10.8.2018
Työpaikkaohjaajien tandem-koulutuksen kehittäminen Baltiassa etenee
10.8.2018 TTT4WBL “Testing New Approaches to Training VET and Workplace Tutors for Work-Based Learning” -hankkeessa on lukuvuoden 2017-2018 aikana käynnistetty ensimmäiset työpaikkaohjaajakoulutukset kaikissa Baltian maissa. Koulutuksissa työpaikkojen ja oppilaitosten edustajia koulutetaan yhdessä kehittämään työssä tapahtuvan oppimisen ohjausosaamistaan.
20.6.2018
Ohjaamojen tukemista webinaarien keinoin
20.6.2018 Onko Ohjaamoissa riittävästi uraohjausosaamista? Kuinka herättelisimme mahdollisimman monia Ohjaamoja miettimään tätä kysymystä? Voisiko TESSU-projekti tarjota tukeaan monialaisen Ohjaamo-työhön myös verkon kautta? Miten edistämme Ohjaamo-työntekijöiden verkostoitumista – ja mitä he voisivat oppia toisiltaan? Millainen on projektimme seuraava videojulkaisu?
7.6.2018
Yrittäjyyskasvatusta kehittämässä
7.6.2018 Yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen on osa Eurooppa 2020 –strategiaa. EU tukee yrittäjyyttä keskeisenä osaamisalueena, joka voi edistää kilpailukykyä ja kehitystä. Yrittäjyyden edistäminen on olennaista taistelussa korkeaa nuorisotyöttömyyttä vastaan useimmissa EU-jäsenmaissa. Yrittäjyys 2020 -toimintasuunnitelman perustana on kolme pääperiaatetta: yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen, oikeanlaisen liiketoimintaympäristön luominen sekä roolimallien tarjoaminen ja tiettyjen kohderyhmien tavoittaminen.
2.5.2018
TPP-hankkeen maaliskuinen matka Nepaliin
2.5.2018 TPP Nepal -hankkeen nepalilaiset ja suomalaiset toimijat alkavat olla toisilleen tuttuja, kiitos intensiivisen yhteydenpidon ja jo neljännen tapaamiskerran (sitten aloituksen elokuussa 2017). Nyt maaliskuussa meitä suomalaisia toimijoita oli Nepalissa kahden-kolmen viikon reissuilla. TPP-hankkeessa on mukana Tribhuvanin yliopiston seitsemän opettajankoulutuskampuksen opettajia, koordinaattoreita, ICT- asiantuntijoita ja kirjastoeksperttejä. He kehittävät kampuksillaan uusia Open and Distance Learning (ODL)-koulutusohjelmia, jotka […]
20.4.2018
KEHTO-hankkeessa VR vie leikkaussaliin
20.4.2018 VR kehittyy osaksi opetusta Virtuaalitodellisuus eli VR on tullut suomalaisiin koulutusympäristöihin. Yleistyminen alkoi vuonna 2014 Googlen julkistaessa edulliset, pahviset virtuaalilasit (Google Cardboard), joissa katselulaitteen muodosti kotelo ja käyttäjän älypuhelin. Innostus oppilaitoksissa heräsi ja käyttäjämäärät lähtivät kasvuun – kiinnostus VR:n tuomaan lisäarvoon koulutussisältöjen havainnollistamisessa ja laajentamisessa heräsi maailmanlaajuisesti. Kilpailua syntyi nopeasti. Pian markkinoille tuli edistyneempi silmikko, […]
10.4.2018
Kohtaamisia ja kuulumisia hanketorilla
10.4.2018 Torstaina 5.4. järjestettiin Jyväskylässä Opettajankoulutusfoorumin seminaari, jonka yhteyteen JAMKin opekorkea organisoi hanketorin. Tori tarjosi hankkeille mahdollisuuden esitellä toimintaansa ja verkostoitua – molemmista näkökulmista otettiin ilo irti. Yhteistyökuvioita viriteltiin ja kuulumisia vaihdettiin 12 keskisuomalaisvetoisen hankkeen voimin. JAMKin opekorkean hankkeista mukana olivat esimerkiksi OSMO ja TESSU. OSMOn kuulumisista kertoili projektipäällikkö Riikka Michelsson: – OSMO – Monikulttuurista osaamista […]
9.4.2018
Kotopaikka-hanke maahanmuuttajien kotouttamispalveluita kehittämässä
9.4.2018 Kotopaikka-hankkeen tavoitteena on tukea sujuvien, kustannustehokkaiden ja paikallista työllistymistä tukevien maahanmuuttajien kotouttamispalveluiden kehittämistä kohdekunnissa. Hankkeen kohdekuntia ovat Saarijärvi, Viitasaari, Kyyjärvi, Äänekoski, Laukaa, Keuruu ja Jämsä sekä perusturvaliikelaitos Saarikka.
23.3.2018
Outside in Inside out –työkalupakki ohjaajille tulossa syksyllä
23.3.2018 Outside in Inside out –hankkeen toiseksi viimeinen projektitapaaminen oli Plymouthissa helmikuun lopulla. Ajankohta oli matkustamisen kannalta haasteellinen, koska juuri tuolloin läntistä Eurooppaa koettelivat poikkeuksellisen kylmät sääolot, Beast from the East, kuten britit sanoivat. Onneksi kuitenkaan mitään isompia myöhästymisiä tai lentojen peruuntumisia ei osallistujien kohdalle sattunut ja kaikki pääsivät turvallisesti kokouspaikalle ja sieltä pois. Meidän lisäksemme […]
9.3.2018
Personalised Learning – askeleita aitoon henkilökohtaistamiseen
9.3.2018 Personalised Learning-hanke on päässyt lopulta hyvään vauhtiin. Ensimmäinen varsinainen projektikokous pidettiin Lincolnissa Englannissa 19.-20. helmikuuta, AOKKista matkaan lähtivät Seija Koskela ja Virpi Koskelo.
