10.5.2022
Informaatioergonomia: säädä aivoillesi työrauha!
10.5.2022 Ergonomia on tuttu termi työelämässä. Osaamme säätää työtuolia, työpöytää, tietokoneen näyttöä ja työstökoneita ja tunnemme parhaat työasennot omassa työssämme. Ergonomian voidaan kuitenkin katsoa muodostuvan kolmesta eri osa-alueesta: fyysisestä, organisatorisesta ja kognitiivisesta ergonomiasta (mm. Kokonaisvaltainen ergonomia; International Ergonomics Association, n.d.). Informaatioergonomian käsite on hyvin lähellä kognitiivisen ergonomian käsitettä. Työterveyslaitoksen määritelmässä kognitiivinen ergonomia tarkoittaa työn suunnittelemista ihmisen […]
9.5.2022
Henkilöstön digitaidot varmistavat tietosuojan toteutumista
9.5.2022 Nykypäivänä lähes jokaisen yrityksen on digitalisoitava liiketoimintaprosessejaan pysyäkseen kilpailukykyisenä. Pk-yrityksiä koskevan tutkimuksen mukaan digitaalisuutta hyödynnetään yhä enenevässä määrin niin sisäisissä prosesseissa kuin asiakaspalvelussakin (Kivikoski & Kauppinen 2021). Muuttuva toimintaympäristö, uudet työtavat ja järjestelmät sekä uusien työntekijöiden rekrytointi aiheuttaa tarpeen henkilöstön jatkuvalle digiosaamisen kehittämiselle, myös tietosuojan näkökulmasta. Säädökset tietosuojasta koskevat kaikkia henkilötietoja käsitteleviä yrityksiä Vuonna 2018 […]
5.5.2022
Kokemuksia ohjelmistorobotiikan piloteista
5.5.2022 Robotti tuli töihin -projektissa (ESR) rakennettiin ohjelmistorobotteja eri toimialoilla toimivien yritysten kanssa. Jokaisen mukana olleen yrityksen pilotoinnin kohteet olivat erilaisia. Myös niistä saadut kokemukset poikkesivat toisistaan. Projektin alkuvaiheessa käytiin yritysten kanssa yhdessä läpi, mitä projekti kokonaisuutena pitää sisällään ja millaisia työkaluja projektissa on käytössä pilotin toteutukseen. Onnistumisia ja haasteita Taloushallintoalalla toimiva Aallon Jyväskylä on yksi […]
4.5.2022
Asiakkaiden asiakaskäyttäytyminen muuttunut koronan ja digin myötä
4.5.2022 Teknologia ja korona-aika on vaikuttanut asiakkaisiin monella tapaa Teknologia, tuotteiden ja palvelujen nopea ja helppo vertailtavuus, tarjonnan laajuus ja trendit sekä ostotottumusten muutos ovat viime vuosina muokanneet asiakkaiden kuluttaja- ja ostokäyttäytymistä. Hieman liioitellen voisi sanoa, että asiakas meni pandemian alettua sovituskoppiin ja tuli sieltä takaisin täysin tyylinsä vaihtaneena. No, vaikka asia ei aivan näin olekaan, […]
27.4.2022
Prosessit ovat keskeisessä roolissa, kun miettimään ohjelmistorobotiikkaa liiketoiminnan kehittämisessä. On hyvä ymmärtää prosessien kehittäminen ja prosessijohtamisen periaatteet, jotta voidaan saada paras mahdollinen hyöty ohjelmistorobotiikasta. Kun lähdetään automatisoimaan prosessia, prosessin toiminnallisuudet pitää tuntea syvällisesti. Prosessien kehittämiseen kannattaa ottaa mukaan henkilöt, jotka tekevät käytännön työtä prosessissa. Ennen kuin prosesseja kehitetään, ne tulee kuvata työkulkuineen. Kuvaamalla prosessit saamme […]
Prosessien kehittäminen ohjelmistorobotiikan tukena
27.4.2022
21.4.2022
Vapaaehtoistoimintaa ei aina osata liittää matkailuun, vaan monelle tulee vapaaehtoisuudesta ensimmäisenä mieleen esimerkiksi palkaton toiminta vaikkapa urheiluseurassa, nuorten tai vanhusten parissa ja talkootyö tapahtumissa. Kansalaisareenan (n.d.) mukaan vapaaehtoistoimintaan liittyvät myös esimerkiksi toimiminen tärkeäksi koetun asian puolesta, halu tehdä hyvää sekä vapaa tahto ja valinta. Yhä useampi matkailija haluaa nykyään matkaltaan juuri aitoja kokemuksia, paikalliseen elämään […]
Opiskelijat vapaaehtoismatkailun huippukonseptia metsästämässä
21.4.2022
13.4.2022
Jokaisella yrityksen työntekijällä on oma työntekijäkokemuksensa. Englanninkielisestä tutkimuskirjallisuudesta käännetystä termistä Employee Experience käytetään usein myös termiä henkilöstökokemus. Vaikka termeillä tarkoitetaan yleensä samaa ilmiötä, niillä on lähtökohtainen ero ajattelutavassa, jonka voisi tiivistää kysymykseen: kohtaako johto työntekijän yksilönä vai henkilöstönä (mm. Rautanen 2021)? Tässä blogikirjoituksessa ilmiöstä käytetään sävyltään henkilökohtaisempaa ja vahvemmin yksilöön viittaavaa termiä työntekijäkokemus. Työntekijäkokemus koostuu […]
Hyvä työntekijäkokemus yrityksen kehittämistyön kannattavana tavoitteena
13.4.2022
28.3.2022
Johtaminen voi olla etänä(kin) yksinkertaista
28.3.2022 Toimitusjohtaja ja tietokirjailija Ari Rämö puhui 24.2.2022 pidetyssä webinaarissa yksinkertaisen johtamisen ja arvostavan kohtaamisen puolesta. Tilaisuus oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun Virtual Leaders – Virtuaalijohtamisella tuottavuutta ja työhyvinvointia -hankkeen (ESR) järjestämä. Rämön mukaan jokainen tarvitsee ja kaipaa yksilönä huomaamista ja läsnäoloa omassa arjessaan. Koska johtaminen on aina vaikuttamista toisen tunteisiin, on tärkeää hoitaa arjen kohtaamiset positiivisesti. Jokainen […]
25.3.2022
Johtajaksi kasvamista käsittelevässä väitöstutkimuksessani (Anttila, 2021) tein havainnon, jonka mukaan kasvumatkasta johtajuuteen kerrotaan toisteisesti eli pääosin kulttuurisesti tuttuja ja ”itsestään selvinä” pidettyjä johtamis- ja kasvuteemoja hyväksi käyttäen. Johtajana toimiminen on tärkeä, sosiaalisesti arvostettu asema, mistä syystä johtajat voivatkin kokea painetta vakuuttaa muita oikeudestaan toimia tuossa asemassa. Tästä syystä kasvutaipaleestaan kertoessaan he helposti tuovat esille kokemuksia, […]
Meriiteistä minikokemuksiin – johtamispuheen suunta?
25.3.2022
21.3.2022