Opekorkeassa tapahtuu

Jamkin ammatillisen opekorkean blogi - oppiminen, ohjaus ja koulutuksen kehittäminen ja tutkimus - Blogiin ei tuoteta enää uutta sisältöä | Jamk's School of Professional Teacher Education's blog - Blog is no longer updated.
21.1.2014 HYVI TKI

Uudet tuulet puhaltavat Kosovon opettajankoulutuksessa

21.1.2014 HYVI TKI
Hankehallinnointi Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Kosovon opettajankoulusta kehittävä Med@UP-hanke käynnistyi juhlavasti Pristinassa 16.-17.1.2014. Meillä JAMKin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (AOKK) on vetovastuuta kehitystyöstä ammatillisen opettajankoulutuksen osalta. Kosovolaisten vahva luottamus osaamiseemme on rakentunut aiemman yhteistyön myötä. Modernizing Teacher Education in the University of Pristhina (Med@UP) on Pristinan yliopiston koordinoima hanke, jolle myönnettiin tänä vuonna Euroopan suurin Tempus-rahoitus (lähes 900 000€). Hankkeessa uudistetaan ja […]

14.1.2014 HYVI TKI

Namaste IV – Käänteistä oppimista Himalajan siimeksessä

14.1.2014 HYVI TKI
Hankehallinnointi Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus opettajankoulutus

Training of Trainers – ToT -Nepal hankkeen workshopit jatkuivat marras-joulukuussa 2013 Nepalissa. Kotiin voitiin palata tyytyväisin mielin. Opettajien tutkinnonkorottamisohjelmat ovat päässeet käyntiin jo kuudella kampuksella ympäri maata. Matkalla mukana olleet projektipäällikkö Tuovi Leppänen ja yliopettaja Maija Hirvonen kirjoittavat alla omia tunnelmiaan toisen workshopin jälkeen. ”Ihan tavallinen” koulutuspäivä Kävelen nurmettunutta polkua kampuksen pihalla ja katselen udun […]

7.1.2014 HYVI TKI

Kampukselta maailmalle

7.1.2014 HYVI TKI
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Vietnamissa projektityömme tavoitteet ovat korkealla, aivan kuten keisari Khai Dinhin monumentti. BOOST-projektissamme Vietamissa yksi keskeisistä tavoitteista on Quang Tri Teacher Training Collegen (QTTTC:n) oppimisympäristöjen kehittäminen laajentamalla opiskelua niin työelämän suuntaan kuin verkkoonkin. Kehittämistiimit jatkoivat marraskuun alun workshopeissa työskentelyä toden teolla kumppanuuksien rakentamiseksi, verkkokurssien ja tietoteknisen infran kehittämiseksi sekä hankkeen seurannan ja arvioinnin toteuttamiseksi. Maanantaiaamuna startattiin […]

11.11.2013 HYVI TKI

Namaste III – Hyvää päivää!

11.11.2013 HYVI TKI
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

ToT-Nepal hanke jatkui tällä kertaa Suomessa, kun saimme lokakuun lopussa vieraaksemme 15 Tribhuvanin yliopiston edustajaa. Keskusteluissa olivat erityisesti monimuotokoulutuksen johtaminen, tietojärjestelmien rakentaminen ja toiminta sekä koulutuksen laatu. Lisäksi tutustuttiin Suomeen vähän epävirallisemmissakin merkeissä. Koulurakennuksemme ja tietokoneemme ihmetyttivät kovasti vieraitamme. Kerroimme, että kaiken tämän rakentaminen on Suomessakin kestänyt yli 20 vuotta. Vieläkin opettelemme sekä teknistä käyttöä […]

5.11.2013 HYVI TKI

ALLinHe in Switzerland

5.11.2013 HYVI TKI
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Verkostoituminen

Partners of the international ALLinHE project met in Switzerland on 23.-25.October 2013. An interesting workshop was organized in Geneva on 23 October 2013 in which the project delegates had a possibility to share ideas and knowledge about VPL with Swiss professionals. The concept of VPL in HE organizations in Geneva is relatively new and rare […]

24.9.2013 HYVI TKI

Vietnam – here we come!

