4.4.2019
Yhteistyöoppilaitostoiminta Alkio-opiston kanssa: kieli- ja viestintäopintojen materiaalipaketit
4.4.2019 Mikä oli tavoitteena JAMKin yhteistyöoppilaitos Alkio-opisto järjestää JAMKin opetussuunnitelmien mukaista avointa korkeakouluopetusta. Näihin opintoihin haluttiin liittää mukaan myös JAMKin pakolliset kieli- ja viestintäopinnot. JAMKin ELO-hankerahoituksella oli vuonna 2018 tavoitteena tuottaa viestintäopintoihin yhteistyöoppilaitossopimuksen (YTOL) mukainen sähköinen tukimateriaali. Miten asia ratkaistiin Vuoden 2018 aikana laadittiin sähköiset materiaalipaketit, jotka auttavat Alkio-opiston opettajaa JAMKin opetussuunnitelmien mukaisten kieli- ja viestintäopintojen […]
3.4.2019
Suomi toisen kielenä -opetuksen digitalisointi
3.4.2019 Finnish 1 ja Finnish 2 –opintojaksojen materiaalin uudistaminen ELO-kehittämisrahoituksella Mikä oli tavoitteena Tavoitteena oli uudistaa ja luoda uutta materiaalia JAMKin Kielikeskuksen Suomi toisena kielenä –opetukseen. Tavoitteena oli myös huomioida digitaalisuus ja funktionaalisuus sekä tehdä opiskelua tukevaa digimateriaalia. Miten asia ratkaistiin JAMKin S2-opettajat päivittivät Finnish 1 –opintojakson materiaalin vuonna 2018 ja loivat tähän myös digitaalista materiaalia. […]
2.4.2019
Hotelli- ja ravintolaesimiehen työkalut -korkeakouludiplomi
2.4.2019 JAMKin ELO-kehittämisrahalla suunniteltiin vuonna 2018 63 opintopisteen laajuinen monialainen Hotelli- ja ravintolaesimiehen työkalut -korkeakouludiplomi. Opintojaksot: ICT-valmiudet 3 op Itsensä johtaminen 5 op Elämyksellinen palvelumuotoilu 10 op Henkilöstöjohtamisen työkalut 5 op Taloushallinto 5 op Digitaaliset asiakaspalvelut 5op Uudet teknologiat ja työn tulevaisuus 5 op Henkilöstön ja työhyvinvoinnin johtaminen 5 op Moninaisuus ja kompleksisuus johtamisessa 5 op […]
1.4.2019
Elinikäisen oppimisen hankkeet Jyväskylän ammattikorkeakoulussa vuonna 2018
1.4.2019 Vuonna 2018 Jyväskylän ammattikorkeakoulussa jatkettiin elinikäisen oppimisen mahdollistamista muun muassa monipuolisilla sisäisillä kehittämishankkeilla. Erityishuomio kohdistui uusiin elinikäisen oppimisen avauksiin ja pedagogisiin ratkaisuihin. ELO-rahoituksella tuettua kehittämistyötä toteutettiin monialaisesti sekä JAMKissa että kumppanien kanssa seuraavissa hankkeissa: Advanced mechanical engineering and construction (Konetekniikan suunnitteluohjaaja) Avoimen amk:n opintopaketti Gradialle Digitaalinen liiketoiminta –kokonaisuus Erikoistumiskoulutuksen luominen vaativan erityisen tuen tarpeeseen Hotelli- […]
1.3.2018
JAMKin vuosikertomus: vuonna 2017 ajatus elinikäisestä oppimisesta alkoi konkretisoitua
1.3.2018 JAMK on sitoutunut uudistamaan elinikäistä oppimista tukevat koulutusrakenteensa koulutuslupauksensa mukaisesti. Uudistunut JAMK pitää huolta yksilön osaamisesta koko työuran ajan. Uudet oppimisen muodot, erikoistumiskoulutukset, täydennyskoulutus, ympärivuotinen opiskelu ja avoin korkeakoulutus ovat erityisinä kehittämiskohteina. Elinikäisen oppimisen kehittämisryhmä jakoi vuonna 2017 strategiarahoitusta uusien elinikäistä oppimista tukevien koulutusten suunnitteluun ja käynnistämiseen. – Avoimen haun jälkeen strategiarahoitusta myönnettiin 27 hyvin […]
24.1.2018
Kyberturvallisuus (30 op)
24.1.2018 Kyberturvallisuuden erikoiskoulutus toteutetaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun avoimen AMK:n kautta. Opinnot ovat Kyberturvallisuuden AMK-suuntautumisen opintoja. Toteutus tapahtuu monimuotototeutuksena lukuvuoden 2018-2019 aikana ja sisältä seuraavat opintojaksot: Data Network Protocols, 3 op: The student masters the most essential areas of network protocols: concepts, utilized technical implementation methods, generic information on network layers. In addition, the student masters the principles […]