5.3.2018
TK-toiminnan kehittämistä, Twinning-projektia sekä ilmaston muutosta
5.3.2018 Twinning-projekti KAPSissa (Kosovo Academy for Public Safety) Kosovossa jatkuu tutkimus- ja kehittämistoiminnan saralla. AOKKn roolina on tänä vuonna tukea instituutin tutkimus- ja kehittämistoiminnan (TK) eteenpäinmenoa osana sen kokonaisvaltaista koulutuksen ja opettajien osaamisen tason nostoa. Vuoden 2018 kolmesta TK-toimintaan keskittyvästä missio-viikosta ensimmäinen on käynnissä lumisissa maisemissa, kuten kuvasta voi havaita. Siperiasta tulleet kylmät ilmamassat eivät ohittaneet […]
27.2.2018
ViSuAL- hanke pyörähti käyntiin
27.2.2018 Video-Supported Education Alliance (ViSuAL) -hankkeen pyöräytti käyntiin Kick-off tilaisuus Wageningenissa, Hollannissa helmikuun 2018 alussa. Paikalle olivat kokoontuneet kaikki projektin toimijat: kuusi korkea-asteen oppilaitosta ja viisi teknologia-alan yritystä. Kolmen vuoden aikana on tarkoitus yhdessä tutkien kehittää pedagogisia malleja yhteisölliseen, videointia hyödyntävään oppimiseen. Kuvassa yhteistyötä ja toinen toisensa tukemista kokeillaan käytännössä :) Tasapainoilua ja yhdessä tekemistä hankkeessa tarvitaan, […]
23.2.2018
Neljän viikon missio päätökseen Kosovossa
23.2.2018 Lehtorit Anne Leppänen ja Seija Koskela päättivät Kosovon Twinning-hankkeen omalta osaltaan helmikuun puolivälissä. Neljän missioviikon aikana heillä oli tavoitteena tukea KAPSilaisia (KAPS, Kosovo Academy for Public Safety) luomaan (opinto)ohjaussuunnitelma, johon kirjataan aikuisopiskelijalle tarjottava tuki opiskelijan opintopolun eri vaiheiden aikana. Toki oppilaitoksessa on ollut tukitoimia tarjolla aiemminkin, mutta niitä ei ole järjestelmällisesti ja läpinäkyvästi koottu yhteen […]
20.2.2018
TECIP etenee Addis Abebassa
20.2.2018 TECIP-projekti käynnisti jälleen aktiviteettejaan Addis Abebassa helmikuussa. Kohdeoppilaitoksemme, opettajankoulutuslaitos Federal TVET Instituutin opettajille järjestettiin kahden viikon koulutus 1.-14.2.2018. Koulutukseen osallistui 18 opettajankouluttajaa, jotka sekä suomalaisten että etiopialaisten kouluttajien johdolla perehtyivät inklusiiviseen opettajuuteen, inklusiiviseen oppimisympäristöön ja etiopialaiseen inkluusiotilanteeseen ammatillisen koulutuksen rintamalla. Ensimmäistä viikkoa luotsasi AOKKin lehtori Kaija Peuna-Korpioja yhdessä etiopialaisen Abebe Yehualaworkin kanssa. Seuraavan viikon johdosta […]
2.2.2018
Työn opinnollistaminen opiskelijoiden puntaroitavana
2.2.2018 TOTEEMI-hankkeen (1.4.2017-30.9.2019) tavoitteena on luoda laaja-alaisessa verkostoyhteistyössä rakenteita ja toimintatapoja, jotka vahvistavat opiskelijoiden työmarkkinoille kiinnittymistä. Se merkitsee oppimisen ja työn liittymistä toisiinsa opintojen aikana entistä vahvemmin. Työn opinnollistaminen on tässä yksi mahdollisuus. Se voi olla opiskelija-, korkeakoulu- tai työpaikkalähtöistä. JAMKin osahankkeessa huomio kiinnittyy pedagogisten toimintamallien kehittämiseen oppimisen ja työn yhdistämiseksi. Tähän tarvitaan verkostoja ja kumppanuuksia […]
31.1.2018
Monikulttuurisen ohjauksen sudenkuoppia
31.1.2018 Joskus kuulee sanottavan, että monikulttuurinen ohjaus ei eroaisi millään tavalla ns. tavallisesta ohjauksesta. OSMOn kouluttajat ja valmentajat keräsivät syksyn Ohjaamopäivien työpajassa yhdessä osallistujien kanssa muutamia ”sudenkuoppia”, joihin moni ohjaustyötä tekevä törmää kohdatessaan eri kulttuuritaustasta tulevia ohjattavia. Näitä sudenkuoppia varten OSMO tarjoaa osaamisen kehittämiseen tukea, koulutusta, valmennusta ja sparrausta monin eri tavoin. Kieleen liittyviä ”sudenkuoppia” Työntekijät […]
20.12.2017