetaan äärimmäisissä tilanteissa, kun paineet tuloksen tekemiselle ovat kovat? Miten johdetaan yksilöitä ja koko porukkaa samanaikaisesti? Entä miten ylläpidetään jatkuvaa hyvää tuloksentekokykyä? JYPin päävalmentaja Marko Virtanen ja toimitusjohtaja Kari Tyni raottavat savuverhoa näihin haasteisiin vastaamisessa. Mukana myös johtamisen uudistamisen menestystarinoita: […]
11.4.2013
Miten mitata markkinointia?
11.4.2013 Vanhan sanonnan mukaan ”puolet markkinoinnista on turhaa – en vain tiedä kumpi puoli.” Perinteisessä markkinoinnissa tässä saattoikin olla vinha perä, mutta markkinoinnin siirtyessä enenevässä määrin digitaalisiin kanaviin voidaan paremmin seurata millaisia tuloksia toimenpiteet tuottavat.
26.3.2013
”Kymmenen vuoden päästä Sumiainen on lapsirakas” – kyläsuunnitelma on valinnan paikka
26.3.2013 Sumiaisten kahdessa ideaillassa mietittiin alkuvuoden aikana unelmien Sumiaista ja käytännön toimia, joita pitäisi alueella saada aikaan. Päämääränä on mm. Sumiaisten kyläsuunnitelma. Joku ehkä ihmetteli, minkä ihmeen takia venkslattiin adjektiiveja ”millainen on unelmien Sumiainen 10 vuoden kuluttua” (vaikka ideoitiin ja keskusteltiin siellä muustakin…). Lapsirakas oli eräs niistä sanoista, jotka ideaillan osallistujat valitsivat tärkeimmiksi. Entäs sitten… eihän se […]
12.3.2013
Eilen olen lukenut mielenkiintoisen artikkelin sudesta (Esa Hankonen: Suden apokalypsi). Kirjoitus näyttää ihan asialliselta. Todetaan, esimerkiksi, ettei Suomessa ole tietoa suden tappamasta ihmisestä vuodesta 1882. Myös kirjoitetaan näin: ”…ihmisellä on oikeus pelätä sutta. Herää kysymys, onko ihmisellä myös vastuu ja velvollisuus pelätä? Oma mielipiteeni pelkoa tippaakaan väheksymättä on, että ei ole. Kyseenalaista on myös mikä […]
Tiellä on monesti HIRVI VAARA
12.3.2013
28.2.2013
Osuuskunnan kautta kylän palvelut?
28.2.2013 Suomi on maailman ”osuuskuntaisin” maa – lähes yhdeksän kymmenestä aikuisesta on vähintään yhden osuuskunnan jäsen. S-kaupat, osuuspankit, Valio, Atria, Metsäliitto, Agrimarket ovat kaikki osuuskuntia, jotka osoittavat, että osuuskunta voi menestyä ja että osuuskunnat ovat ihan oikeaa yritystoimintaa. Siitä huolimatta monella on osuuskunnasta puhuttaessa mielikuva puuhastelusta. Kyläosuuskuntakin voi olla oikeaa yritystoimintaa. Sen jäsen voi toimia aivan samalla tavoin kuin […]
8.2.2013
Lisää löylyä suomalaisuuden lähteille
8.2.2013 Maaseutumatkailuyrittäjille ja matkailun kehittäjille esitellään keskisuomalaista maaseutumatkailua sekä maukasta maakunnan ruokaa, kun maaseutumatkailun valtakunnallinen seminaari järjestetään Laukaassa maaliskuussa. Järjestyksessään 39. valtakunnallisessa maaseutumatkailuyrittäjien ja –kehittäjien seminaarissa heitetään lisää löylyä suomalaisuuden lähteille ja etsitään suomalaisuutta niin saunasta, hirvitarhasta kuin Suomi-brändistäkin. Esiintymislavalta käsin aihetta tarkastelevat mm. Suomen maabrändivaltuuskunnan jäsen, AmCham Finlandin toimitusjohtaja Kristiina Helenius, chef Juha Niemiö sekä […]
22.1.2013