23.1.2018
Työelämän viestinnän opintoja projektityönä
23.1.2018 Viestintätaitoja kehittävä oppimiskokonaisuus Työelämän viestintä -opintojakso on 3 op:n laajuinen ja kuuluu Jyväskylän ammattikorkeakoulussa kaikille yhteisiin opintoihin. Tavoitteena oli luoda monipuolisesti viestintätaitoja kehittävä projektimuotoinen oppimiskokonaisuus, joka sopii käytettäväksi sekaryhmissä kaikilla toteutustavoilla. Kielten ja viestinnän opintojaksot on syksystä 2017 lähtien toteutettu ns. sekaryhmissä eli opiskelijat ovat eri tutkinto-ohjelmista ja eri vuosikursseilta. Toteutustapoja ovat kontakti-, verkko- ja monimuotototeutukset, […]
22.1.2018
Digiosaaja ja modernit web-teknologiat
22.1.2018 1. Digiosaaja Päätavoite vuodelle 2017 oli järjestää avoimessa ammattikorkeakoulussa ”Digiosaaja”-opintokokonaisuus, joka voi olla joko 30 ointopistettä tai suoritettavissa esimerkiksi pienemmissä 10 op:n osioissa kunkin tarpeen mukaan. Kohderyhmänä ovat henkilöt, jotka haluavat kehittää työelämässä vaadittavia digitaitoja. Suunnittelun osalta pääsimme tavoitteeseen ja suunnittelimme 30 opintopisteen laajuisen koulutuspaketin Tietojenkäsittelyn ja Tieto- ja viestintäteknologian opintotarjonnasta avoimen ammattikorkeakoulun periaatteiden mukaisesti. […]
21.1.2018
Tuotteistaminen ammatillisen opettajakorkeakoulun koulutusviennin apuna
21.1.2018 1. Tuotteistamisen tavoitteet JAMK:n Ammatillisessa opettajakorkeakoulussa Elinikäistä oppimista edistävälle toiminnalle asetetut tavoitteet olivat asiakasymmärryksen hankkiminen ja tarjoaman muotoilu asiakasvaatimusten mukaiseksi sekä sisäinen tuotteistaminen. Sisäinen tuotteistus määriteltiin koulutustuotteiden moduloinniksi siten, että niiden avulla voidaan aiempaa helpommin tarjota asiakasräätälöityjä kokonaisratkaisuja. Asiakasymmärryksen kartuttamiseksi tuotteistamisen pääkehityskohteiksi asetettiinkin tosielämän identifioidut liiketoimintamahdollisuudet, jotka olivat opettajankoulutuksen tuotteistaminen siten, että se voidaan tarjota […]
20.1.2018
Työn opinnollistaminen restonomiopinnoissa videoinnin kautta
20.1.2018 Iris connect -järjestelmän soveltuvuus työpaikalla toteutuvaan oppimiseen Ruoka- ja ravintolapalveluiden päivittäisjohtamisen opintojakso suoritetaan kokonaan opiskelijan työpaikalla. Elinikäisen oppimisen hankkeessa pilotoitiin teknologisia mahdollisuuksia työn dokumentointiin ja arviointiin työpaikan ja JAMKin välillä. Samalla mahdollistetaan näyttömahdollisuus työpaikalla ajasta ja paikasta riippumattomasti. Miten elinikäisen oppimisen poluilla kuljetaan nyt entistä sujuvammin? Opit Uudenlainen tapa oppia työpaikalle viedyn videointimenetelmän kautta haastaa opiskelijan […]
19.1.2018
Asiakasohjauksen korkeakouludiplomi sosiaali- ja terveysalalle
19.1.2018 Korkeakouludiplomin sisältö Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä suunniteltiin syksyn 2017 aikana 60 opintopisteen laajuinen korkeakouludiplomikoulutus Asiakas- ja palveluohjaus sosiaali- ja terveysalalla. Opinnot koottiin korkeakouludiplomin teemaan liittyvistä sosiaali- ja terveysalan yhteisistä opinnoista sekä kuntoutuksen ohjaaja ja sosionomi AMK -tutkinto-ohjelman opinnoista. Korkeakouludiplomissa opiskellaan muun muassa sosiaali- ja terveysalan palveluita, kuntoutustarpeen arviointia ja kuntoutusprosessia sekä ohjausmenetelmiä asiakas- ja palveluohjauksen näkökulmasta […]