24.9.2013 HYVI TKI
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Tutkimushankkeet

Keväällä 2013 käynnistyneessä uudessa Vietnam-hankkeessamme nimeltään Boost (Building Open Opportunities for Teachers and Students in Vietnam) ovat mukana tällä kertaa paitsi vanhat tutut yhteistyöoppilaitokset Huen yliopisto ja Quang Tri Teacher Training College (QTTTC) Dong Hasta, myös uusi kumppani University of Technical Education (UTE) Ho Chi Minh Citystä. Uuden kumppanimme kanssa tositoimiin pääsimme kesäkuussa, jolloin ensimmäisten […]

12.6.2013 HYVI TKI

Inspiraatiota, hallittua ajattelua ja välittämistä – tavoitteena laadukas ohjauspolku

12.6.2013 HYVI TKI
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Ohjaus

Sinisen värin luonnehdinta ”inspiraatiota, ajattelua ja välittämistä”, sopii hyvin Best Links Up to Employment (BLUE) -hankkeeseen. BLUEssa suomalaiset, hollantilaiset ja itävaltalaiset miettivät, kehittävät ja ideoivat tehokkaita ohjausmenetelmiä sekä -järjestelmiä. Tavoite on vähentää nuorten koulutuksen keskeyttämistä ja parantaa heidän mahdollisuuksiaan siirtyä työelämään. Ammatillinen opettajakorkeakoulu asiantuntijana Kaksivuotinen BLUE-hanke kuuluu Lifelong Learning Programme (LLP), Leonardo da Vinci Transfer […]

30.5.2013 HYVI TKI

Namaste II – sähkökatkoksia, yllätyslaskeutuminen ja liikuttavaa yhteisöllisyyttä

30.5.2013 HYVI TKI
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Kuukausi sitten kertoilimme Training of Trainers (ToT-Nepal) -hankkeen lähtötilanteen kartoitusmatkasta. Nyt toukokuun puolella olikin sitten jo aika ensimmäisille workshopeille, jotka pidettiin Nepalissa Katmandun Sanothimissa sekä Keski-Lännessä sijaitsevassa Surkhetissa. Tunnelma workshopeissa oli odottavan jännittynyt. Varmasti kaikki osallistujat ja vetäjät miettivät vielä hiljaa mielessään, että mistähän koulutuksessa mahtaa olla kysymys. Molemmissa paikoissa workshop kesti 4-5 päivää ja […]

24.4.2013 HYVI TKI

Namaste!

24.4.2013 HYVI TKI
Hankehallinnointi Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Tällä tervehdyksellä Nepalissa otetaan vastaan vieraat ja tutut. Meillä JAMKin  ammatillisessa opettajakorkeakoulussa on mahdollisuus käyttää tätä tervehdystä kahden tulevan vuoden aikana paljon, koska maaliskuussa hyviä uutisia ulkoministeriöstä, joiden myötä HEI ICI-hankkeet Nepalissa ja Vietnamissa pääsivät alkamaan. Kuvassa namaste-tervehdysten jälkeen jo lounaalla projektipäällikkö Tuovi Leppänen ja Tribhuvanin yliopiston johtaja, Vice Councellor Hira Bahadur Maharjan, josta kollegat […]

18.4.2013 HYVI TKI

Kurkistus kulisseihin: Egyptin Twinning-hanke käynnissä

18.4.2013 HYVI TKI
Hankehallinnointi Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Verkostoituminen

Vuoden 2013 alussa se alkoi, ensimmäinen yhteistyöhankkeemme Egyptissä. 50 000 oppilaitoksen ja miljoonien opiskelijoiden maassa haasteitakin riittää, mutta niihin vastaamme suomalaisella osaamisella ja päättäväisyydellä. Egyptin kansallisen koulutuksen arviointi- ja akkreditointikeskus NAQAAE:n toiminnan kehittämiseksi käynnistetty hanke on merkittävä avaus paitsi meille myös Suomen ensimmäinen koulutussektorin Twinning-hanke sekä EU:n ensimmäinen koulutuksen arviointiin keskittyvä kumppanuushanke Egyptissä. Monella tasolla […]

8.4.2013 HYVI TKI

Meeting in Paris (ALLinHE project)

