Pirinä

Pirjon ajatuksia kasvatuksesta, opetuksesta ja kirjastosta

Kirjastossa kohdataan!

kirjasto_jamk-400Rakastan kirjoja, niihin uppoutuminen on eskapismia parhaimmillaan. Olen aikoinani lukenut silloisen pienen kirjastomme lasten- ja nuortenosaston lähes kaikki kirjat, osan moneen kertaan. Myöhemmin äitini kirjakauppa, jossa itsekin työskentelin, oli salainen puutarhani 25 vuoden ajan. En kuulu niiden joukkoon, jotka ovat ”ajautuneet” kirjastoalalle vaan intohimoni ohjaamana hakeuduin alalle. Sittemmin olen loitontunut perinteisestä kirjastotyöstä yhä enemmän kehittämiseen, johtamiseen ja opettamiseen.

Ei minua haittaa, päinvastoin. Innolla odotan tulevaa vuotta ja uusia kehittämishankkeita ja yhteistyökuvioita niin oman organisaation sisällä kuin kansallisissa verkostoissakin. Ehkä sukupolvien yrittäjyys jo isomummon kaupasta Suojärvellä on tuonut verenperintönä yrittäjyyden.

Vaikka viime vuosi oli vauhdikas tila- ja automaatiohankkeineen, mahtui mukaan myös vuoden kestävä SFS-yhteistyö. Tekniikan aloilla standardit ovat tärkeitä tiedonlähteitä. Muistan ajan, jolloin Viitaniemessä päivitimme paperisia standardeja, tuskaista ja aikaaviepää. Kun IT-Instituutti vuonna 2003 perustettiin, saimme mukaamme vain sähkö- ja automaatioalan standardikansiot. Tuolloin digitaalisia aineistoja ei vielä juurikaan ollut, mutta käytännön syistä toivoimme SFS:ää siirtämään aineistot sähköiseen muotoon. Näin tapahtui ja taisimme olla ensimmäisiä, joilla oli SFS Online käytettävissä. Tästä alkoi SFS:n kanssa yhteistyö. Meillä oli oma hyvä sopimus, josta sitten siirryimme Finelibin konsortiosopimukseen. Vuosien aikana kehittämistyötä on tehty ja jo monen vuoden ajan uutta käyttöliittymää ja etäkäyttöä opiskelijoille on toivottu. Kasvanut kyberturvallisuuden koulutus käyttää ISO-standardeja kurssimateriaaleina ja esimerkiksi YAMK-opiskelijat käyvät kontakteilla noin viiden viikon välein, joten etäkäyttö on ehdoton. Oli suuri kunnia, että noin vuosi sitten SFS pyysi JAMKia Haka-kumppaniksi tavoitteena kehittää Online-palvelua ja verkkokauppaa. Tästä alkoi noin vuoden kestävä kehittämistyö ja testaus. Testaukseen osallistui kirjaston lisäksi JAMKin ICT-palvelut, IT-instituutti sekä opiskelijoita IT:ltä ja muutama HYVIltäkin.  Testausprosessia käytettiin FinElibin sopimusneuvotteluissa pohjana. Uusi käyttöliittymä on minusta onnistunut, harvoin näkee ulkoasultaan yhtä hyvin yrityksen imagoa vastaavaa layoutia. Ja tietenkin toiminnallisuus, etenkin toivottu etäkäyttö otettiin ilolla vastaan. Tosin vasta uusi vuosi näyttää, miten hyvä käyttöliittymästä tuli 😉.

Vaikka kirjastot ovat siirtymässä yhä voimakkaammin digitaalisiin aineistoihin, niin ei kirjasto katoa, sen takaavat kirjastolaitoksen pitkä kulttuurihistoria sekä julkinen, kaikille avoin tila. Kirjastoista tulee uudenlaisia oppimisympäristöjä.

Kuten Lutakon kampuskirjastosta tuli. Ja varsin onnistunut: kävijämäärä on tuplaantunut, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja tila on tuonut tullessaan uudenlaisia yhteisöllisiä oppimistapoja. Ja kirjastossa on nyt sykettä!

JAMKin oppimisympäristöjen uudistusprojektiin kuuluva Lutakon kampuskirjaston muutos on kirjaston, koulutuksen kehittämispalveluiden ja toimitilapalveluiden tuotos, ks. Kreodin artikkeli. Tämä tuotos hyväksyttiin ITK-päiville ja lähden posterin ja videon kanssa Hämeenlinnaan keväällä.

Video, tulossa: AMK-kirjasto osana oppivaa yhteisöäLutakon kampuskirjaston matka kirjastosta oppimisympäristöksi ja oppimisen olohuoneeksi.

Kirjastossa kohdataan!

tämä on muuten mukaeltu äitini käyttämästä Kirjakaupassa tavataan -sloganista, ja kauppa kyllä toimi koko kylän tapaamispaikkana.


 

Ihanaa vuotta 2016.

2 Comments

Aira Välikangas
Posted 4.1.2016 at 22:53

Mukava kirjoitus kirjastosta. Pirjo, olet oikealla paikalla noissa kuvioissa. Paljon olet uudistanut kotikirjastoasi alkutilanteesta 2003 – aina vaan parempaan suuntaan.

Kaikkea hyvää sinulle, työkavereillesi ja yhteistyötahoille.

Aira

Pirjo Pohjolainen
Posted 12.6.2016 at 22:25

Voi kiitos Aira. Vähän viiveellä tämä vastaus, kun blogipalvelu ei ilmoita kommenteista mihinkään..