18.1.2018
English as a Tool for Online Teaching
18.1.2018 Laadukasta ja innostavaa verkko-opiskelua englanniksi Elinikäistä oppimista edistävän hankkeen päätavoitteena oli luoda verkkopohjainen, englanninkielinen koulutustuote vuoden 2017 aikana. Koulutustuote suunnattiin opetus- ja ohjaushenkilöstölle, joka haluaa sekä parantaa englannin kielen osaamistaan ja saada vinkkejä ja välineitä siihen, kuinka mahdollistetaan pedagogisesti laadukkaan ja innostavan oppimiskokemuksen syntymistä online -opetuksessa ja -ohjauksessa. Lisäksi koulutus antaa opettajille ja ohjaajille välineitä vieraalla […]
17.1.2018
Nuoren viljelijän aloitustuen opintojaksojen verkkototeutus
17.1.2018 Elinikäistä oppimista edistävän hankkeen tavoitteena oli tehdä verkko-opintototeutukset kuuteen agrologi (AMK) tutkinto-ohjelman opintojaksoon (yht. 40 op), jotta niitä voidaan tarjota verkko-opintoina avoimen ammattikorkeakoulun tarjonnassa. Valittuja opintojaksoja kehitettiin kohti verkkototeutuksia, mutta täysin valmiiksi niitä ei vielä kuitenkaan ehditty saada. Kehitystyö jatkuu siten kevään 2018 aikana. Projektin aikana olemme hankkineet verkkokoulutusosaamista ja tietoteknisiä valmiuksia useissa järjestetyissä koulutustilaisuuksissa, […]
16.1.2018
Huippu-urheilu, korkeakouluopiskelu ja työn opinnollistaminen
16.1.2018 Urheilu-uran ja opintojen yhdistäminen Elinikäistä oppimista edistävän hankkeen päätavoite vuonna 2017 oli tarjota Urheiluakatemiaurheilijoille uusi 15 opintopisteen opintokokonaisuus, jonka avulla heidän osaamistaan opinnollistetaan ja heitä autetaan urheilu-uran ja opiskelun yhdistämisessä. Opintokokonaisuuden tavoitteena on yhdistää sekä opinnoissa että urheilu-uralla saatua tietotaitoa ja kehittää urheilijaopiskelijan osaamista tulevaisuutta palvelevaksi kokonaisuudeksi. Opinnot on tarkoitettu kansallisen tason huippu-urheilijoille, jotka ovat […]
15.1.2018
Osaavaksi ohjaajaksi
15.1.2018 Elinikäistä oppimista tukevan hankkeen päätavoitteena oli luoda vuonna 2017 uudentyyppinen koulutustuote uusille asiakasryhmille JAMKin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa. Työskentelyä fokusointiin maksulliseen palvelutoimintaan ja tuotteistamiseen. AOKK:n koulutustuotteen luomiseksi luotiin alustava markkinointiesite ja verkkosivu koulutustuotteelle/-tuotteille, ja markkinointiin tuotteita uusille asiakasryhmille. Lisäksi haastateltiin asiakkaita ja kouluttajaa. Asiakashaastattelujen videot viimeisteltiin ja tuotiin verkkosivulle. https://www.jamk.fi/fi/Koulutus/Taydennyskoulutus/Opetus-ja-ohjaus/Ohjausosaaminen/osaavaksi-ohjaajaksi/ Hankkeen aikana havaittiin, että paljon on jo […]
14.1.2018
Teollisuuden kunnossapito-osaaja
14.1.2018 Tehokkaalla kunnossapidolla on teollisuuden kilpailukyvyn kannalta keskeinen rooli, varsinkin kun monilla aloilla ei ole tarvetta kapasiteettia lisääviin investointeihin. Korkeakouluissa ja yliopistoissa alan merkityksen kasvu on huomattu ja ne ovatkin alkaneet hankkia osaamista ja lisänneet koulutustarjontaa. Myös Keski-Suomessa tarve alan osaajille on suuri ja tästä syystä Jyväskylän ammattikorkeakoulukin haluaa lisätä alan koulutusta. Teollisuuden kunnossapito-osaajakoulutus on erityisesti […]
13.1.2018
JAMK Summer School
