Missä teillä ne sähköiset kirjat ovat?
Kysyy opiskelija asiakaspalvelussa. Aivan kuin meillä kirjastossa olisi jossain hylly, jossa e-kirjat olisivat järjestettyinä aakkosiin pääsanan mukaan. Mutta niinhän meillä onkin – lyhyen opastuksen jälkeen e-kirjat löytyvät virtuaalisesta kirjahyllystä opiskelijan kommentoidessa vieressä: noin paljon e-kirjoja, pääsenkö kotoa käyttämään näitä kaikkia, enpä olisi uskonut.
Kirjasto markkinoi e-kirjoja ja e-aineistoja kaikissa mahdollisissa tiedonvälityskanavissa: Henkilökunnan intrassa, opiskelijoiden oppimisympäristö Optimassa, kirjaston www-sivuilla, JAMKin info-tv:ssä, tiedonhankinnan opetuksissa, kirjaston avoimissa koulutuksissa, -kohdennettuja sähköposteja lähetetään ja opettajille ja opiskelijoille vinkataan aina sopivan tilaisuuden tullen.
Mutta tämäkään ei riitä. Jotta tieto e-aineistoista tulisi ns. yleistiedoksi, pitää markkinointia ja tiedottamista lisätä edelleen. Ja nimenomaan opettajille – opiskelija saa ensisijaisesti tiedon opettajalta, ohjaajalta tai tutorilta ja vasta toissijaisesti kirjaston henkilökunnalta.
E-kirjan pitäisi myös löytyä yhtä helposti ja vaivattomasti kuin painettu kirja. Tosin ei painettukaan kirja aina helposti löydy – vuosia sitten opiskelija tuli kysymään virkailijalta: Missä teillä on täällä kuisti? Olen kiertänyt koko kirjaston, mutta en löydä kuistia. Virkailija oli aivan kummissaan, mikä ihmeen kuisti, ei meillä täällä ole mitään kuistia. Johon opiskelija: No kun tässä kirjan kohdalla näkyy JaNet-tietokannassa, että kirja löytyy kohdasta 04 KUISTI…