8.4.2013 HYVI TKI
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Altogether 16 delegates participated in the 3rd partner meeting of ALLinHE project (Access to Lifelong Learning in Higher Education for All) on 4-5 April 2013 in Paris, France. We were privileged to travel to Paris to continue our proficient cooperation on developing the practices of lifelong learning in all over Europe. The 3rd ALLinHE meeting […]

8.3.2013 HYVI TKI

Hankerahoituksen ja naistenpäivän juhlintaa

8.3.2013 HYVI TKI
Hankehallinnointi Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Eilen saimme valtavan hyviä uutisia, kun HEI ICI -tukiohjelman rahoituspäätös julkistettiin. Molemmat jättämistämme hankehakemuksista menivät läpi, joten yhteistyö sekä Vietnamissa että Nepalissa saa jatkoa. Kehitysministeri Heidi Hautalan allekirjoittamassa korkea-asteen oppilaitosten kapasiteetin vahvistamisen tukiohjelman päätöksessä meille myönnetty rahoitus oli lähes miljoona euroa. Vuoden 2012 haussa jätettiin 55 rahoitushakemusta, joista 23 hanketta sai rahoitusta. Hyväksytyistä hakemuksista viisi […]

14.12.2012 HYVI TKI

HOPE yhdistää nepalilaisia, vietnamilaisia ja suomalaisia

14.12.2012 HYVI TKI
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

JAMKin ammatillinen opettajakorkeakoulu on ollut mukana Nepalissa ja Vietnamissa toteuttamassa HOPE-hanketta yhdessä Diakonia-ammattikorkeakoulun ja Centria ammattikorkeakoulun kanssa. Partnereina ovat St.Xavier’s College ja Lalitpur Nursing Campus Nepalista sekä Hue University, Medicine and Pharmacy Vietnamista. HOPE-hankkeen rahoitus tulee ulkoministeriön North-South-South-ohjelmasta. Kuva: HOPEn kantavana voimana on ollut yhteinen tahto viedä asioita eteenpäin oppien partnerimaiden koulutus- ja oppimiskulttuurista. HOPEssa […]

5.12.2012 HYVI TKI

A snapshot of EAPRIL 2012

5.12.2012 HYVI TKI
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Verkostoituminen

EAPRIL 2012 Conference was held in Jyväskylä during 28-30 November 2012. The conference theme “Creating competence – Innovations in Learning and Development” was very topical for us. This international conference brought together many professionals from various disciplines across the education and training fields, not just teachers and teacher educators. Our Teacher Education College’s projects team […]

5.11.2012 HYVI TKI

T’ga za jug – Longing for the South..?

5.11.2012 HYVI TKI
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus Työelämäyhteistyö

Reilu vuosi Kosovon kivihiilen harmaissa savuntuoksuissa ja Makedonian etnisesti värikkäissä katumaisemissa alkaa olla loppurutistusta vaille valmiina. Vietimme menneellä viikolla molemmissa maissa juhlavasti hankkeen päätösseminaareja. Hankkeemme sisällön tärkeyttä ja tulosten merkitystä korostivat Makedonian opetusministeri ja Kosovon opetusministerin neuvonantaja, jotka olivat päätösseminaareissa puhumassa maidensa koulutuksen kehittämisen suuntaviivoista. Makedonian opetusministeri totesi, että heidän kannaltaan hankkeemme toteutettiin kreivin aikaan. […]

22.10.2012 Auli Sesay

Ohjausryhmästä tukea ja voimaa

22.10.2012 Auli Sesay
Hankehallinnointi

Pohdiskelin tänään, mitkä ovat projektin onnistumisen avaimia? Niitä löytyy toki monia, mutta tässä yhteydessä en malta nostaa erityisen tarkkailun kohteeksi projektin ja erityisesti projektipäällikön tukena olevia tahoja. Itselläni on pitkä kokemus ESR-projektien vetämisestä, mutta myös muiden projektien ohjausryhmien jäsenenä. On ollut sellaisia ohjausryhmiä, jotka ovat toimineen ainoastaan esityslistassa olevien asioiden ”kumileimasimina”. Toisaalta on saanut kokea […]