13.1.2018 Elinikäisen oppimisen edistämisen tavoitteena oli JAMK Summer Schoolin kehittäminen: brändin ja imagon vahvistaminen, markkinoinnin tehostaminen ja positiivinen asiakaskokemus sekä uudenlaisen yhtenäisen toteutusmallin ja sen pilotoinnin suunnittelu elokuulle 2018. Käytännössä tämä tarkoittaa toiminnan, tukipalveluiden, opiskelijahallinnon ja viestinnän/markkinoinnin yhtenäistämistä ja yksinkertaistamista sekä päällekkäisten/rinnakkaisten toimintojen karsimista. Tavoite oli monitahoinen ja siihen ei lyhyen toteutusajan vuoksi täysin ehditty päästä, […]
12.1.2018
Fast Track for English for Working Life
12.1.2018 Tarkoituksena on kehittää uudenlainen verkkototeutus opintojaksosta Työelämän englanti/English for Working Life vahvan B2- tai C-tason korkeakouluopiskelijoille. Toteutus pilotoidaan kevätlukukaudella 2018. Hakeutuminen opintoihin Opiskelijat hakevat opintojaksolle lyhyellä videotehtävällä. Videotehtävällä kontrolloidaan kielitaito sekä se, että opiskelijalla on kurssin suorittamiseen vaadittavat tietotekniset valmiudet. Tämän jälkeen opintojakson opettajat käyvät läpi hakemukset ja varmistavat, että hakijoilla on riittävän vahvan kielitaito. […]
11.1.2018
Kansainvälisen koulutuksen digitaalisen alustan luominen, testaaminen ja pilotointi
11.1.2018 Moodlen valinta alustaksi Digitaalisen oppimisympäristön suunnittelu Master-tutkinnon koulutusvientitoteutusta varten käynnistyi toukokuussa 2017. Asiakkaalla oli käytössä Moodle, joten oppimisympäristö rakennettiin ylläpito ja helpdesk toimintojen sujuvuuden varmistamiseksi Moodleen. Tämä ratkaisu tukee lisäksi koulutuksen kestävää toteutusta. Ensimmäisenä verkkopedagogiikan suunnittelijat (jatkossa suunnittelija) perehtyivät eri korkeakoulujen Moodle-oppimisympäristöihin. Moodle-oppimisympäristön kehittämiseen haluttiin näkemyksiä työryhmän ulkopuolelta, joten kokemuksia kerättiin suunnittelijoilta sekä Moodle-oppimisympäristöä käyttäneiltä. […]
10.1.2018
Matkailun vastuullinen tuotekehitys -korkeakouludiplomi
10.1.2018 Elinikäistä oppimista edistävän hankkeemme tavoitteena oli luoda uusi korkeakouludiplomi -koulutus ja käynnistää sen markkinointi syksyn 2017 aikana. Tarkoitus oli aloittaa varsinainen koulutus keväällä 2018. Tavoite saavutettiin ja koulutus alkaa ensimmäisellä kontaktijaksolla 8.-9.2.2018. Lisätietoa koulutuksesta löytyy Jyväskylän ammattikorkeakoulun sivuilta, oheisen linkin takaa: https://www.jamk.fi/fi/Koulutus/Avoin-AMK/korkeakouludiplomi/matkailun-vastuullinen-tuotekehitys/. Palvelumuotoiluprosessissa huomioitiin jatkuva tuotekehitys, vastuullisuus ja laaja yhteistyö Globaali kilpailu ja muuttuvat kulutuskäyttäytymisen […]
9.1.2018
Opettajana opettajuuden muutoksessa -verkkovalmennus
9.1.2018 Tässä elinikäisen oppimisen koulutushankkeessa haluttiin tehdä seuraavaa: Kehittää uudenlainen monimuotoinen verkkovalmennus, jossa valmennus voisi tarvittaessa tapahtua kahdella kielellä, ja opiskelijat voisivat valita kielen (suomi/englanti) Kehittää valmennus, jossa operoitaisiin kahdessa eri maassa, tarkoituksena kehitetään kansainvälistä yhteistyötä ja osaamista. Valmennusprosessia suunniteltiin toteutettavaksi osittain yhteistyössä Tallinnan yliopiston kanssa, jolloin muutosten tarkasteluun tulisi mukaan myös kansainvälinen perspektiivi. (Suomi/Viro) Kehittää […]
8.1.2018
Biotalous-opintomoduuli
8.1.2018 Elinkäisen oppimisen vuonna 2017 toteutetun hankkeen tavoitteena oli suunnitella ja rakentaa monimuotototeutusta varten Biotalousmoduulin aktiivitoteutusta tukevat opintojaksot, jotka huomioivat biotalouden erityispiirteet ja –tarpeet. Opintojaksot: Biotalouden perusteet Tuotantologistiikan kehittäminen Biotalouden varasto ja terminaalitekniikka Biotalouden johtaminen Biotalouden uudet liiketoimintamallit Tilaus- ja toimitusketjun kehittäminen Yhteinen suunnittelu auttoi työskentelyssä Aloitimme yhdessä tekemisen elokuussa 2017 tilaisuudella, jossa käytiin läpi biotalouteen […]
