Digitaaliset kirjastot oppimisen tukena
Kirjastot ovat siirtymässä yhä voimakkaammin digitaalisiin aineistoihin, vaikka perinteinen painettu aineisto säilyykin rinnalla. Tulevaisuus haastaa sekä kirjastot että opettajat ja opiskelijat muuttamaan omia tottumuksiaan. Kirjastoista tulee uudenlaisia oppimisympäristöjä!
Ylläoleva teksti oli mainospuffi viime marraskuussa Iloa oppimiseen kaikkialla –seminaarissa pitämästäni esityksestä Digitaaliset kirjastot oppimisen tukena.
Tammikuussa sain viestin samaan seminaariin osallistuneelta Ilona IT:ltä:
Hei,
Sinulle on myönnetty ILOA-seminaarin esiintyjä -badgen merkiksi siitä, että olet osallistunut seminaarin ohjelman rakentamiseen omalla asiantuntijuudellasi.
Kun vastaanotat tämän merkin, voit liittää siihen todisteeksi oman esityksesi.
Merkkiä voit käyttää osaamisesi näyttämiseksi eri internet-palveluissa ja cv:ssäsi.
Merkin vastaanottaminen olisi varmaan ollut helppoa tietokoneella, mutta tabletilla badgien raahaaminen Collection-kansioon tuotti tuskaa. Olisi pitänyt onnistua, koska Surface Prossani on Windowsin työpöytä ns. Metro-liittymän ohella. No ei onnistunut, joten raahailut on tehty perinteisellä kannettavalla.
Tuolla alussa se nyt sitten on, todiste, merkki, badge kuvana ja koska en saanut kuvalinkkiä juuri tähän kohtaan tuotua, löytyvät badgen ja seminaarin tiedot, myös oman esitykseni diat ja tallenne tästä . Esitys löytyy myös SlideShare-palvelusta.
Nostona esityksestäni dia kirjaston tulevaisuudesta.
Tulevaisuus?
• Kirjastossa on aina ollut tietoa tiedosta!
• Kirjastoilla on aina ollut vahvat perinteet tiedon järjestämisessä ja käyttöön
välittämisessä, etsimisessä ja löytämisessä – tämä tehtävä ei muutu
tietoyhteiskunnan verkostomaailmassa.
• Verkkoaineistojen määrä kasvaa ‐ painetun vähenee.
• Kirjastotyö siirtyy verkkoon!
• Asiakkaalle tulee tarjota muutakin kuin aineistoja, tekemisen tilaa, laitteita,
välineitä, ohjausta ja opastusta.
• Palvelut tuodaan verkkoon eri välineillä tavoitettaviksi ja kirjaston tulee olla
aktiivinen eri sosiaalisissa medioissa.
• Kuratointi osaksi digikirjaston toimintoja: verkon tiedon paljouden
suodattaminen – vinkataan, toimitetaan ja jaellaan eteenpäin tietoa, eri
kiinnostuksen kohteet ja yksilölliset tarpeet huomioiden.
• Tiedonhankinnan opetuksen merkitys kasvaa.
• Kirjastoissa tarvitaan monenlaista osaamista, moniammatillisuutta (opettajat)
• Kirjaston tilojen monimuotoisempi ja ajallisesti laajempi käyttö.
Missä on elämä, jonka kadotimme elämiseen? Missä on viisaus, jonka kadotimme tietoon? Missä on tieto, jonka kadotimme informaatioon?” (T.S. Eliot).
Kuinka hyvin sanat kuvaavatkaan tietoyhteiskuntaamme!
Lähde:
T.S. Eliot. http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/literature/laureates/1948/eliot-bio.html
Alkuperäinen lainaus: http://www.goodreads.com/author/quotes/18540.T_S_Eliot?page=2
Where is the Life we have lost in living? Where is the wisdom we have lost in knowledge? Where is the knowledge we have lost in information?”