1.3.2017
Työssä tapahtuvaa oppimista kehitetään Baltian maissa – TTT4WBL hanke käynnistyi Latviassa
1.3.2017 Baltian maiden työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäjiä kokoontui helmikuussa Latvian opetusministeriössä käynnistämään EU-hanketta ”Testing New Approaches to Training VET and Workplace Tutors for Work Based Learning” (TTT4WBL). Tavoitteena on vahvistaa nuorten työssä oppimisen ohjausta kehittämällä työelämän ohjaajille ja ammatillisille opettajille samanaikaista ohjauskoulutusta. AOKK on mukana hankkeessa tutkimuspartnerina.
14.2.2017
Monikulttuurista ohjausta kehittämässä
14.2.2017 OSMO – Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin -projekti on käynnistynyt. Projekti sai alkunsa tilanteessa, jossa Suomea kohtasi pakolaisvirta. Ajateltiin, että jo toimivat, moniammatilliset matalan kynnyksen nuorten palvelupisteet eli Ohjaamot kohtaisivat jatkossa entistä enemmän maahanmuuttajataustaisia nuoria. Ohjaamoita on eri puolilla Suomea jo yli 30. OSMO-projektin tarkoituksena on nimensä mukaisesti lisätä Ohjaamoissa toimivien ohjaajien monikulttuurisuusosaamista.
20.12.2016
SENEL Saksassa
20.12.2016 Sunnuntaina 4. joulukuuta 2016 SENEL-hankkeen toimijat kokoontuivat valmistelemaan kansallista levitysseminaaria, joka pidettiin Kemptenissä Saksassa 5.12. Seminaaripaikkana toimi Sankt-Georg-erityiskoulu Kemptenissä, jonka mainiot opiskelijat toimivat koulunsa esittelijöinä sekä lounaan valmistajina.
19.12.2016
Digiloikkaa UP-hankkeen kyydissä: Osallisuus ja yhteisöllisyys – case työvoimakoulutus
19.12.2016 Osallisuus ja yhteisöllisyys ovat asioita, jotka on aina syytä ottaa huomioon kaikessa opetuksen järjestämisessä ja yhtä lailla otettaessa digivälineitä opetuksen tueksi. Kun korvataan fyysiseen kokoontumiseen ja läsnäoloon perustuvaa lähiopetusta digivälineillä tapahtuviin yhteyksiin ja vuorovaikutukseen, on osallisuus ja yhteisöllisyys haasteellisempaa saada toteutettua.
15.12.2016
Hyvää palautetta – alku hyvin VET -maisteriohjelmassa Kosovossa!
15.12.2016 Ammatillisen koulutuksen opettajille suunnatun ammattipedagogisen maisteriohjelman (VET MA) opiskelijat antoivat hyvää palautetta kouluttajilleen opintojen alkuvaiheen sisällöistä ja toteutuksesta. Koulutusohjelma käynnistyi Pristinan yliopistossa lokakuussa, ja olimme nyt jo toisen kerran sparraamassa opettajankouluttajia koulutuksen toteuttamisessa. Pidimme opiskelijoille palautesession, jossa käsittelimme koulutuksen aloitusvaiheen kokemuksia.
13.12.2016
Uraohjausvalmiudet opettajan työssä
13.12.2016 AMKista uralle! -projektissa kehitetään ammattikorkeakoulukentälle valtakunnallisesti yhtenäistä toimintamallia valmistuneiden opiskelijoiden uraseurantatietojen keräämiseen ja levittämiseen. Uraseurantatiedon kartoittamiseen liittyvän työkalun kehittämisen ja tiedonkeruun sekä saavutetun tiedon ohella keskeisenä tavoitteena on parantaa uraohjauksen käytänteitä sekä varmistaa myös uraohjausta koskevan tiedon sisältyminen opettajien ja opinto-ohjaajien koulutukseen.
12.12.2016
Kosovon turvallisuusalan koulutusta kehittämässä – yhteistyön äärellä
12.12.2016 Ammatillinen opettajakorkeakoulu on kumppanina Poliisiammattikorkeakoulun (POLAMK) koordinoimassa Twinning -rahoitteisessa hankkeessa ”Further Support to Public Safety Education in Kosovo”. Viime keväänä pääsimme tosi toimiin, kun opiskelijoiden opinto-ohjauksen ja verkko-oppimisen kehittäminen käynnistyi KAPSissa (Kosovo Academy For Public Safety).
5.12.2016
Digiloikkaa UP-hankkeen kyydissä – Video ohjauksessa ja palautteenannossa II
5.12.2016 Jatkoa edelliselle videoaiheelle.
29.11.2016
Digiloikkaa UP-hankkeen kyydissä – Video ohjauksessa ja palautteenannossa I
29.11.2016 Mitä hyötyjä videosta on oppimisessa?
24.11.2016
Digiloikkaa UP hankkeen kyydissä – pedagogiikka ja oppiminen avainasioita
24.11.2016 Kuten aiemmassa postauksessa kerrottiin, UP-hankkeen käytännön toiminta on keskittynyt teknologisiin kokeiluihin. Silti pedagogiikka eli yksittäinen oppija ja oppiminen ollut koko ajan keskiössä. Pilottikokeilut on suunniteltu nimenomaan oppimisen ja oppijan näkökulmat huomioiden.
22.11.2016
Digiloikkaa UP hankkeen kyydissä – miten ja kenelle?
22.11.2016 UP hanke on runsaan vuoden aikana toiminut kumppanina edistämässä keskisuomalaisten oppilaitosten digitaalisten välineiden hyödyntämistä biotalousalan opetuksessa. Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat opettajat Viitasaaren ja Pihtiputaan lukioista, Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistosta ja JAMKin Biotalousinstituutista. JAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu toimii hankkeen koordinaattorina.
14.11.2016
Ammatillisista opettajista maistereita Kosovossa
14.11.2016 Ainutlaatuinen ”VET MA Programme” käynnistyi lokakuun puolivälissä Pristinan yliopistossa. JAMK ammatillinen opettajakorkeakoulu on ollut mukana kehittämässä maisteriohjelmaa vuoden 2015 alusta Tempus-rahoitteisessa Modenizing Teacher Education at University of Pristina – hankkeessa. Koulutusohjelma akkreditointiin syyskuussa 2016 ja toteutus aloitettiin pian sen jälkeen. Koulutusohjelmaan valittiin 38 opiskelijaa 116 hakijasta.
7.11.2016
Kosovon turvallisuusalan koulutusta kehittämässä – AOKKin missiot vauhtiin
7.11.2016 Nyt kun elämme syksyä 2016, lähes kaikki Kosovon Twinning-hankkeen osaprojektit ovat jo käynnistyneet (lue koko hankkeen käynnistämisestä täältä).
3.11.2016
Kosovon turvallisuusalan koulutusta kehittämässä – työ käynnistyy
3.11.2016 Syksyllä 2015, samaan aikaan kun koordinoimassamme mittavassa Egyptin Twinning-hankkeessa oli käynnissä loppukiri, käynnistyi seuraava Twinning-yhteistyömme Kosovossa.
13.10.2016