7.1.2018
Työelämän tutkiva kehittäminen – YAMK-opintojakson verkkototeutus
7.1.2018 Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon kehittäminen Elinikäistä oppimista edistävän hankkeen tavoitteena oli kehittää vuonna 2017 yhdestä YAMK opintojaksosta 100 % verkkototeutus, jota voidaan toteuttaa sekä suomeksi että englanniksi. Monimuotototeutuksena olleen opintojakson siirtäminen verkkoon edellyttää tiivistä yhteistyötä opetusta toteuttavan opettajatiimin kesken. Hankkeen alussa opintojakson monimuotototeutuksesta vastanneet opettajat ideoivat verkkototeutusta Carpe Diem -mallin mukaisesti MSVisio-ohjelmalla yhdessä JAMKin verkkopedgogiikan suunnittelijoiden ja […]
6.1.2018
PedaTrainer -tutoropettajakoulutus
6.1.2018 Elinikäistä oppimista edistävänä hankkeena oli vuonna 2017 tarkoitus rakentaa erityisesti perusopetuksen tutoropettajille suunnattu koulutuskonsepti. Koulutuskonseptin oli tarkoitus rakentua verkostoitumiseen ja hyvien kokemusten jakamiseen keskittyvistä valmennustapaamisista sekä tutoreiden sisältöosaamista kehittävästä verkkokurssitarjottimisesta. Tämän lisäksi oli tarkoitus suunnitella muissakin perusopetuksen puolelle suuntautuvissa markkinointiponnisteluissa hyödynnettävä markkinointikonsepti. Perusopetuksen maailmaan sukellettiin PedaTrainer-konseptin suunnittelussa mukana olleiden kouluttajien ja suunnittelijan verkostojen kautta sekä […]
5.1.2018
Tutkinto valmiiksi -ohjausmalli
5.1.2018 Miksi opinnot viivästyvät? JAMKissa havaittiin keväällä 2017, että tradenomiopiskelijoiden jatkoaikahakemusten määrä oli kasvussa. Mistä johtuu, että opiskelijat eivät saa opintojaan määräaikana päätökseen ja mikä on opintonsa keskeyttäneiden opiskelijoiden todellinen osuus tässä kokonaisuudessa? Asian tarkastelu keskeyttäneiden kohdalla osoitti, että useimmilla opiskelijoilla oli opinnäytetyö jäänyt puuttumaan. Opintojen keskeytymisen on laaja ongelma, sillä opinnäytetyö puuttuu Suomessa n. 15 […]
4.1.2018
Talousjohtaminen ja toiminnanohjaus sosiaali- ja terveysalan yrityksissä
4.1.2018 Sote-uudistus tuo sosiaali- ja terveysalan toimijoille uusia haasteita ja kilpailu lisääntyy. Taustalla on myös kokemusta kentältä, että tarve osaamisen lisäämiseen talousjohtamisen saralla tulee lisääntymään tulevaisuudessa. Tässä lyhyt taustoitus, miksi päädyimme elinikäistä oppimista edistävänä hankkeena tekemään täydennyskoulutuspaketin juuri sote-alan toimijoille talousjohtamisesta. Talousjohtamisen koulutus suunniteltiin täydennyskoulutuksena. Koulutus on rakennettu puhtaasti verkkoympäristöön. Alustana täydennyskoulutuksessa käytetään Optima Pro:ta. Tutkimme […]
3.1.2018
Digitaalinen materiaalipankki ruotsin kielen opetuksessa
3.1.2018 Uutena haasteena monialaiset opiskelijaryhmät Jyväskylän ammattikorkeakoulun tutkintoihin kuuluvien kielten ja viestinnän opintojaksojen ilmoittautumiskäytänteet muuttuivat lukuvuoden 2017 alussa. Suurin osa kyseisten opintojaksojen kurssitarjonnasta siirtyi tuolloin avoimeksi kaikille opiskelijoille, mistä seurasi opintojaksojen muuttuminen sekaryhmätoteutuksiksi. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa, että opiskelijat ilmoittautuvat haluamalleen kielten opintojaksolle ja opiskelevat kieltä samassa ryhmässä eri alojen opiskelijoiden kanssa alakohtaisen ryhmän sijaan. Tämä […]
2.1.2018